Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, i min bok är du en bättre kund om du flyger 1gång & betalar ett premium pris så jag håller inte alls med om att de som åker många gånger till ett lågt pris är lika vinstdrivande & det som räknas är vad det står på sista raden.

Sen har du rätt i att lojalitetsmässigt har du en "frekvent" kund, men den ger dig inte samma marginal som om du stimulerar högt pris kunden att köpa fler resor med SAS. Så du landar i att det som eftersträvas är att tjäna mer pengar, ergo, mer marginal/kund desto lönsammare kund.

Det var precis det jag skrev (eller i vart fall antydde)...

Bägge exemplen driver samma omsättning men knappast samma vinst. SAS skulle nog föredra den ena kunden, men dagens system premierar den andra. Enda sättet att lösa detta är att införa ett mer komplicerat bonussystem, vilket strider mot den "förenklingsvåg" som sveper genom SAS just nu.

Ju mer komplext systemet blir, desto fler smitvägar och optimeringsmöjligheter. Det är ju exempelvis omöjligt att göra ett "mile run" på ICA:s bonussystem :)

Den som lever får se helt enkelt.

Det var precis det jag skrev (eller i vart fall antydde)...

Bägge exemplen driver samma omsättning men knappast samma vinst. SAS skulle nog föredra den ena kunden, men dagens system premierar den andra. Enda sättet att lösa detta är att införa ett mer komplicerat bonussystem, vilket strider mot den "förenklingsvåg" som sveper genom SAS just nu.

Ju mer komplext systemet blir, desto fler smitvägar och optimeringsmöjligheter. Det är ju exempelvis omöjligt att göra ett "mile run" på ICA:s bonussystem :)

Den som lever får se helt enkelt.

Tja, skulle de följa "ICA" modellen blir det ju som AMEX Membership rewards. Poäng efter spenderade pengar oavsett klass. Enkelt och driver omsättning för SAS.

Angående Pandion så tror jag att det är ett annat koncept än bara FF. Har en ytligt bekant EBP men han flyger inte extremt mycket själv uppfattar jag det som men däremot omsätter han stora summor på SAS åt sina anställda. Kan det vara så? I så fall tror jag nog att SAS inte vill ändra på det upplägget.

ICA:s bonussystem torde dock inte vara speciellt lojalitetsdrivande, så vitt jag kan bedöma. I princip betyder det bara att du får 1% rabatt (men i block om 25kr då och då), i utbyte mot att de får registrera exakt vad du handlar. Men så länge du spenderar minst 2500kr / år hos dem så finns det i princip inget incitament alls att inte lägga 50% av din spend på Coop samtidig.

Utöver det har visserligen vissa butiker specialdrives - jag handlar t.ex. ofta på ICA Arninge under sommaren på vägen ut till båten, men inte ett dugg på vintern. Framåt senhösten brukar det alltid dyka upp specialerbjudanden specifikt i den affären. Informationen om det handlingsmönstret är priset för rabatten. Och detta kan väl möjligen liknas vid FF-programmens drives om du slutar flyga, eller om du är 80% av vägen till <statusnivå>, för att få dig att komma tillbaka.

Sedan vet jag inte om ICA har några statusnivåer - åtminstone inga som jag hört talas om. Men som ensamhushåll kommer jag nog ungefär lika när en sådan gräns som en genomsnittlig ensamstående mamma kommer till att vara HON Circle på Miles&More.

Och är vad då????

Det är ett fast antal personer per marknad och sedan utgår man ifrån "revenue" helt enkelt.

I tråden som handlar om att EBS Får loungeaccess under jul så finns följande citat från erbjudandet som gått ut till EBS-medlemmar att läsa:

Just detta "drar igång under nästa år" låter ju inte alltför lovande.

Något annat är nog inte att vänta med tanke på hur nära vi är nästa år, jag utgår ifrån att information kommer skickas ut i god tid innan förändringarna slår i kraft.

Dessutom är det flytande, eftersom det är ett fixt antal personer, spenderar dom mer på SAS så går ju kraven upp...

Exakt.

Det är ett fast antal personer per marknad och sedan utgår man ifrån "revenue" helt enkelt.

Kanske en dum fråga, men angående Pandion:
Kollar SAS upp det exakta priset per resa man gjort med sitt EB nummer registrerat, eller utgår man från en cirka pris i förhållande till den booking-class som registreras på ens konto efter en flygning?

Alltså, t.ex om man flugit i Business men med Optiontown Upgrade, då ser det ju ut på EB kontot som att man flugit på en betalt C biljett i Z booking class. En sådan biljett kostar väl omkring en 10.000 DKK per väg, men man har ju i verkligheten bara lagt 3500 DKK för en Eco biljett + kanske en 250€uro i Optiontown Upgrade.
Räknas det då som att ens "revenue" är 10.00 DKK för en C biljett eller bara 5350 DKK (Eco + OT).
Borde ju vara Eco + OT som räknas, men har alltid undrat. Någon som vet? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen