fcx
Medlem
Nja, i min bok är du en bättre kund om du flyger 1gång & betalar ett premium pris så jag håller inte alls med om att de som åker många gånger till ett lågt pris är lika vinstdrivande & det som räknas är vad det står på sista raden.
Sen har du rätt i att lojalitetsmässigt har du en "frekvent" kund, men den ger dig inte samma marginal som om du stimulerar högt pris kunden att köpa fler resor med SAS. Så du landar i att det som eftersträvas är att tjäna mer pengar, ergo, mer marginal/kund desto lönsammare kund.
Det var precis det jag skrev (eller i vart fall antydde)...
Bägge exemplen driver samma omsättning men knappast samma vinst. SAS skulle nog föredra den ena kunden, men dagens system premierar den andra. Enda sättet att lösa detta är att införa ett mer komplicerat bonussystem, vilket strider mot den "förenklingsvåg" som sveper genom SAS just nu.
Ju mer komplext systemet blir, desto fler smitvägar och optimeringsmöjligheter. Det är ju exempelvis omöjligt att göra ett "mile run" på ICA:s bonussystem
Den som lever får se helt enkelt.