Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

Tvivlar starkt på att så skulle vara fallet, har aldrig sett något dokumenterat från M&M. Jag har kunnat byta stolar till preferred zone på Eurobonus *A award på LH metall.
Har inte testat själv eftersom jag baserat på just den uppgiften valde att registrera mitt EB nummer på Eurobonus award med Lufthansa metall. Ville undvika eventuellt strul med att komma in i senatorloungerna. Därmed kunde jag förstås inte välja preferred seats men det hade troligen varit möjligt med senatornumret som det verkar.

I går gjorde jag två flygningar med Lufthansa, de första med dem som matchad Senator. Båda bokade i C.

Stockholm–München, LH2415
A320-200
Fyra rader, tre lediga säten. I samband med
serveringen hälsades jag med efternamn till skillnad mot personen bredvid som hälsades utan namn. De tackade för tålamodet att dryckerna serverades lite trögt.. uppmärksam crew och påfyllning med jämna mellanrum.

München–Bastia, LH2280
A320neo (1 år gammal)
Operated by Lufthansa Cityline
Tre rader, jag som ensam pax på 1F. Mycket trevlig service med hälsning med namn flera gånger. Vattenflaska innan avgång och gardinen fördragen. Serveringen gick fläckfritt.

Så hittills är det bara LH som ansträngt sig extra för mig till skillnad från OS, EW och SN. Skönt också att kunna ta hem SEN till 2026 på i praktiken färdigsmidda resplaner redan innan matchningen. Får se om det blir lika trevligt bemötande nästa helg vid hemresa.

Dagens resa klar. Någorlunda. Swiss Business levererar som vanligt. Däremot levererade de inte mitt baggage - det är kvar i Zürich. Trots att appen tydligt visade att det var loaded på flighten innan vi åkte. 10 min efter landning fick jag ett sms att det var lasrat på nästa flyg istället, och ytterligare 10 min senare uppdaterade appen från loaded till not loaded. Osäket om den faktiskt var lastad och blev urlastad eller vad som hände..

Flight 2 tog de upp mat beställning från senator först (däremot kom leveransen sedan i rad-ordning), det var det enda spåret av att man var senator.

Du svarar på din egen fråga.

Varför skulle det vara omöjligt? En ensam Senator har enklare att få uppgradering än en resa med 2 personer, men Lufthansa är oftast väldigt vänliga mot sina Senators och de som är med i samma bokning.
Mig veterligen är det inte billigare baserat på status, om de måste prioritera bland folk som vill uppgradera så är det absolut ingen nackdel att vara Senator.

Måste instämma jag gjorde fyra Europa flygningar med frun tidigare i höstas och vi blev uppgraderade till business på två av dem. Endast jag som hade någon status.

I torsdags hade jag bokat in mig på OS från ARN till VIE för segment 5/6 på ”milage runnet”. Lounge på Arlanda blev SK-Gold. Blev sedan juppgraderad vid gate. Dock så fanns det ingen “business” mat till oss som blev uppgraderade (vi var 2 st)…så vi fick välja av den “köpe” mat som fanns tillgänglig för ekonomy (personalen sa iofs att de var så ledsna för det…). Ingen prio att välja mat där, valde en Club-Sandwich, fick inte ens porslin/bestick för den, dock riktiga ”glas” glas till vinet…

Idag i MUC, bokat MUC-ARN med LH för segment 6/6, så blev det nobben i fast track??!! (Automaten sa i från…”No Priority”…) orkade inte gå och leta upp någon för att påtala detta… Senator Lounge (varm mat, men ”gris-föda”) Dock så för ca ” 30 min sedan blev jag uppgraderad fr. 26F till 1A. Hoppas nu att de har mer ”mat” ombord än vad OS hade. I övrigt ingen recognition alls (från personalen).

Chattade igår kväll med LH’s kundtjänst för att boka om dagens resa från kvällsflygningen til den jag nu sitter på (hade bokat Economy Classic ursprungligen). Sådan enkel sak och så segt…trots SEN status. Tog nästan 1 timme innan allt var klart…Borde ha varit - ”Mr Senator - I will help you fast and effective”Give me the flight number and the CC and we will fix this… men istället segt som sirap…

Dock 2/2 på uppgraderingar , kan nämna att jag inte hade bokat economy light…utan classic, in case of strul med poäng plus att att jag ville ha möjligheten att kunna ändra hemresan (vilket jag gjorde).

Det är bara att gratulera alla somfick uppgraderingar. Jag har nu gjort 10 flygningar med Lufthansa grupperna sedan jag blev senator och har bara märkt av någon enstaka seatblock.
Samma erfarenhet här efter 8 flygningar som senator (på LH, 4Y, SN, LX). Ingen uppgradering, ingen recognition, kanske några få seat blocks

Uppdatering från första resan som SEN, recognition på första flighten och erbjöds dryck från business trots eco light, ingen seat block på någon av sträckorna. Boardingkorten visade fel boarding group för LH flygningarna (grupp 3), men korrekt på UA-flygningarna (grupp 1).

Nu har jag varit en sväng i USA över helgen.

ARN-FRA eco saver - fast track funkade. Ingen seat block trots lediga strösäten bredvid folk som inte passar in i min bild av senator (en HON i business kabinen). Wifin funkar.

FRA-RDU eco saver - längst fram i eco kabinen med bättre benutrymme än premium eco. Gratis tack vare senator. Ingen recognition i övrigt. Wifi funkar fint, jobbar mest på denna dagflygning

RDU-FRA eco saver - plusgrade till business för dryga 600$ (från en L-klass biljett). United Club funkar fint. Pursern kommer och hälsar på mig och HON bredvid mig på bulkhead i lilla business kabinen (A330). Wifit strular.

FRA-ARN eco saver - skulle ha 4 timmar pga för kort min connection till fakiren till Stockholm. Landade tidigt och ankom till brygga på Z från USA. Vänlig fråga senare har jag boarding kort till LH800 trots saver biljett. Mycket låg beläggning, hel rad till mig själv så det blev en skön tupplur innan färd till kontoret (och wifi saknades på denna 320n). Skönt för LH802 blev sen idag.

Gjort 4 av 6 ben nu som nybliven Senator på revenue biljetter (även tidigare 4 ben i somras på award med Senator inlagt, fast det var i business ARN-MUC, MUC-ARN och first MUC-BOS, BOS-MUC, så de räknar jag inte riktigt då vi blev behandlade som kungligheter även på MUC-ARN i C med handskriven lapp från purser och en flaska vin att ta med från planet, om det berodde på status eller att vi kom med first vet jag inte)

ARN-FRA: ECO Classic, seatblock, ingen recognition
FRA-MUC: ECO Classic, ingen seatblock (fullsmockat plan), ingen recognition

Riktigt skönt med lounge vid ankomst när man har tidiga flyg med kort layover i economy och landar runt lunch. Maten är ju vad den är, men men. Tysk "köttfärslimpa" är inte kul alltså.

MUC-FRA: C saver, ingen recognition (var såklart många med status på denna kärra)
FRA-ARN: C saver, hälsad med efternamn (ej min radgranne)

Toppen