Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

Gjorde 4 ben i helgen. ARN-FRA-DUB t o r. Råkade ut för strulet med air traffic control på FRA i fredags, blev sittande i planet nästan två timmar före take off. Väl i luften kom purser och frågade om vi ville ha något att dricka från business. Trevligt och lite oväntat. Kanske för att gottgöra lite för förseningen tänkte vi. Men, på hemresan från DUB i måndags blev vi erbjudna detsamma. Trevligt. Benen mellan ARN och FRA var dock helt utan någon som helst recognition. Och seat block? Nej, skulle säga att flighterna var så gott som fullbokade så där hade vi ingen lycka.

Måste haft lite flax då förra helgen, 5 av 6 legs med seat block, och en upgrade till C. I övrigt inget speciellt, men bra jobbat av LH och OS som ordnade specialtransporten så jag hann med sista vändan från VIE.

Gjort 6 legs nu. 4 med LOT och idag 2 med LH. Ingen recognition överhuvudtaget. Möjlig seat block på sista sträckan idag. I morgon bär det av till Prag med Eurowings, åter söndag och på onsdag ARN-MUC-ATH med LH. Får se vad det ger?

5 legs i veckan. ARN-MUC-AOI-MUC-FRA-ARN.
Ingen upgrade eller recognition på ngn av planen. Seatblock (?) på alla. De ropade ut flera ggr att det var full i planet etc, hade mittsätet ledigt..
Helt OK, ingen större skillnad mot SAS Go, förutom seatblocken då som var mkt nice.

Nu gjort 5 legs i veckan, LHR-BRU-FRA-LIN samt MXP-VIE-NCE, ingen recognition vid något tillfälle. Enbart 2 med Lufthansa resten med Brussels samt Austrian. Potentiell seat block på Wien - Nice men i övrigt ingenting. Loungen i Wien var också så full att man knappt kom in, sen får man en glimt in i HON Circle loungen och inser att man har långt kvar till toppen.

Har en awardbokning på United med ett ben (första) på Lufthansa LH2439 (op by Lufthansa Cityline). Fareclass visas som Economy (X) hos United

Jag får lov att välja sittplats gratis men inte det som kallas "Preferred" - de kostar 23€

Jag läser reglerna:
As a Senator or HON Circle Member, you can reserve a seat free of charge on flights operated by Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Discover Airlines, Lufthansa, Lufthansa City and SWISS in all booking classes (except for Economy Light on short-haul flights).

Borde jag inte få välja preferred seats också?

I så fall verkar det vara knas igen med att Lufthansa inte känner igen sina egna SEN när man bokar via annat bolag, gissar på matchnigen av biljetterat namn och att jag kan reda ut det med LH kundtjänst.

Borde jag inte få välja preferred seats också?

I så fall verkar det vara knas igen med att Lufthansa inte känner igen sina egna SEN när man bokar via annat bolag, gissar på matchnigen av biljetterat namn och att jag kan reda ut det med LH kundtjänst.

Jo men har märkt att det inte är konsekvent, ibland funkar det ibland inte. Jag har för tillfället en flight där jag kan sätta mig och sällskap t.o.m. på preferred. På en annan så är det avgiftsbelagt (ingen flight är i Economy light).

Har här på forumet läst någonstans att Lufthansa inte ger senatorförmåner på awardbokningar från andra än Lufthansagruppen. Om det stämmer så skulle det vara en förklaring.

Jag ringde M&M SEN numret och de hade inga problem att sätta mig i preferred zone. De började iaf med att tvinga in mitt M&M-nummer en gång till i bokningen, vet inte om det spelade någon praktisk roll.
Frågade också varför hemsidan tycker det ska kosta, men det kunde de inte förklara.
Så jag vet inte om det var goodwill eller om det är något tekniskt fel men agenten sa inte ett ljud om att det skulle kosta något för att det var en mileageplus-award.

Har här på forumet läst någonstans att Lufthansa inte ger senatorförmåner på awardbokningar från andra än Lufthansagruppen. Om det stämmer så skulle det vara en förklaring.

Tvivlar starkt på att så skulle vara fallet, har aldrig sett något dokumenterat från M&M. Jag har kunnat byta stolar till preferred zone på Eurobonus *A award på LH metall.

Toppen