Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

32 minuter före avgång säger appen. Boarding started ", jag skyndar till gate där deplane fortfarande pågår.

Placerad på nödutgång och har godkänt alla regler kring det vid incheckning. Men får inte boarda pga "seating issue". Jaha du är på nödutgång säger agenten så du måste godkänna reglerna innan du får boarda.

Efter boarding complete ropar kaptenen ut att vi väntar på tekniker och det tar ca 25 minuter efter planerad avgång. Appen säger nu att flyget avgått, är på tid.

I luften, loggar på lufthansa-flynet. Välkommen intuition, njut av din exklusiva fria internet, klicka bara i din gratis plan nedan som vi aktiverat för dig.
Nedan finns dock bara en betald access och en fri Message service som inte tillåter surf

Inte jätte-imponerad av appen eller Lufthansa IT överhuvudtaget.

Går finemang att surfa på den fria planen. Är inte begränsad till messaging (i alla fall på LH-metall, LX har begränsningar).

Dock är det slött som ett 14.4k modem

Går finemang att surfa på den fria planen. Är inte begränsad till messaging (i alla fall på LH-metall, LX har begränsningar).

Dock är det slött som ett 14.4k modem
Jag undrar om det inte ändrat sig på senaste tiden. När jag testade under sommaren så kändes det som att HTTP/S var spärrat helt men jag fick meddelanden i Messenger, Whatsapp och push-notiser, Numera går det utmärkt att öppna enkla webbsidor i snigelfart och scrolla lite i FB. Tyckte det stod något om speed cap på 150 kbit.

Jag undrar om det inte ändrat sig på senaste tiden. När jag testade under sommaren så kändes det som att HTTP/S var spärrat helt men jag fick meddelanden i Messenger, Whatsapp och push-notiser, Numera går det utmärkt att öppna enkla webbsidor i snigelfart och scrolla lite i FB. Tyckte det stod något om speed cap på 150 kbit.

Funkade även i april. Det var då jag upptäckte skillnaden på LH och LX

I mailet jag fick idag från Lufthansa är de glasklara att det endast är messaging som gäller.
Hastighetsbegränsningen är ju satt så att det i praktiken endast är ”messaging utan bilder” som är genomförbart. Vad de sedan spärrat och inte är kanske sekundärt?

Hastighetsbegränsningen är ju satt så att det i praktiken endast är ”messaging utan bilder” som är genomförbart. Vad de sedan spärrat och inte är kanske sekundärt?
Det tar en stund men jag har skickat bilder i app till familjen på LH förra veckan. Surfa funkar också men lite segt som tidigare nämnts (på Lufthansa).

Då är det dåligt konfigurerat för det ska vara helt blockat utom den trafik som är vitlistad såsom textmeddelanden i olika former. Varken bilder eller filmklipp ska gå att skicka heller.

Då är det dåligt konfigurerat för det ska vara helt blockat utom den trafik som är vitlistad såsom textmeddelanden i olika former. Varken bilder eller filmklipp ska gå att skicka heller.
Är verkligen tanken att allt annat än textmeddelanden ska vara blockerat? Jag har snarare tolkat det som att textmeddelanden är ett exempel på vad nätverkets hastighet kan hantera.

Med E2E-krypterade meddelanden såsom Whatsapp, Imessage, Signal mm så kan de inte detektera meddelandets innehåll.

Med E2E-krypterade meddelanden såsom Whatsapp, Imessage, Signal mm så kan de inte detektera meddelandets innehåll.
Korrekt, men jag misstänker att t.ex. Whatsapp får en timeout på att ladda bilderna ifall bandbredden är väldigt långsam. Det gick iaf inte för mig att se annat än en suddig förhandsvisning av bilder som andra skickat.

Toppen