Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

Oscaro

Medlem
Du svarar på din egen fråga.

Varför skulle det vara omöjligt? En ensam Senator har enklare att få uppgradering än en resa med 2 personer, men Lufthansa är oftast väldigt vänliga mot sina Senators och de som är med i samma bokning.
Mig veterligen är det inte billigare baserat på status, om de måste prioritera bland folk som vill uppgradera så är det absolut ingen nackdel att vara Senator.
Ja jag tänkte att det var så enkelt, men hoppades att eftersom det är Lufthansa-brandad resa så kanske det räknades annorlunda. Då känns det helt plötsligt väldigt trist då jag kommer sakna två segment för att behålla senator...

LPC123

Medlem
Åker i morgon första turerna som nybliven Senator. Frugan har matchat in mot Frequent Flyer men jag blir lite osäker på hennes boardingpass till imorgon? Det står enbart M/M? är det rätt eller har hennes status ramlat bort? På mitt står det tydligt SEN LH *G så det verkar rätt men som sagt jag vet inte hur det ska stå på ett FF status boardingpass? Någon som vet?

AABack2ARN

Medlem
Hade precis samma utmaning med min bättre hälft. Min SEN-status syntes korrekt men inte hennes även fast FTL-numret stämde exakt. Fick retro-regga och det löste sig på mindre än 24 timmar utan mer interaktion än anmälan men mitt tips är att uppsöka incheckningsdisken på avreseflygplatsen och be dem skriva ut boardingkort där status syns.

Se till att hon har statuskortet tillgängligt i telefonen.

LPC123

Medlem
Hade precis samma utmaning med min bättre hälft. Min SEN-status syntes korrekt men inte hennes även fast FTL-numret stämde exakt. Fick retro-regga och det löste sig på mindre än 24 timmar utan mer interaktion än anmälan men mitt tips är att uppsöka incheckningsdisken på avreseflygplatsen och be dem skriva ut boardingkort där status syns.

Se till att hon har statuskortet tillgängligt i telefonen.
Tackar och bockar för detta :) då blir det en tur till disken imorgon.

pswe

Medlem
Helgen då det första testet ska göras… är det grönare på andra sidan?
Två nyblivna Senators i samma bokning, en fredag med tre segment med början från Arlanda.
It-strul på Frankfurt gjorde inkommande maskin försenad. Tackar forumet för att vi visste det och kunde dröja oss kvar hemma lite längre. Lufthansa meddelade ingenting förrän planet väl lämnat Frankfurt.
Fast track o lounge smärtfritt på Arlanda med Eco Light.
Säten allokerade i sektion som kostar, kan byta till sämre gratissäten men inte inom sektionen. Seatblock bredvid oss. Fullständigt kaos vid gaten, ingen uppstyrning och när det släpps på grupp ett och två piper det ilsket rött hela tiden. Ingen tysk ordnung alls.
Ombord, vatten och choklad till alla. Ingen recognition. Purser som tagit på sig uppgiften att lära svenska pensionärer att koppla upp på wifi. Hon vägrar först konsekvent att upplysa om anslutningar från Frankfurt, hänvisar (visserligen glatt och pedagogiskt) till att all info finns på flynets hemsida… inte alla eleverna som uppskattar detta. Lyckligtvis uppdagas efter ett tag att merparten av gänget ska vidare till Rom och då det är samma maskin och crew lugnar sig läget trots förseningen…
Senatorloungen i Frankfurt väntar. Inga överraskningar men rätt trist matutbud denna gången och ingen wurst. Oktoberfest ölen slut redan tidig eftermiddag så kaggen rullades bort när vi kom. Väldigt mycket folk och flera småbarn som omöjliggjorde arbete i delar av området. Gummibjörnarna var färska.
Med SAS loungen i färskt minne med god laxsallad, baguetter och för dagen räksmörgås står sig Lufthansa slätt.

Avgång mot München närmar sig. Lämnar loungen lagom före utsatt boardingtid. Maskinen är på plats. Lufthansa appen börjar höra av sig, framflyttad avgång 10 minuter gånger 5… sjukt irriterande när det kommer i små portioner. Kan säkert funnits anledningar men, inget som delges av gatepersonalen i alla fall. Plötsligt är det dags, grupp1 släpps på, sedan stoppar allt. Ingen info. Två crew på hemväg dyker upp och tar mycket av gatepersonalens uppmärksamhet, de släpps ombord till slut och sedan dags för grupp 2.
I alla fall riktiga fållor på Frankfurt, samtliga sju före oss visar sig stå fel…vi kommer i alla fall förbi dem och till slut ombord.
Ganska händelselös inrikesflygning. Mannen på 4C framför skynket är riktigt full och ställer sig upp strax före take off och vill gå på muggen, blev ett tag orolig att de skulle lasta av honom men vi kom iväg. Samma meny som från Arlanda. Lindt chokladen är god, möjligen lite söt. Ingen recognition.
Münchens senatorlounge visar sig erbjuda exakt samma meny som Frankfurt och stänga 2200. Vår avgång är försenad till 2245 men det tas det igen hänsyn till. Inte hela världen, men lite trist att bli utkörda.
München blir dagens vinnare i ordnung vid boarding, skönt att slippa trängas.
Ombord inga överraskningar alls, men inte heller någon recognition.
Sammantaget, ungefär som förväntat men kanske lite besvikelse på avsaknad av uppgraderingar givet vad jag läst på forumet, men det var tre välfyllda maskiner.
Loungen på Arlanda var dagens vinnare utan tvekan den här gången.
Ombordstigningen som det ofta klagats på hos SAS var idag inte alls bättre hos Lufthansa.
Även med informationen vid förseningarna kändes det som att Lufthansa gjorde vad de kunde för att komma dåligt ut i en jämförelse.
Ombord saknade jag den ”vanliga” EBD drycken.
Det är nog inte grönare på andra sidan, i alla fall inte på short haul. Har returerna om någon dag och sedan lite längre fram lite långflyg, ska bli intressant att få ett större sample i vår jämförelse.

coclol

Medlem
Jag har ju inte haft överdrivet varma känslor för Lufthansa de senaste två åren då man verkligen är en noob om man flyger economy.
Servicen I business är väsensskild. Trots att slitet att få Senator är rejält så är det över lag noll recognition i economy och ev. op-ups händer men är mer undantag än regel.

Men så plötsligt händer det. Jag har ju noterat att korrelationen mellan customer satisfaction surveys och planet ankom i tid är hög. Av det skälet så får jag sällan dessa enkäter, men helt plötsligt går något fel och jag får en enkät för en försenad flygning. Jag håller inte tillbaka utan delar med mig av mina synpunkter.

Så, i fredags, så väg hem från Frankfurt så kommer pursern 40 minuter innan landning och kommenterar att det är tråkigt att jag har haft såpass många dåliga upplevelser och problem. Hon undrade om hon kunde göra något men urskuldade sig med att hon hade begränsade möjligheter. Men en kopp kaffe lät väl ändå bra. Kan jag inte erbjuda en flaska champagne frågade hon och jag måste erkänna att jag blev paff, men tackade såklart ja. Nu var det ju en flaska sekt men jag tycker ändå att gesten var fin och uppenbarligen läser någon dessa enkätsvar och någon antingen kommunicerade med planet eller så fanns det tillgängligt i deras system ombord.
Oavsett, bra jobbat Lufthansa.

plover

Medlem
En fråga till forumet; Hur lång tid tar det innan mina revenue-legs ticker in på det nya Senator M&M kontot ? Noterar att det har ett helt annat nummer än mitt "gamla" som var utan status.

Toppen