Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

Sticktown

Medlem
Återkoppling främst ang fast track BER.
Inga problem att som EBG utnyttja priority lane på ejonomibiljett med LH. 0 min kö vid check-in, och vänlig hänvisning till priority security. Dock funkade det inte för gäst, men eftersom det var lite folk i kö så hanterades det bra av personalen. Men maken till långsam hantering genom security har jag nog aldrig varit med om. Vi hade gott om tid, men hade vi varit mer i tidsnöd hade jag blivit tokig. Varje plastback hanterades manuellt av personal i lugnt/slöttt tempo. Lite taskig attityd dessutom.
Väl igenom vandrade vi ner mot LH lounge, blev omdirigigerade till en lounge jag tror hette Tegel. Inga problem som EBG att ta med en gäst, och loungen är i min mening vid den här tidpunkten (lördag 11.00) väl dimensionerad, ovanligt lugnt och tyst vilket jag uppskattar mycket, och inga problem att hitta platser. Frukost med äggröra och bacon etc. serverades när vi ankom, snart därefter en riktigt god gulasch. Ett par röda, vita och mousserande, samt mer starksprit än jag behöver vid lunchtid fanns tillhands.
Min oro för mitt första möte med BER var helt klart överdriven, men kanske är lördag runt lunch en lite speciell tid för benchmark.
 

Dawes

Medlem
Har haft mitt första besök på ber i onsdags vid 11 tiden och tycker det var överlag mycket bra.
Incheckning utan kö, vart hänvisad av agent att jag har tillgång till Lufthansas lounger samt hur jag hittar till både fasttrack och lounge (plus biljett).
Inte en människa i kö i security (fasttrack) men väldigt noggrant genomförd sådan på förväntat tyskt vis.
Hade ändå viss problem att hitta loungen, skyltning finns runt "centrala torget" men så fort man lämnar detta upphör dem, eller visar iaf inte att det finns någon lounge.
Vi hamnade till slut på Tegel-loungen (vid gate B17) om jag minns rätt. Utbud oklart, hann med lite kaffe och dricka bara. Rökrum i loungen fanns för den som gillar det. Hade planer på att nyttja Mövenpick (prioritypass) men det hanns inte med.
Lite stönigt att gate B25 låg två våningar under B17 där loungen fanns, inte helt logiskt, men men, det funkade ju det med.
 

Tveket

Medlem
Någon som vet hur det ser ut med tilllgång till Tegel lounge när man flyger SAS nu när LH-lounge är stängd för ombyggnad? Är det enbart LH business och Senator+? Eller även *G och *plus/business?
 

Tveket

Medlem
Jag hade helt missuppfattat loungesituationen på Brandenburg, trodde det som benämndes som ”Tegel” va en tredjepartslounge.
Men så var det ju inte, dumstrut på men öl i magen!
Ja, just nu funkar Tegel som vilken LH-lounge som helst. Samma utbud som man förväntar sig hos LH. Dock ingen stor lounge.
 

Kris

Medlem
Testade T2 på BER nyligen. Flög med norsken :oops: som tydligen nu hör hemma på T2. Jag hade fruktat det värsta, men det var en ok setup. T1 och T2 är sammankopplade air side, så den största skillnaden är den separata check in och säkerhetskontrollen. Man får promenera några hundra meter från T1 (till höger när man kommer upp från tågen), delvis utomhus.

Det var för tillfället noll och nix kö till säkerhetskontrollen i T2, så var igenom i ett nafs. Detta trots den underbart nitiska kontroll-kulturen på BER. T2 är i sann discount-anda ett kompakt torg centrerat runt en "tax-free-butik". Efterföljande en gångbro till B-gates, som också kan nås från T1. B-gates är området där planen parkerar på plattan, där man får gå ut för egen maskin vid boarding. Dvs där även SAS huserade i början av BER-tiden.

Det var en kort reflektion kring T2. Inget dramatiskt och som tidigare nämnts ett klart alternativ om det klumpar ihop sig i security.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag kan inte se att det nämnts här tidigare: med BER Runway så bokar man en 20 min slot för säkerhetskontroll i den dedikerade checkpoint 4. Gratis och smidigt om man som jag anlände med tåg/S-Bahn till flygplatsen och är någorlunda säker på tiden. Man får QR kod som scannas först, innan boardingkortet. https://ber.berlin-airport.de/en/flying/controls/security-control.html


Detta har jag använt några gånger nu, tycker det funkar smidigt. Å andra sidan tror jag de hemska köproblemen förra året har lugnat sig lite, kötiden online uppdateras mycket ofta så prognoserna känns mer träffsäkra nu. Men skulle jag vara tvungen att flyga i rusningstid skulle jag boka slot enligt ovan.

En annan kommentar gäller Tegel-loungen som väl är "tillfällig" LH-lounge. Har ingen status längre men fick några vouchers i samband med Miles and More Mastercard-tecknande. Jag tyckte denna (24 mars senast) var väldigt dålig faktiskt, betydligt mindre än jag trodde och framför allt ont om sittplatser. Maten var okej men också här en väldigt liten och begränsad buffé. Både Business och Senator på gamla Tegel var mycket väl tilltagna i jämförelse. Detta kändes mer som en LH-lounge ute i "provinserna", typ NUE eller STR. Så ja man kan väl gå förbi om man är hungrig, men tycker de ödsliga pirerna är bättre för att koppla av ;)
 
Toppen