Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

JacobGBG

Medlem
Hade nyss en 'fin' upplevelse på väg till BER. Tänkte lyxa till det och ta anti-express S9 från Banhof Zoo till BER T1/T2 och således undgå byte (går iofs RE oxå, som går snabbare, men S9 var det som passade bäst i tid).

Anyway, för att maxa en ABC-biljett kör ju S-bahn som bekant förbi gamla Schönefeldt (numera BER T5), där inga low cost ännu flyttat hän som tänkt. Det basuneras ut i högtalarna vid T5 'inga flygavgångar här' för att undvika att turister går vilse. Jag nådde precis hindra några asiatiska turister att gå av vid T5 varvid tågföraren manuellt barskt ropade ut 'Zugfahrt endet hier'. Kontraorder! Uf... spårspring eller nått. Alla ut och förvirrade som höns. Det går bussar mellan terminalerna som del av ordinarie bussnätverk. Stora delen av flocken gick på tågsidan av vägen, men bussarna till T1/2 går från flygplatssidan. Fick dirigerat dit flocken så småningom.

Nästa problem var att få ett välfyllt S-bahn-tåg ombord på ordinarie bustrafik. Men inte kom det någon buss... Total melt down. Som tur är gott om tid, men slutade med att jag tröttnade och beställde en Uber (en av de få som fanns) till ett rätt skörtat pris. Bjuckade med ett par brasilianska turister som var helt lost.

Han precis knipa en macka på vägen innan boarding, så priset blev macka+uber-tid i loungen.

Kan ju iofs hända lite varstans, men #BER-neverstopssurprising alt #räddaTXL

Det är otroligt att Tyskland i övrigt funkar med väldigt god precision men när det kommer till huvudstadens flygplatser så faller allt.
 

Glenn E

Medlem
Angående tåg från flygplatsen.
Jag köpte biljett i automaten på perrongen men missade att man måste stämpla den.
Har gjort så många gånger i Tyskland.
Vid Putzdamer Platz blev det biljett kontroll och det kostade 60 euro.
 

Kris

Medlem
Köp en ABC-biljett i BVG-appen istället så slipper du detta :)
För god ordnings skull (som nämnt tidigare) - _innan_ man går ner till perrongen då mobiltäckningen där nere är rätt knackig. Dessutom knappa minuten fördröjning från aktivering tills biljetten är giltig, så lika bra att vara väl förberedd. Finns en del rätt nitiska kontrollanter...
 
För god ordnings skull (som nämnt tidigare) - _innan_ man går ner till perrongen då mobiltäckningen där nere är rätt knackig. Dessutom knappa minuten fördröjning från aktivering tills biljetten är giltig, så lika bra att vara väl förberedd. Finns en del rätt nitiska kontrollanter...
Funka fint att köpa i appen nere på perrongen häromdagen.
 

Kris

Medlem
Funka fint att köpa i appen nere på perrongen häromdagen.
S-bahn eller RE-spåren? Kanske de har boostat med lite nano-celler i källaren?

Jag har två gånger (en gång är ingen gång, två gånger är en gong-gong... efter det implementerat en vana att göra det innan rulltrappan) råkat ut för att biljettköpet först gick igenom en stund efter tunneln. Inte åkt på kontrollavgift, men de brukar vara rätt nitiska om det uppdagas.
 
Toppen