Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

RickardG

Medlem
Maskkravet fortsätter som vanligt i Tyskland i kollektivtrafiken. Det är FFP2 som gäller för vuxna. Efterlevnad är dock sådär.
Skulle uppskatta de gånger jag åkt 40% FFP2 / 30% medicinsk mask / 30% utan mask. Det ska finnas böter om man inte sköter det.


Hur det är efter 1 oktober vet jag dock inte. Uppfattar Fernverkehr som "långdistans" kollektivtrafik.
Coronavirus: Aktuelles | FAQs | Infos - Bundesgesundheitsministerium
Lika bra att seden dit man kommer och ta med sig ett par FFP2 då.
 
Kan bara varna för kaos. En vardag förra veckan mitt på dagen 1h kö för att komma igenom säkerhetskontrollen. Prio fungerade inte. På gränsen till slagsmål när folk gick föra och kröp under remmarna. Anställda otroligt nonchalanta och gjorde ingenting…..
Och alla säger allt fungerar så bra i Tyskland…..
 

SK989

Medlem
Första besöket på BER för mig idag. Manuell incheckning hade två diskar öppna för SAS; den för Plus/EBG hade ingen kö men många i andra kön. Fast track i säkerhetskontrollen funkade också bra (en före i kön), hyfsat mycket folk i vanliga kön. Lufthansa loungen är fortfarande gemensam för Senator och Business och är överfull. Lyckades knipa två platser vid fönstret för mig och Mrs. SK989 av ren tur då två gick när vi kom. Om det är så här fullt en sen lördag eftermiddag kan det inte vara kul att besöka den här loungen i peaktid en vardag... Jag saknar Tegel.
 
Last edited:

Kris

Medlem
Jag kan inte se att det nämnts här tidigare: med BER Runway så bokar man en 20 min slot för säkerhetskontroll i den dedikerade checkpoint 4. Gratis och smidigt om man som jag anlände med tåg/S-Bahn till flygplatsen och är någorlunda säker på tiden. Man får QR kod som scannas först, innan boardingkortet. https://ber.berlin-airport.de/en/flying/controls/security-control.html
Intressant koncept. Blir sugen att prova nästa gång. Tack för tipset.
 

EgOscar

Medlem
Ytterligare en positiv nyhet som nämnts i andra trådar: Priority Pass medlemmar får nu 23euro kredit på Mövenpick Café i Terminal 1. Långt ner i A-piren intill/under Tempelhof loungen. Fin miljö med utsikt över runway, shysst cafe-mat. För frukost så föredrar jag detta före en lounge utan fönster med buffet-mat. Har du PP genom Amex kan du gästa en medresenär vilket ger 46 euro kredit. D911A9D1-FBA8-4799-935B-3FEE1E24C705.jpeg C1B7B875-549B-419A-9F0E-45AA93AC8204.jpeg
 
Ytterligare en positiv nyhet som nämnts i andra trådar: Priority Pass medlemmar får nu 23euro kredit på Mövenpick Café i Terminal 1. Långt ner i A-piren intill/under Tempelhof loungen. Fin miljö med utsikt över runway, shysst cafe-mat. För frukost så föredrar jag detta före en lounge utan fönster med buffet-mat. Har du PP genom Amex kan du gästa en medresenär vilket ger 46 euro kredit. Visa bifogad bild 134333 Visa bifogad bild 134332
Fick blankt nej på denna kredit. PP-kort via AMEX accepteras inte enl. hon i kassan. Skrivit till AMEX och Priority pass. Priority pass har inte svarat, AMEX säger finns den med i lounge collection (vilket är nej) då är det helt enligt sin ordning att bli nekad enl. AMEX.
 
Fick blankt nej på denna kredit. PP-kort via AMEX accepteras inte enl. hon i kassan. Skrivit till AMEX och Priority pass. Priority pass har inte svarat, AMEX säger finns den med i lounge collection (vilket är nej) då är det helt enligt sin ordning att bli nekad enl. AMEX.
Den finns med nu i PPs app, även inloggad, så något har hänt de senaste veckorna. Jag fick också nej i maj när de frågade om jag hade PP via AMEX. Då syntes Mövenpick PP bara när man utloggad.
 
Toppen