Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

EgOscar

Medlem
Ja lite rörigt är/har det varit. Jag ser erbjudandet i PP appen i inloggat läge men ej i LoungeBuddy. För mig funkade det iallafall denna morgon.
 
Ja lite rörigt är/har det varit. Jag ser erbjudandet i PP appen i inloggat läge men ej i LoungeBuddy. För mig funkade det iallafall denna morgon.
Det där beror säkert på att Loungebuddy troligen inte listar de loungealternativ Priority Pass erbjuder när de inte har avtal med någon lounge. Fick förklaringen från PP att Amex inte hade loungealternativ i sitt avtal (längre bak i denna tråd), men det ser ut att vara ändrat nu åtminstone i Berlin.
 

Sticktown

Medlem
Äntligen dags för Berlin igen!

Är det riktigt att man varken har fast track eller tillgång till lounge som EBG på Berlin när man flyger ekonomi med Lufthansa? På Wien och München verkar vi ha lounge dock.

Vad jag kan förstå så gäller inte längre krav på mask (eller vaccinationsbevis) längre i Tyskland. Flyger från Köpenhamn och har transfer i Wien på vägen ner och i München på vägen hem om någon kan bekräfta att det inte råder hårdare lokala bestämmelser där.
 

marbe166

Medlem
Äntligen dags för Berlin igen!

Är det riktigt att man varken har fast track eller tillgång till lounge som EBG på Berlin när man flyger ekonomi med Lufthansa? På Wien och München verkar vi ha lounge dock.

Vad jag kan förstå så gäller inte längre krav på mask (eller vaccinationsbevis) längre i Tyskland. Flyger från Köpenhamn och har transfer i Wien på vägen ner och i München på vägen hem om någon kan bekräfta att det inte råder hårdare lokala bestämmelser där.

Maskkrav (mer eller mindre) endast i kollektivtrafiken i Tyskland, dock krav på FFP2-mask i Berlin (och på fjärrtåg).
 

mha321

Medlem
Någon som har koll på icke-schengem på BER? En i sällskapet ska resa icke Schengen, resten inom Schengen. Finns det gemensamt område innanför Security där man kan hänga eller delas det upp direkt?
 

Tomas E

Medlem
Någon som har koll på icke-schengem på BER? En i sällskapet ska resa icke Schengen, resten inom Schengen. Finns det gemensamt område innanför Security där man kan hänga eller delas det upp direkt?
Ja, huvuddelen av utrymmet med "serviceinrättningar" (bl.a. loungerna) ligger i Schengen-området dit man når. Icke-Schengenområdet nås via en passkontroll en trappa upp. Alltså ett ganska typiskt upplägg för en flygplats i Schengenland, typ Arlanda eller Kastrup, men en enda icke-Schengenzon och e-gates för EU/EES-pass.
 

mha321

Medlem
Ja, huvuddelen av utrymmet med "serviceinrättningar" (bl.a. loungerna) ligger i Schengen-området dit man når. Icke-Schengenområdet nås via en passkontroll en trappa upp. Alltså ett ganska typiskt upplägg för en flygplats i Schengenland, typ Arlanda eller Kastrup, men en enda icke-Schengenzon och e-gates för EU/EES-pass.
Tack för infon!
 

Kris

Medlem
Äntligen dags för Berlin igen!

Är det riktigt att man varken har fast track eller tillgång till lounge som EBG på Berlin när man flyger ekonomi med Lufthansa? På Wien och München verkar vi ha lounge dock.

Vad jag kan förstå så gäller inte längre krav på mask (eller vaccinationsbevis) längre i Tyskland. Flyger från Köpenhamn och har transfer i Wien på vägen ner och i München på vägen hem om någon kan bekräfta att det inte råder hårdare lokala bestämmelser där.
Fick tyvärr vaska mina Austrian economy) med EBD) idag så kan inte förstahandsbekräfta. Dock skulle jag våga påstå att du kan använda Lufthansa-loungen på BER (har själv bara provat med SAS plus/minus samt Lufthansa/Swiss business på just BER, men ser ingen direkt anledning till att det skulle funka annorlunda här).

FastTrack på BER är en fars. De gånger jag varit här har det varit ganska digitalt. Dvs mycket folk har skapat kö både i fasttrack och vanliga. Just idag var det bara att glassa igenom oavsett. Dock har (som tidigare rapporterats) tidsbokning vid kontroll #4 införts. Har fortfarande inte provat, men det är tydligt skyltat nu.

Korrekt från @marbe166 - FFP2 på kollektivtrafiken i Berlin. Dock ej på flyg till ex CPH, ej heller på flygplatsen. Så logiken kan i vanlig ordning ifrågasättas...
 

Kris

Medlem
Någon som har koll på icke-schengem på BER? En i sällskapet ska resa icke Schengen, resten inom Schengen. Finns det gemensamt område innanför Security där man kan hänga eller delas det upp direkt?

Ja, huvuddelen av utrymmet med "serviceinrättningar" (bl.a. loungerna) ligger i Schengen-området dit man når. Icke-Schengenområdet nås via en passkontroll en trappa upp. Alltså ett ganska typiskt upplägg för en flygplats i Schengenland, typ Arlanda eller Kastrup, men en enda icke-Schengenzon och e-gates för EU/EES-pass.
Här med en liten skiss.

Blå pil: entré från säkerhetskontrollen
Röd pil: trappan upp till C/D gates och kontroll.
Turkos pil: B gates och Lufthansa-lounge

"Torget" på bilden är BERs centralenhet och omfattar i princip hela BERs rika kulturliv.

Bilden är tagen uppr från gourmet-torget med pizza, currywurst, fish n chips och nudelboxar.

20221031_170550_001.jpg
 

mha321

Medlem
Tack för infon!
Det kunde åtminstone ha fungerat. Om det inte var för att jag för en gångs skull hade incheckat baggage och sas diskar öppnar inte förrän 2 timmar före avgång (trots att flygplatsen säger att alla ska vara där minst 2.5 timmar före om man inte har baggage och mer annars), så jag blev kvar utanför. Men det funkade för de som flög Lufthansa utan incheckat baggage....
 
Toppen