Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

Senast jag reste C över Atlanten installerade sig en familj med två barn i 3-5-årsåldern i raderna framför mig. Det var högljudd konversation och stökigt innan alla väskor och prylar kom på plats, jag tänkte det här kommer bli en hemsk flygning. Men det dröjde inte länge innan det blev knäpp tyst. Föräldrarna hade föredömligt nog laddat upp med sysselsättning åt barnen i form av böcker, filmer och spel.
Dessutom bidrog mina Bose QC15 till att det blev en riktigt behaglig flygning :)

Har aldrig upplevt små barn som ett problem i C, klart det blir lite stök ett tag men det har alltid lugnat ner sig rätt fort. Betydligt värre i coach då barnen har svårare att komma till ro där.

När jag har reflekterat över varför jag stört mig på barn när jag flyger så har jag kommit fram till att jag stört mig "för att man ska störa sig på barn". Det börjar redan så fort jag sett en familj och så har jag tänkt "nej inte barn". När jag fortsätter reflektera så inser jag att jag egentligen aldrig stört mig på ett barn ombord däremot har jag varit beredd på att barnet ska störa, vilket inneburit att jag suckat så snart barnet hostar och den känslan är störande inte barnet i sig. Nu vet jag bättre :). Jag bestämmer mig för att inte bli störd och då blir jag inte det.

Men satan vad jag kan störa mig på alla vuxna bebisar som bl.a. tror de har ensamrätt på flyget.

Välkomna ombord på ARN-ORD i början av juni! Då reser jag själv med infant i C :).

Jag reste nyligen en hel del med Thai Airways i C med min 9 månader gamla son. Det var både long-haul och short-haul. Den enda flygningen där jag möjligen kan förstå att någon kan ha haft något att klaga över var sista flygningen FRA-HEL. Då hade vi hela familjen 24h resande bakom oss och vi var alla ganska trötta. Övrigt så betedde sig pojken mycket bra, och jag påstår att största delen av kabinen aldrig visste om honom. Hur? Dels var det många nattflyg så han sov, dels var vi förberedda med både mjölk och övrig mat samt leksaker. Och visst var det värt att flyga C! Det var tomt på A380 i C så killen fick en egen säng att sova i, och både jag och min fru kunde för första gången på ca 9 månader både njuta av en måltid samt se en hel film ostört.

På de flesta flyg tyckte medresenärerna och personalen att det närmast var kul att ha honom med.

Vår 10-månaders skötte sig utmärkt när vi reste till Dubai. Han hällde iofs ut mitt Champagneglas innan vi skulle lyfta bara för att visa att han kunde :) IMAG0073.jpg

Jeg fløj min første long-haul da jeg var 20 måneder gammel, det var i 1995, CPH-EWR med SAS. Hvad mine forældre siger, så opførte jeg mig pænt og var ikke til unødig gene for de øvrige passagerer.

MEN, mine forældre havde også taget deres "forholdsregler" dvs. pakket en taske med en malebog, legetøj der ikke larmer og medbragt lidt mad såsom juice og kiks.

Nu var jeg ikke uvant med at flyve, det var faktisk min 17. af slagsen, det kan selvfølgelig have påvirket min opførsel. Min egen opfattelse af kombinationen børn/fly, så er det 9/10 gange forældrenes skyld hvis børne forstyrre de øvrige passagerer, det handler om at barnet er beskæftiget!

Min første long-haul i C, var i 2003, som 9 årig, CPH-BKK, med SAS, her var min lillebror på 6 også med og udfra egen erindring var vi meget stille og optagede af at prøve det store sæde, se film osv.
SKCPH-BKKC.jpg
( En anden forklaring kan også være at vi rejste på ID-billet, og min bror og jeg var blevet instrueret i at opfører os bedre end eksemplarisk hvis vi skulle flyve C igen....) :)

Hur vanligt är det i C/F att barn springer runt och stör "ordningen"?
Att de gör de i economy ibland har man ju sett men jag har aldrig störts av det nämnvärt. Mer störande med barn som skriker och inte blir tysta men det är smällar man får ta ibland. Enda jag kan bli riktigt sur över är när någon sparkar i mitt ryggstöd eller håller på och klättrar på mitt säte.

När jag flög Beijing-Hong Kong (tror jag) med Air China i Business class var det en flicka som lekte på gången och gick fram och tillbaka till galley. Men det var enda tillfälle jag har erfarenhet av som ett barn sprang omkring i First/Business class.
För övrigt kineser, eller främst asiater är generellt mycket toleranta mot barn så det är också kulturella skillnader.

Jag tycker att det är överdrivet rädsla/oro för springande barn i First/Business class.
Som jag har poängterat flera gånger, bör man vara orolig för störande vuxna resenärer än barn.
Om de är berusade så lyssnar på de inte personalens tillsägelse heller, då är det inte så stor skillnad från föräldrarna som inte lyssnar på personalens tillsägelse om deras barns uppförande i kabinen.

Jag har helt ovetenskapligt noterat att de gånger jag har haft oturen (ja jag ser det som otur eftersom risken att bli störd är förhöjd) att hamna vid barnfamiljer så brukar ensamstående föräldrar alltid vara de som sköter sig allra bäst. Om det beror på att de är mer observanta och förberedda eller något helt annat låter jag vara osagt.

Nu senast var det en mamma med ett spädbarn som skulle resa ombord på Lufthansas supertrånga CRJ samtidigt som två andra föräldrar också reste med sitt spädbarn. Den ensamma mamman ordnade allt galant på egen hand på sånär som att jag hjälpte henne sätta upp väskan och plocka upp nappen från golvet en gång. De två andra föräldrarna gjorde inget annat än pusta och stöna över hur trångt det var, hur dålig service det var ombord, hur svårt det var att resa med ett spädbarn och hur jobbigt allting var.

Det kom flera kommentarer i kabinen om att det är störande med småbarn. Jag konstaterade dock att båda barnen var lugna och det enda som var störande var de två föräldrarnas eviga gnäll och förväntning att alla andra skulle anpassa sig efter just de. Det kan man ju knappast beskylla barnen för. Så visst klagas det ibland felaktigt på störande barn när det i själva verket är föräldrarna som stör.

Toppen