Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

Concorde

Founding Member
Ipad laddad med bildböcker, enklare spel, barnprogram etc. Ett låta dom springa av sig på flygplatsen funkar också.

Eric Löfberg är inne på samma spår som oss: Mellan 1.5 till ca 2.5 år är det bättre att låta barnen stanna hemma/hos släktingar om möjligt.
 

claire22

Medlem
Att planera sönder en resa och oroa sig för det ena och andra rörande småbarn som skall medfölja är ju helt meningslöst, har flugit ett antal gånger sydamerika, usa osv med 3barn i olika åldrar, minsta fr början ca 1år...Är inga problem, alltid uppfört sig korrekt, anser att det beror på föräldrarnas eget uppförande, lugn och trygg vuxen, inga problem.....sett div skräckexp på föräldrar som är super stressade, svettiga, tjatar på barnet/barnen om allt, barnen blir ju också helt hyper tillslut, eller nån som står i typ 2tim och försöker få barnet att sova....hallå, ungen somnar när den är trött...ta vara på mysiga timmar i luften och njut tillsammans så går allt bra...
 

erc

Medlem
Och vad är ett internationellt sätt?

Innan jag började resa i arbetet så ifrågasatte jag alltid varför utländska besökare i Sverige ska göra som de gör hemma, och inte som vi gör i Sverige. Efter att jag började resa själv i tjänsten så slog det mig plötsligt att jag var precis likadan. Därav min fråga vad är ett internationellt sätt?

Ett hack högre respekt för omgivningen. Ödmjukhet inför olikheter. Nedtoning. Inga snapsvisor liksom. Inget kramande. Inget kontaktsökande. Inget råhångel. Jag tror de flesta förstår vad jag menar.
 

erc

Medlem
Jag har desvärre noll förståelse för varför kontaktsökande och kramande inte skulle vara accepterat. Vill du isolera dig, flyg PJ eller stanna hemma. Dessutom, på vilket sätt skulle kontaktsökande inte vara accepterat "internationellt"?
Vill jag krama min partner när jag reser med henne gör jag det. Skiter i om du eller någon annan resenär ser det.
Vill jag kyssa min partner när jag reser med henne gör jag det. Skiter i om du eller någon annan resenär ser det.

I mina ögon har du inte ödmjuk inför olikheter om du inte acceperar sådana helt normala beteenden under en internationell flygresa.
Dessutom, återigen handlar det om kulturskillnader. Det som är ansett som respektfullt i en kultur behöver nödvändigtvis inte vara det i en annan.

Jodå. Olikheter har jag inga bekymmer med. Men jag hör till dem som inte placerar mina kulturella exotismer i skyltfönstret på flygplatser.

Vi faller utanför ämnet en smula. Kan vi möjligen se skillnader på hur barn fungerar ombord på långflygningar i andra delar av världen. Det det vilt som på ett zoo? Sitter de still som små statyer? Jag har ännu enbart flugit europeiskt och transatlantiskt.
 

Homer

Medlem
Det värsta som finns är svenska barn och svenska föräldrar, det bekräftar ju t.o.m Lonely Planet ;)


Lonely Planet Scandinavia guidebook
The worst aspect of the region, according to the authors, is misbehaving Swedish children with parents who don't care.
 

erc

Medlem
I så fall gjorde du en kovändning under natten. Drömt sött? ;)

Dock har jag mycket svårt att tro att ett afrikanskt barn skulle skrika mindre än ett ariskt, om det är det du menar.

Ja, har nog till och med drömt flygdrömmar. :)

Det har i andra trådar beskrivits högst exotiska miljöer ombord på exempelvis kinesiskt inrikesflyg.
 

Dr. Miles

Expert
Det har i andra trådar beskrivits högst exotiska miljöer ombord på exempelvis kinesiskt inrikesflyg.
Jag kan säga att kinesiskt barn är inte största problem på kinesiskt inrikesflyg, det är vuxna kineser som är stora problem. :p

Däremot hade jag stort problem när jag reste med kinesiskt långfärdståg för många år sedan.
De utförde sina naturiga behov i ett vanlig kupé och föräldrana lät barnet göra det. :eek:
 

jumbooze

Medlem
Jag kan säga att kinesiskt barn är inte största problem på kinesiskt inrikesflyg, det är vuxna kineser som är stora problem. :p

Däremot hade jag stort problem när jag reste med kinesiskt långfärdståg för många år sedan.
De utförde sina naturiga behov i ett vanlig kupé och föräldrana lät barnet göra det. :eek:

Jag har suttit i liggvagn ca 35 timmar mellan Beijing & Guangzhou så jag förstår precis hur stor skillnaden är mellan personal space här och där och det var nog inget man inte fick se på den resan vad det gäller mänskliga behov.
Nu gör jag adrig om det utan gottar mig i fina flygupplevelser kina domestic för de är kortare iaf.
 

Concorde

Founding Member
Hej,

Vi vill be alla ta en titt på regler och forum etikett en gång. Det är inte förbjudet att svära, men det skapar en onödigt tryckt stämning och bäddar för polemik. Tänk efter hur ni formulerar er då enbart skrift kan låta mycket tuffare än vad som är menat. Vissa inlägg lutar nästan mot personliga angrepp p.g.a. hur tonläget ligger.

Teamet på BC uppskattar om vi kan hålla stämningen god trots delade åsikter (vilket är en förutsättning för diskussion).

Mvh,

Concorde
 
Toppen