Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

Concorde

Founding Member
Har det verkligen med saken att göra?

Om jag betalar för extra bekvämlighet så ska jag självklart få ha det tyst och lugnt omkring mig!

Det är lite fel förväntningar. Du köper ingen rättighet till tystnad eller bekvämlighet. Sätet kan vara trasigt. Det kan vara en baby ombord. Det kan vara ett fyllo ombord. etc. Du borde skaffa PJ, då blir det exakt som du vill ;)

Faktum är: Flyg är ett transport medel. Ett allmänt sådant. Alla kan bruka det. Har men deg till First eller business med familjen, tja vad bra.
 

Stefan62

Medlem
Det är lite fel förväntningar. Du köper ingen rättighet till tystnad eller bekvämlighet. Sätet kan vara trasigt. Det kan vara en baby ombord. Det kan vara ett fyllo ombord. etc. Du borde skaffa PJ, då blir det exakt som du vill ;)

Faktum är: Flyg är ett transport medel. Ett allmänt sådant. Alla kan bruka det. Har men deg till First eller business med familjen, tja vad bra.

Tramsig kommentar - menar Du att en familj som köper F-biljetter har rätt att låta barnen springa omkring hursomhelst - bara för att ett flygplan trots allt är en begränsad yta och barnet/barnen inte kan försvinna? Jag tramsar till det ännu mer genom att säga att det är fel förväntningar hos föräldrarna som tror att alla tycker att lekande/skrikande barn på ett flygplan är kul och trevligt! (Dessa föräldra-typer tål oftast varken tillsägelser/påpekanden/kommentarer.)
 

andreijas

Medlem
Bara för att vara lite vrong och ställa saker på sin spets:
Jag fullkomligt hatar när ett gäng välbeställda snubbar, 4 st i 40-50 årsåldern som reser tillsammans i tjänsten, de tar sätena 2xC och 2xD, så de sitter i en kvadrat.
inte nog med att min ekonomi biljett från stockholm till munchen kostat 8 000, det är trångt, maten är so-so, jag är helt slut och vill bara sova.
Men nu är det så att en av de här snubbarna sitter och berättar om sina super - special semestrar som han alltid åker på, högt och tydligt så att >1/4 av kabinen kan ta del av detta oblyga skitsnack.

Om man är fler än en så tycker jag man borde förbjudas ifrån att sitta jämte varandra, så att jag kan sova till det sövande ljudet av jet motorer, härliga barnskratt och smatter i tangentborden...
 

Snosken

Medlem
Bara för att vara lite vrong och ställa saker på sin spets:
Jag fullkomligt hatar när ett gäng välbeställda snubbar, 4 st i 40-50 årsåldern som reser tillsammans i tjänsten, de tar sätena 2xC och 2xD, så de sitter i en kvadrat.
inte nog med att min ekonomi biljett från stockholm till munchen kostat 8 000, det är trångt, maten är so-so, jag är helt slut och vill bara sova.
Men nu är det så att en av de här snubbarna sitter och berättar om sina super - special semestrar som han alltid åker på, högt och tydligt så att >1/4 av kabinen kan ta del av detta oblyga skitsnack.

Om man är fler än en så tycker jag man borde förbjudas ifrån att sitta jämte varandra, så att jag kan sova till det sövande ljudet av jet motorer, härliga barnskratt och smatter i tangentborden...

Jo fast seatingen kan vi ju inte hindra på det sättet. Personlingen är jag rätt lång och har en bror som är lika lång. Ska vi åka på tex GOT-ARN får vi inte plats på mitt och fönstersäten... ska vi då låtsas som att vi inte känner varandra då så att vi får sitta på varsin gångplats!?

....Däremot håller jag med om att om några pratar högt så är det ju lika illa och dessa personer bör ju då sägas till (av personalen) på planet, för dessa herrar visar ju dålig respekt, likväl som stojiga fulla personer gör och föräldrar som inte bryr sig om att deras barn sparkar i sätena.
 

palmen

Moderator
Trots allt som skrivits så bottnar ju allt i att alltför många föräldrar inte har koll eller kan styra barnen - som någon skrev tidigare att många barnföräldrar inte förstått att de INTE chartrat hela flygplanet.

Hur vanligt är det i C/F att barn springer runt och stör "ordningen"?
Att de gör de i economy ibland har man ju sett men jag har aldrig störts av det nämnvärt. Mer störande med barn som skriker och inte blir tysta men det är smällar man får ta ibland. Enda jag kan bli riktigt sur över är när någon sparkar i mitt ryggstöd eller håller på och klättrar på mitt säte.
 

Ubbe

Medlem
Det är väl så att ett bra uppförande ( a good behavior ) är grunden till allt oavsett ålder. 2 GT drickande män ( 2 Bailys drickande kvinnor ) (jag har inga fördomar..) kan vara lika illa på den fligthen där jag vill sova.. Och tvärt om.. Tråkskallarna som vill sova på min flight till asien har ju inget liv...:cool:
 

Najk

Medlem
Long-haul med små barn

Som det är sagt innan så är min erfarenhet att det beror till 95% hur föräldrarna beter sig. Jag har själv barn i åldrarna 1 samt 3 år. Det har aldrig varit problem att flyga 5h+. Har vi förberett oss bra med leksaker, mutor ( russin etc. ) sömn, mat så brukar resan gå väldigt bra. Jag brukar jämföra blicken och uttrycket på de som sitter bakom oss när de kliver på och konstaterar att de sitter vid en barnfamilj samt när de kliver av. Har barnen varit lugna blir det väldigt ofta glada och trevliga diskussioner ihop med resenärer omkring.

Förra åket åkte jag LH FRA - ATL och hade ett tyskt par bakom mig med en kille på ca 2år. Han var vansinnig och skrek större delen av resan. Föräldrarna ignorerade honom och fortsatte att läsa sina böcker. Jag blev så förbannad när jag såg det, den lille killen hade inte valt att sitta fastspänd och titta i 10h. föräldrarna gjorde ingenting för att han skulle underhållas eller stimuleras över huvudtaget. Däremot är jag starkt kritisk till barn dom springer omkring i gången. Det tolererar jag varken som förälder eller pax.
 

Alx

Medlem
Finns det någon grupp i samhället som är så egoistisk som småbarnsfamiljer??? De klagar på precis ALLT och anser att precis ALLT ska anpassas till deras nya världsbild. Men gud bevare den person som kritiserar DE och DERAS tillkortakommanden och beteenden. Än värre är det om någon kommer med idén om att barnfamiljer kanske kunde försöka anpassa sig och uppföra sig som det förväntas i den miljö de vistas i... Nej barnfamiljer behöver minsann inte anpassa sig, för hur skulle det se ut?!

Jag har ett riktigt skrattretande exempel från en resa EWR-FRA där en småbarnsfamilj lät sina barn springa omkring i hela kabinen och väsnas. Föräldrarna själva satt och sippade på varsin drink och ignorerade varenda skrik och springande... Efter ett par timmar är det dags för barnen att somna och även föräldrarna försöker slumra till lite... Plötsligt sätter sig mamman upp och ber personerna framför henne att sluta prata (normalt nedtonat samtal) och släcka läslampan så att familjen kan sova...!!! Med spänning inväntade jag medresenärernas svar som kort och gott blev: "vi skulle inte tro det"

Mamman blev vansinnig och påkallade personalen och begärde att de omedelbart skulle säga till personerna ifråga och påpekade att "VI reser faktiskt med SMÅBARN som behöver SOVA. VI har en lååång dag framför oss imorgon..."

Flygvärdinnan, som själv förgäves försökt säga till barnen att lugna ner sig tidigare under flighten påpekar att ni respekterade inte någon under de första timmarna av resan, trots tillsägelser. NU får nog NI stå ut med att era medresenärer inte har någon större förståelse för ER situation. Är det något mer jag kan hjälpa dig med?!" och så avfyrade hon ett leende som fick resten av kabinen att nicka menande mot henne...

Surmorsan väckte genast sin man och började tjafsa om att hon minsann blivit felbehandlad, förödmjukad, kränkt och gud vet vad...

Men stackars lilla egoistiska du som har skaffat fler barn än du klarar av att uppfostra var det enda jag kunde tänka... :cool:
 

agehall

Medlem
Även om jag är livrädd för småbarn på flighter, så är det nog helt rätt att det till största delen beror på hur föräldrarna hanterar dem. Och tyvärr finns det rätt mycket idioter som är föräldrar.

Jag tycker även att det Alx beskriver till viss del illustreras av alla puckon som tror att bara för att de hänger en "Baby on board"-skylt i bakrutan på bilen så ska alla flytta på sig och att de får köra hur de vill på vägen.
 
Toppen