Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

andreijas

Medlem
Jo fast seatingen kan vi ju inte hindra på det sättet. Personlingen är jag rätt lång och har en bror som är lika lång. Ska vi åka på tex GOT-ARN får vi inte plats på mitt och fönstersäten... ska vi då låtsas som att vi inte känner varandra då så att vi får sitta på varsin gångplats!?

Det är precis det jag menar, det är bisarrt att hålla på med en massa förbud utöver normalt sunt förnuft.
klart ni skall få resa tillsammans! :)
 

andreijas

Medlem
kan de inte ta upp de här problemen i säkerhets demonstrationen, och kalla det säkerhets och trivsel demonstration.
Berätta att ha gärna respekt för dina medpassagerare, annars kommer vi och tar er i örat!

då blir det helt enklare för alla att ta tag i problemet, om det uppstår.
 

Dr. Miles

Expert
Eftersom det finns inte så mycket att göra åt andras barn när man reser, skulle jag föreslå att vi diskuterar om hur vi hanterar själva(både som föräldrar och som medpassagerare).
När det gäller barnfria kabin alt barnfria flight, är det nog bra att skicka suggestion mail till flygbolag du brukar flyga. Vem vet kanske de lyssnar er åsikt om flera tycker om idén.

Jag skriver detta för att vi inte ska hänga ut någon eller några. Det blir tyvärr inte så bra stämning.
 

jumbooze

Medlem
Mina finaste barn ombord minnen:

PEK - AMS,
På flyget fanns ca 10 adopterade barn med nya osäkra föräldrar, en riktig höjdare, barn som triggade varandra, dvs skrek i kör, börjar en så skriker alla.

AMS - PEK,
Vandrande i gången kommer en liten kille, ca 4 år, han stannar upp vid min sittplats, tittar på mitt bord, ser mitt glas, bestämmer sig för att han är törstig, sveper mitt vatten och vandrar vidare.

Eller en annan favorit på flyg till PEK, sitter bredvid en kinesisk mor med sin son, modern och sonen (ca 4 år) bråkar, en flygvärdinna försöker hjälpa till genom att ge pojken en klubba, "distrahera barnet med annat", varpå mamman utbrister nej, du förtjänar inte klubban och hon tar den själv i munnen. Att lillkillen skriker högre än tidigare är ju givet... Kinesisk pedagogik i ett nötskal.


Sen har jag även fluget med hur många väluppfostrade barn som helst :D
Jag måste säga att de flesta sköter sig faktiskt.

Men de som lyckas bäst är nog de föräldrar som har barnryggsäcken laddade med både nöje/leksaker/tidningar/iPad & godis i form av russin mm.
 

Concorde

Founding Member
Tramsig kommentar - menar Du att en familj som köper F-biljetter har rätt att låta barnen springa omkring hursomhelst - bara för att ett flygplan trots allt är en begränsad yta och barnet/barnen inte kan försvinna? Jag tramsar till det ännu mer genom att säga att det är fel förväntningar hos föräldrarna som tror att alla tycker att lekande/skrikande barn på ett flygplan är kul och trevligt! (Dessa föräldra-typer tål oftast varken tillsägelser/påpekanden/kommentarer.)

Var skrev jag att "alla" föräldrar förväntar sig något sådant? Det är förmodligen sådana föräldrar som är som värst när dom reser själva i tjänsten...

Vad jag försöker säga är att vissa sköter sig, andra inte. Det gäller föräldrar, tjänsteresenärer i F, C eller Y.
Att helt sonika påstå att det är barnen som är problemet och skall bannlysas är befängt och början på en mycket mörk väg.
Då kan man lika bra förbjuda alkohol ombord eftersom det finns folk som inte kan hantera detta. Det finns nervösa som inte kan hantera flyget bra och skapar oro i kabinen. Det finns folk som inte kan uppföra sig på allmän plats med dåligt hyffs, sparkar i sätet, slår i armbågar, fiser, är högljudda m.m.

Så låt oss börja förbjuda alla dessa så kanske du har din business kabin som du anser är en rättighet. Föreslagsvis börja flyga First istället på riktiga flygbolag ;)
 

erc

Medlem
Tror vi mest cirkulerar kring teoretiska worst-case-scenarior nu,

Vad jag vill påminna småbarnsföräldrar om är att perioden (flytande gränser på grund av individuella skillnader) mellan 1,5 år och 2,5 år är den mest problematiska. Den korta flighten ARN-DUB med sonen när denna var 19 månader gammal var den värsta jag varit med om. Sitta still - i ett knä - var INGENTING han lockades av. När samma kille var åtta månader och flög transatlantiskt var det perfekt - snältl knäsovande mest hela tiden. Samma kille på transatlantisk flygning vid exakt 2,5 års ålder var också exemplarisk. Eget säte. Lärde sig IFE'n. Läste in-flight-tidningen och käkade glatt det mesta som serverades.

Jag kommer icke ta med mig yngsta sonen (nu ett år gammal) på någon flygning alls innan han hinner bli omkring 2,5 år. Den äldsta kommer nog få åka på sin första bonusresa redan denna höst.

Det är kanske meningslöst - men vi kan ju ändå jämföra Y med IKEA's restaurang. Det är sällan tyst. Det är rörigt. Det finns barn. Det är prisvärt. Vidare kan vi jämföra valfri exklusiv restaurang med F. Där råder uppförandekod. Bryter man mot dessa uppförandekoder, oavsett om man är GT-hinkande pratkvarn eller vild, trotsig tvååring - ja då reagerar omgivningen.

Mitt bonustips: Flygplatser brukar vara spännande platser för småttingar med flygtokig pappa. Att låta dem springa "fritt" till gaten brukar ofta vara en ansenlig sträcka. att på utlopp för benspringet innan en flygresa är nyttigt. Så - även om man har med sin sulky tror jag barn som kan gå har nytta av rörelsen innan ombordstigning. Och - naturligtvis - tighta connections är inte att föredra med småbarn.
 

erc

Medlem
Nu börjar vi även komma in på kulturella seder. I Kina är det ingen som höjer på ögonen om någon fiser, rapar eller sörplar vid middagen. Vad som är accepterat i en kultur är inte det i en annan. Hur ska vi då bete oss på en internationell flygning? :)

Enkelt. På internationella scenen beter man sig på ett internationellt sätt.
 

Spersboda

Medlem
Jag tror jag skrivit i denna fråga tidigare, det är viktigt att förbereda sig som förälder. Presenter, padda, tidningar, snacks, you name it. När vi flyger med våra barn (3,1) har flugit sedan första killen var 1 har jag varit lika trött som besättningen för att jobbat så hårt :). Jag håller med om att vi inte skulle flyga C eller F, när skulle man få tid att njuta av den lyxen??
 
Toppen