Senaste nytt

En ny försämring av SAS EuroBonus (fr o m 2015-JAN-01), vad är alternativet?

Jag skaffade EBG av en enda anledning, Fast Track för *A. Jag var ju redan *G, men var inte garanterad Fast Track, så visst kan man komma fram till att satsa på EB fastän man har bra förutsättningar.
Jag utgår dock ifrån att man får FT på ARN om man åker LH F...! Men ja, för oss som flyger ofta är FT nästan ett måste, skulle inte palla med resandet annars.

Jo, men jag tror inte någon alltid flyger bara LH F. Det kan vara ett alternativ ibland, men det finns ju inte till alla destinationer. Jag flyger mycket business, men inte alltid, därför spelar status roll för mig. Om jag alltid flög business, då får jag ju i princip alla perks med biljetten iaf. Så alla som vill uppnå status har nog sina scenarior då den hjälper och inte bara är "for show".

Alltså EB har ju alltid funkat, fram till nu har man fått value for money.

Att få SAS Diamond och dess förinnan Guld har varit enkelt därav att valet föll på det.

Precis som @johhenrik skriver så flyger man business eller first hela tiden, varför skulle man då bry sig om ett FFP?
Du har din lounge access, du har dina förmåner etc.

Rent personligt varför jag har ett FPP är ju endast för dom ggr jag inte flyger privat och behöver anpassa mig till en policy.

Det är ju upp till var och en att se över om en högre kostnad är ngt som passar för deras budget så är inget jag ska ha någon uppfattning om.

I mitt fall gillar jag enkelhet om det sedan kostar X då e det spelreglerna jag ger mig in på.

Om jag ska kreditera till annat program är frågan vilka ger mycket poäng för "EU3". Var lönar det sig att flyga långt? M&M har ju fasta tabeller. Vilka program ger mer poäng/Miles? Är det någon som brukar använda status på ett program o kreditera till annat? Hur problematiskt upplever ni det?

Om jag ska kreditera till annat program är frågan vilka ger mycket poäng för "EU3". Var lönar det sig att flyga långt? M&M har ju fasta tabeller. Vilka program ger mer poäng/Miles? Är det någon som brukar använda status på ett program o kreditera till annat? Hur problematiskt upplever ni det?
Intjäningstabellen hos andra bonusprogram kommer sannolikt också ändras men än så länge är United Mileage Plus eller Avianca/TACA LifeMiles är nog ett bra val om man vill samla och använda poäng.

Jag resonerar som Magnus K. Årskostnad för SEN T.ex 2 x first till SIN via MUC och FRA. Blir 100 000 miles till kostnad c:à 50 000 per år. För mej mer värde än EBD. Spenden via SAS amex kan man använda till inrikes bonusresor.
Blir nog M&M när USDM poängen är slut såvida inte nästa års F med BA till SIN får mej på andra tankar

Intjäningstabellen hos andra bonusprogram kommer sannolikt också ändras men än så länge är United Mileage Plus eller Avianca/TACA LifeMiles är nog ett bra val om man vill samla och använda poäng.
Jag förstår att det inte finns ett enkelt svar, men jag menar fortfarande inte att jag ska flyga med ett bolag (SAS) och kreditera till annat bolag. Visst jag kan göra det, men om jag ska byta bonusprogram så kan jag ju lika gärna åka med ett annat bolag om inte helt så kanske delvis. United kommer ju ändra regler från mars 2015 till spend som jag förstår det? Mitt resmönster är Spanien och USA. Visst kan ngt annat land förekomma men det är inget jag kan förutspå. För utom Danmark då, där jag ser SAS som enda vettiga alternativ.

Detta på samma vis som jag prioriterat SAS senaste 2åren därför att det varit väldigt bra värde på de resorna och jag har åkt omvägar på fel tider osv bara för att få åka SAS när andra alternativ egentligen varit smidigare och billigare.

Som någon sa att Eurobonus var Europas värdefullaste bonusprogram vem är då nr 2 förutsatt att man åker med egna bolaget?

Det kan ju fortfarande vara EB som är värdefullast men tråden är ju till för att diskutera vilka alternativ som finns.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: LMH
Vil dette påvirke inntjening når man flyr andre *A og krediterer EB? Jeg håper at man forsatt får 200% basert på antall miles i de høyeste bookingklasser som F, A, C, D, J hos Lufthansa.

Toppen