En ny försämring av SAS EuroBonus (fr o m 2015-JAN-01), vad är alternativet?

Magnus_K skrev:Japp klart men min tanke är 3 st First typ till SFO för 100 papp.Så har man senator 3mån senare, typ på den nivån.Borde gå att göra ngt liknande på BA.Är inte så mycket tanke bakom, gillar enkelhet och snabbhetKlicka för att utvidga...
Ganska dåligt exempel i denna tråd då SAS har ingen First class överhuvudtaget. Även intjäning av First class är inte bra heller på SAS EuroBonus.
 
Dr. Miles skrev:Ganska dåligt exempel i denna tråd då SAS har ingen First class överhuvudtaget. Även intjäning av First class är inte bra heller på SAS EuroBonus.Klicka för att utvidga...


Min tanke är 3st SFO sas business är ca 100K SEK för Diamond.

Det är det jag sätter i relation till andra bolag, vad jag skulle få hos dessa i form av status och upplevelse/minnen.



Som agehall sa finns resan till Hawaii för BA Gold, men då finns det pengar kvar av dom 100K sas skulle ha.

För 80K borde man kunna hitta fler roliga program.
 
Det kanske beror på om man är anställd eller konsult men det brukar inte gå att boka biljett till Hawaii om man ska till San Francisco med jobbet.

Sedan finns det andra svårigheter, t ex hur vanligt är det att ett företag godkänner en routing som Stockholm-Helsingfors-London LHR/London City-New York-Los Angeles-San Francisco (ingen stopover) för en jobbresa därför att en anställd vill optimera intjäning av TP?
 
Menar inte jobb, allt skulle vara privat.

Vi får inte flyga alla olika klasser pga av policy.

Så inga begränsningar.
 
Magnus_K skrev:Min tanke är 3st SFO sas business är ca 100K SEK för Diamond.Det är det jag sätter i relation till andra bolag, vad jag skulle få hos dessa i form av status och upplevelse/minnen.Som agehall sa finns resan till Hawaii för BA Gold, men då finns det pengar kvar av dom 100K sas skulle ha.För 80K borde man kunna hitta fler roliga program.Klicka för att utvidga...
Din jämförelse här är skev.

För att få ca 33.000 SEK First class biljett till San Francisco är förköpskrav hos Star Alliance JV 60 dagar och hos oneworld JV 42 dagar. (avresa under storhelger finns det priser med 28 dagars förköpskrav)



SAS Business class saver till San Francisco med 28 dagars förköpskrav kostar ca 26.700 SEK.

Det du nämner (3 t/r med SAS i Business för ca 100.000 SEK) är säkert i D klass (ca 36.700 SEK), i så fall bokar du nog ganska nära inpå avresedagen och då kan du inte boka ovannämnda First class biljetter heller.



Sedan håller jag med om varför ska man flyga med SAS Business när man kan flyga i First på andra flygbolag för nästan samma pengar. Men jämförelse måste vara rättvis.
 
@Dr. Miles

Jag förstår din ståndpunkt och hur du tänker.

Mitt tankesätt är mer såhär. Jag har en pott pengar och hur får jag ut det mesta av dom här pengar, oavsett biljett/bokningsklass, förköpskrav osv.

Som du skriver ovan så är ju SAS Business saver billigare men då får jag också färre poäng.

Tar du SAS biljetten för 37K SEK (full flex) och tar du en LH/LX flight på samma destination i First Basic så kostar den ca 31K SEK (+800 Euro om du bokar om båda turerna vilket är osannolikt i min värld då du vet att du ska iväg, inte sant?).



Angående att boka tidigt är det precis som ovan, ska jag iväg måste jag ta ut semester så kravet på att boka innan är ju inga problem heller.

Om jag flyger SAS måste jag troligtvis åka via CPH (på många destinationer), så det är ju inget hinder att åka via LHR/MUC/FRA eller liknande.



Ett annat plus är ju att M&M gäller i 2år. Mao blir kostnaden isåfall ca 50-60K SEK/år, alltså billigare än att ha SAS Diamond i nya intjäningstabellerna.
 
Magnus_K skrev:Min tanke är 3st SFO sas business är ca 100K SEK för Diamond.Det är det jag sätter i relation till andra bolag, vad jag skulle få hos dessa i form av status och upplevelse/minnen.Som agehall sa finns resan till Hawaii för BA Gold, men då finns det pengar kvar av dom 100K sas skulle ha.För 80K borde man kunna hitta fler roliga program.Klicka för att utvidga...


Om du har de pengarna att röra dig med för flygresor och prioriterar upplevelsen, har SAS någonsin varit ett alternativ?!
 
Pho skrev:Om du har de pengarna att röra dig med för flygresor och prioriterar upplevelsen, har SAS någonsin varit ett alternativ?!Klicka för att utvidga...
Ja, jag menar det. Varför ens fundera på SAS och Eurobonus om man har sådana förutsättningar?
 
Jag skaffade EBG av en enda anledning, Fast Track för *A. Jag var ju redan *G, men var inte garanterad Fast Track, så visst kan man komma fram till att satsa på EB fastän man har bra förutsättningar.
 
johhenrik skrev:Jag skaffade EBG av en enda anledning, Fast Track för *A. Jag var ju redan *G, men var inte garanterad Fast Track, så visst kan man komma fram till att satsa på EB fastän man har bra förutsättningar.Klicka för att utvidga...
Jag utgår dock ifrån att man får FT på ARN om man åker LH F...! Men ja, för oss som flyger ofta är FT nästan ett måste, skulle inte palla med resandet annars.
 
Jo, men jag tror inte någon alltid flyger bara LH F. Det kan vara ett alternativ ibland, men det finns ju inte till alla destinationer. Jag flyger mycket business, men inte alltid, därför spelar status roll för mig. Om jag alltid flög business, då får jag ju i princip alla perks med biljetten iaf. Så alla som vill uppnå status har nog sina scenarior då den hjälper och inte bara är "for show".
 
Alltså EB har ju alltid funkat, fram till nu har man fått value for money.



Att få SAS Diamond och dess förinnan Guld har varit enkelt därav att valet föll på det.



Precis som @johhenrik skriver så flyger man business eller first hela tiden, varför skulle man då bry sig om ett FFP?

Du har din lounge access, du har dina förmåner etc.



Rent personligt varför jag har ett FPP är ju endast för dom ggr jag inte flyger privat och behöver anpassa mig till en policy.



Det är ju upp till var och en att se över om en högre kostnad är ngt som passar för deras budget så är inget jag ska ha någon uppfattning om.



I mitt fall gillar jag enkelhet om det sedan kostar X då e det spelreglerna jag ger mig in på.
 
Om jag ska kreditera till annat program är frågan vilka ger mycket poäng för "EU3". Var lönar det sig att flyga långt? M&M har ju fasta tabeller. Vilka program ger mer poäng/Miles? Är det någon som brukar använda status på ett program o kreditera till annat? Hur problematiskt upplever ni det?
 
telelina skrev:Om jag ska kreditera till annat program är frågan vilka ger mycket poäng för "EU3". Var lönar det sig att flyga långt? M&M har ju fasta tabeller. Vilka program ger mer poäng/Miles? Är det någon som brukar använda status på ett program o kreditera till annat? Hur problematiskt upplever ni det?Klicka för att utvidga...
Intjäningstabellen hos andra bonusprogram kommer sannolikt också ändras men än så länge är United Mileage Plus eller Avianca/TACA LifeMiles är nog ett bra val om man vill samla och använda poäng.
 
Jag resonerar som Magnus K. Årskostnad för SEN T.ex 2 x first till SIN via MUC och FRA. Blir 100 000 miles till kostnad c:à 50 000 per år. För mej mer värde än EBD. Spenden via SAS amex kan man använda till inrikes bonusresor.

Blir nog M&M när USDM poängen är slut såvida inte nästa års F med BA till SIN får mej på andra tankar
 
Dr. Miles skrev:Intjäningstabellen hos andra bonusprogram kommer sannolikt också ändras men än så länge är United Mileage Plus eller Avianca/TACA LifeMiles är nog ett bra val om man vill samla och använda poäng.Klicka för att utvidga...
Jag förstår att det inte finns ett enkelt svar, men jag menar fortfarande inte att jag ska flyga med ett bolag (SAS) och kreditera till annat bolag. Visst jag kan göra det, men om jag ska byta bonusprogram så kan jag ju lika gärna åka med ett annat bolag om inte helt så kanske delvis. United kommer ju ändra regler från mars 2015 till spend som jag förstår det? Mitt resmönster är Spanien och USA. Visst kan ngt annat land förekomma men det är inget jag kan förutspå. För utom Danmark då, där jag ser SAS som enda vettiga alternativ.



Detta på samma vis som jag prioriterat SAS senaste 2åren därför att det varit väldigt bra värde på de resorna och jag har åkt omvägar på fel tider osv bara för att få åka SAS när andra alternativ egentligen varit smidigare och billigare.



Som någon sa att Eurobonus var Europas värdefullaste bonusprogram vem är då nr 2 förutsatt att man åker med egna bolaget?



Det kan ju fortfarande vara EB som är värdefullast men tråden är ju till för att diskutera vilka alternativ som finns.
 
Vil dette påvirke inntjening når man flyr andre *A og krediterer EB? Jeg håper at man forsatt får 200% basert på antall miles i de høyeste bookingklasser som F, A, C, D, J hos Lufthansa.
 
Back
Top