Senaste nytt

En ny försämring av SAS EuroBonus (fr o m 2015-JAN-01), vad är alternativet?

Japp klart men min tanke är 3 st First typ till SFO för 100 papp.
Så har man senator 3mån senare, typ på den nivån.
Borde gå att göra ngt liknande på BA.
Är inte så mycket tanke bakom, gillar enkelhet och snabbhet:)
Ganska dåligt exempel i denna tråd då SAS har ingen First class överhuvudtaget. Även intjäning av First class är inte bra heller på SAS EuroBonus.

Ganska dåligt exempel i denna tråd då SAS har ingen First class överhuvudtaget. Även intjäning av First class är inte bra heller på SAS EuroBonus.

Min tanke är 3st SFO sas business är ca 100K SEK för Diamond.
Det är det jag sätter i relation till andra bolag, vad jag skulle få hos dessa i form av status och upplevelse/minnen.

Som agehall sa finns resan till Hawaii för BA Gold, men då finns det pengar kvar av dom 100K sas skulle ha.
För 80K borde man kunna hitta fler roliga program.

Det kanske beror på om man är anställd eller konsult men det brukar inte gå att boka biljett till Hawaii om man ska till San Francisco med jobbet.
Sedan finns det andra svårigheter, t ex hur vanligt är det att ett företag godkänner en routing som Stockholm-Helsingfors-London LHR/London City-New York-Los Angeles-San Francisco (ingen stopover) för en jobbresa därför att en anställd vill optimera intjäning av TP?

Det är det jag sätter i relation till andra bolag, vad jag skulle få hos dessa i form av status och upplevelse/minnen.

Som agehall sa finns resan till Hawaii för BA Gold, men då finns det pengar kvar av dom 100K sas skulle ha.
Din jämförelse här är skev.
För att få ca 33.000 SEK First class biljett till San Francisco är förköpskrav hos Star Alliance JV 60 dagar och hos oneworld JV 42 dagar. (avresa under storhelger finns det priser med 28 dagars förköpskrav)

SAS Business class saver till San Francisco med 28 dagars förköpskrav kostar ca 26.700 SEK.
Det du nämner (3 t/r med SAS i Business för ca 100.000 SEK) är säkert i D klass (ca 36.700 SEK), i så fall bokar du nog ganska nära inpå avresedagen och då kan du inte boka ovannämnda First class biljetter heller.

Sedan håller jag med om varför ska man flyga med SAS Business när man kan flyga i First på andra flygbolag för nästan samma pengar. Men jämförelse måste vara rättvis.

@Dr. Miles
Jag förstår din ståndpunkt och hur du tänker.
Mitt tankesätt är mer såhär. Jag har en pott pengar och hur får jag ut det mesta av dom här pengar, oavsett biljett/bokningsklass, förköpskrav osv.
Som du skriver ovan så är ju SAS Business saver billigare men då får jag också färre poäng.
Tar du SAS biljetten för 37K SEK (full flex) och tar du en LH/LX flight på samma destination i First Basic så kostar den ca 31K SEK (+800 Euro om du bokar om båda turerna vilket är osannolikt i min värld då du vet att du ska iväg, inte sant?).

Angående att boka tidigt är det precis som ovan, ska jag iväg måste jag ta ut semester så kravet på att boka innan är ju inga problem heller.
Om jag flyger SAS måste jag troligtvis åka via CPH (på många destinationer), så det är ju inget hinder att åka via LHR/MUC/FRA eller liknande.

Ett annat plus är ju att M&M gäller i 2år. Mao blir kostnaden isåfall ca 50-60K SEK/år, alltså billigare än att ha SAS Diamond i nya intjäningstabellerna.

Last edited:

Om du har de pengarna att röra dig med för flygresor och prioriterar upplevelsen, har SAS någonsin varit ett alternativ?!

Toppen