Senaste nytt

Emirates lanserar ny linje till Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för svar!

Kanske svårt att sia om så här nära inpå uppstarten men kan konkurrensen från Qatar vara för tuff iom att de är mer etablerade? Och sannolikt blir ännu mer konkurrenskraftiga då man kliver in i oneworld nu till månadsskiftet?

Alternativt att efterfrågan till att transferera via Arabien inte är tillräckligt stor?

Å andra sidan sett så tror jag att efterfrågan efter transit på en bra flygplats i Arabien (DXB) är betydligt större än efterfrågan efter transit på en helt färdiganvänd flygplats i Arabien (DOH). Reser man med barn så förstår jag tänket med att slippa transit, reser man som mig, utan barn och i monkey, så är det bara skönt med en liten bensträckare när man kommit halvvägs.

Å andra sidan sett så tror jag att efterfrågan efter transit på en bra flygplats i Arabien (DXB) är betydligt större än efterfrågan efter transit på en helt färdiganvänd flygplats i Arabien (DOH). Reser man med barn så förstår jag tänket med att slippa transit, reser man som mig, utan barn och i monkey, så är det bara skönt med en liten bensträckare när man kommit halvvägs.

Helt riktigt.

Tillhör även jag kategorin som gärna tar ett stopp (bensträckare) halvvägs. Jag håller med att Doha är fruktansvärd att transferera på, iaf som resande i ekonomi. Men även där kommer (sannolikt) Qatar att knappa in/gå om när deras nya flygplats blir färdig.

Tiden lär utvisa men utifrån ovan observationer känns det som om Emirates inte riktigt fått igång det hela ännu.

Jag träffade en flygvärdinna från Emirates på Arlanda igår. Frågade henne "...was First full today?".

Hon log och svarade "I wish" och berättade att planen inte är i närheten av fulla.

Säg inte så.... Du gör mig orolig att dom kanske redan nu byter tjärra till enbart business och economy på sträckan... För de är ju så de är ifrån CPH om jag inte minns fel?

Säg inte så.... Du gör mig orolig att dom kanske redan nu byter tjärra till enbart business och economy på sträckan... För de är ju så de är ifrån CPH om jag inte minns fel?

Korrekt, men det tog ett tag och skedde i samband med att de ökade kapaciteten! De startade med 3-klass A330-200 sommaren 2011, sedan blev det 777-200ER, B777-300ER innan de övergick till 2-klass B777-300ER i Feb 2013! Enligt uppgift så har de ont med flygplan i denna konfigurationen så man kan ju hoppas att de fortsätter med 3-klass ett tag till :)

Korrekt, men det tog ett tag och skedde i samband med att de ökade kapaciteten! De startade med 3-klass A330-200 sommaren 2011, sedan blev det 777-200ER, B777-300ER innan de övergick till 2-klass B777-300ER i Feb 2013! Enligt uppgift så har de ont med flygplan i denna konfigurationen så man kan ju hoppas att de fortsätter med 3-klass ett tag till :)

Bra, jo man får väl hoppas. Har en F resa från ARN om precis 14 veckor på dagen. Vore ju klockrent om dom bytte innan dess. Men dom ger väl linjen lite tid... :)

Under förutsättning att det är samma (dåliga) beläggning i samtliga tre klasser och om man har kort om plan i samma storleksklass med endast två kabiner tror jag man fortsätter med tre klasser och hoppas på de extra intäkter som F kan generera.

777-300ER är väl helt enkelt för stor för en rutt som ARN. Skulle nog gissa på att de graderar ner till A330-200 med Recliner stolar i First och Business.

777-300ER är väl helt enkelt för stor för en rutt som ARN. Skulle nog gissa på att de graderar ner till A330-200 med Recliner stolar i First och Business.

Låter rimligt. Beror väl på hur många av dom tjärrorna som finns tillgängliga. För mig får dom byta till vilket plan som helst efter Januari 2014!!

Skulle det mot all förmodan bli så får du väl förhandla med Emirates om ombokning så du får åka via någon europeisk stad som har första klass.

Emirates håller på att starta upp ett Sverigekontor med kontor i centrala Stockholm och drygt 20 anställda. Jag har själv träffat nya Sverigechefen som börjar sitt nya jobb nu i dagarna. Så riktigt så snabbt tror jag inte Emirates ger upp, även om det skulle vara segt med beläggningen i början.

Jag åkte EK 157 från DXB i måndags och det var 60% beläggning i economy, ca 130 pax, totalt närmare 150 pax i hela maskinen. Den tar 266 pax - B777-200LR. 216 E / 42 C / 8 F.
Personalen ombord skötte sig perfekt och de hade koll att jag bokat vegetariskt och kapten önskade oss välkomna till det vackra Stockholm (smicker, smicker :))

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen