Senaste nytt

EBG/EBD, vad är vitsen?

Den bästa och enda förmånen som gör det värt är väl 25% extra EB poäng? Loungen mm är inte värt någonting i mina ögon

Detta är inte riktat till någon speciell och inlägget skulle kunna passa i ganska många trådar.

Ibland börjar jag småle. Om man nu får ett statuskort som är tänkt att fungera som ett "bevis" på vilken status man har, är det då hela världen om man ibland måste visa det?

Känns lite som att bli sur på polisen när de vill se körkortet. "Det borde räcka att jag säger att jag har ett!" eller "Det borde ni väl själva kunna hålla reda på!". Skulle nog inte fungera så bra. ;)

Att det sedan finns personal som på 1 års tid inte tagit in att diamond har gratis dryck har inget med produkten att göra utan att en del i personalen inte har koll på sitt jobb.

Driver man en verksamhet där man inte förstår att personalen är ytterst central i en produkt så är det sk fara på taket. Är personalen inte tillräckligt utbildad så är risken att produkten fallerar skapligt stor. Produkt ≠ Hårdvara. Produkt = Helhetsupplevelse.

Att jämföra med British Airways där det är svårt att bli G och när man väl nått statusen så betyder det något.
Den var riktigt rolig. Jag vet inte om du är BA Gold eller om du bara läst om det, men under de sista 4 åren har jag varit BA Gold och jag kan säga att EBG gett mer fördelar än BA Gold när det kommer till de mjuka delarna. Givetvis skiljer det lite i lounger och exakta förmåner, men att säga att statusen betyder något hos BA är en kraftig överdrift. Och med tanke på hur BA utvecklar sin ombordprodukt så skulle jag säga att SAS slår dem med hästlängder på alla fronter snart.

Men vad är galna tider som du skrev? 5 minuter tycker jag är helt ok tid i en säkerhetskontroll (som är ungefär vad jag haft som max).
Nja mer än 10 min händer minst en g i veckan.

Lufthansas business/senator lounger har inte alltid bra mat heller. Swiss har jag itne mycket erfarenhet av förutom nya Senator loungen ute i E-piren, den är magiskt bra och den är ljusår bättre än de flesta lounger för gold/business.

Senator lounger i alla länder har bättre mat. Framför allt varm mat och betydligt bredare utbud.

Det händer lite då och då att de vill ta betalt av mig som diamond, jag påtalar då bara att jag är diamond så brukar de komma på sig själva med att man inte ska betala. Kortet har jag som sagt bara behövt visa en gång och det var en flygning som inte utfördes av SAS utan underleverantör (de tyckte också att max 3 enheter alkohol var en regel som fanns).

Oavsett ska inte ske.

Är alla produkter klara när de släpps, många vidareutvecklas till det bättre hela tiden. Jag tycker nog att Diamond var en någorlunda klar produkt men att det självklart inte var optimalt att personalen inte kunde se denna status första halvåret/året. Att det sedan finns personal som på 1 års tid inte tagit in att diamond har gratis dryck har inget med produkten att göra utan att en del i personalen inte har koll på sitt jobb.
Diamond har funntis i ca 2 år nu och det var bara första året jag hade lite problem där man ibland fick övertala personalen om sina rättigheter. Senaste året har det dock nästan fungerat fläckfritt. Här skiljer sig ju våra upplevelser helt och hållet också då du haft problemen i 2 år verkar det som.

Alla produkter bör vara klara dvs att de ens fungerar dvs släppa en ALPHA produkt känns otroligt ogenomtänkt. Om inte personalen är införstådda så är produkten inte fungerande lite som att sälja en bil som inte går att tanka? "teoretiskt ska det gå". Jag ser det inte som problem som du skriver utan snarare att det är en menlös produkt och skiljer sig inte alls från EBG.

Du reser för mycket?
Jo kanske, men en resa i C till LAX och några Europa I C så är det klart.

Det behöver du ju knappast göra i SAS business heller. Jag kan förstå att du inte har så mycket val inrikes men på longhaul borde det ju inte vara ett problem att välja bort SAS. Med tanke på att du flyger in ett EBG på mindre än en månad borde du ju kunna fixa Lufthansa Senator.

Varför skulle jag flyga in Senator? när det är samma sak som EBG i stort sett.

Den var riktigt rolig. Jag vet inte om du är BA Gold eller om du bara läst om det, men under de sista 4 åren har jag varit BA Gold och jag kan säga att EBG gett mer fördelar än BA Gold när det kommer till de mjuka delarna. Givetvis skiljer det lite i lounger och exakta förmåner, men att säga att statusen betyder något hos BA är en kraftig överdrift. Och med tanke på hur BA utvecklar sin ombordprodukt så skulle jag säga att SAS slår dem med hästlängder på alla fronter snart.

Kan bara hänvisa till vänner som är BA G och EBD på SAS, har tyvärr ingen egen erfarenhet av BAs system.

Last edited by a moderator:
Varför skulle jag flyga in Senator? när det är samma sak som EBG i stort sett.
Då har du nog lite hemläxa att göra. Flyger man mycket (och i premiumkabiner) så är M&M ett ganska bra program och det kan ge riktigt bra förmåner. (Som bra tillgång till Lufthansa F tex)

Kan bara hänvisa till vänner som är BA G och EBD på SAS, har tyvärr ingen egen erfarenhet av BAs system.
Då kan jag säga att dina vänners erfarenheter inte överensstämmer med mina (eller mina vänners) erfarenheter.

För övrigt undrar jag hur du bär dig åt för att citera folk? För i flera fall står det inte vem du citerar och det är konstigt.

Senator lounger i alla länder har bättre mat. Framför allt varm mat och betydligt bredare utbud.
Jag håller inte med. De Senator lounger jag varit mest i är Frankfurt vid B piren (typ B44) och i Athen. Sällan jag hittat något vettigt ätbart i Frankfurt, den i Athen har haft bra korv en gång men i övrigt inget speciellt. I Athen har de dock grymt med whisky. Jag tar personligen hellre maten i sas lounge för det mesta, det förekommer ju dock en del förskräckliga anrättningar där som jag inte ens rör med gaffel.
Vi uppskattar nog olika sorters mat helt enkelt.

Servicen tycker jag har varit föredömlig på flighterna senaste månaderna, både shorthaul och longhaul. Får känslan att SAS "dåliga service"-rykte möjligtvis baseras på enstaka och isolerade incidenter, inte ett genomgående och konsekvent dåligt serviceagerande.

SAS-loungerna däremot har stor förbättringspotential kan man ju säga.

Toppen