Senaste nytt

EBG/EBD, vad är vitsen?

anjak

Medlem
Det jag inte förstår är att man ändå envisas med att flyga med SAS om man tycker det är så fruktansvärt dåligt och dessutom fortsätter samla poäng till Eurobonus. Om man nu flyger så mycket som du säger varför inte välja ett annat bonusprogram inom *A och enbart flyga Lufthansagruppen på longhaul.
 

SASmackan

Medlem
Lufthansa måste troligtvis vara bland världens tråkigaste flygbolag, men jag vet exakt vad jag får varje gång. På SAS är det både högt och lågt.

Jo, (med egen erfarenhet från förra veckan, och potentiellt denna veckan) man vet vad man får om nu piloterna orkar sätta sig vid spakarna för sina sketna Lufthansalöner...
 

obs

Medlem
Vad är galna? Jag reser sällan i absolut rusning men det händer och har aldrig haft mer än 5 minuter i fast track kön och då har samtidigt vanliga kön varit förbi alla SAS incheckningsdiskar på Arlanda.

Jag var på Arlanda fredag för ett par veckor sen och skulle hinna med ett flyg från T5 16:45 så jag var väl på plats någonstans runt 15:45. Kön i Fast Track var ganska lång och det tog väl drygt en kvart att komma igenom säkerhetskontrollen. Så det kan hända men är förhoppningsvis sällsynt.
 

Agö

Medlem
Jag var på Arlanda fredag för ett par veckor sen och skulle hinna med ett flyg från T5 16:45 så jag var väl på plats någonstans runt 15:45. Kön i Fast Track var ganska lång och det tog väl drygt en kvart att komma igenom säkerhetskontrollen. Så det kan hända men är förhoppningsvis sällsynt.
Nej, det är inte sällsynt. Men så är jag van vid Kastrup där det sällan/aldrig tar mer än fem minuter. SAS bygger egen FT på Gardermoen och det är bara att hoppas att Arlanda följer efter.
 

Rebel

Medlem
Det jag inte förstår är att man ändå envisas med att flyga med SAS om man tycker det är så fruktansvärt dåligt och dessutom fortsätter samla poäng till Eurobonus. Om man nu flyger så mycket som du säger varför inte välja ett annat bonusprogram inom *A och enbart flyga Lufthansagruppen på longhaul.

Det är exakt det jag gör. Ibland åker jag SAS för att prova på eller om jag hitta ngt bra erbjudande.
Men jag tycker det är synd att SAS inte kan göra bättre..

Dock har jag via BC.se kommit på att jag kan åka annat och kreditera EB. Jag tänkte inte så förut. Så även jag lär mig.

Men man måste hålla med @Agö att när något går fel på gulf bolagen så är det inte så roligt. Då hjälper det inte att övrig servie är bra.

Edit sorry @Agö jag menade @agehall. Ni ser så lika ut, börja ju båda på A
 
Last edited:

olo

Medlem
Spännande tråd, på ett utmanande sätt för läsaren. Länge sedan jag såg en tråd handla om så mycket på en gång. Här går det nog inte att komma OT... :p
Vad är galna? Jag reser sällan i absolut rusning men det händer och har aldrig haft mer än 5 minuter i fast track kön och då har samtidigt vanliga kön varit förbi alla SAS incheckningsdiskar på Arlanda.
Jag kan såklart jämföra med CPH,LHR,MXP,EWR tex där det alltid går smidigt. T4 aldrig kö någinsin. Detta är dock något SAS borde påtala då de betalar för det.
Visst är det olika, vad vi upplever. När jag läste inlägget av @palmen ovan, tänkte jag att @palmen mest är på T5, för det är på T4 köerna är. På T5 brukar det ändå vara okej, men T4 kan vara katastof. @Dahl som klagar på att Fast track inte fungerar säger att det aldrig är kö på T4. Så det är inte så svart och vitt.
 

Rebel

Medlem
Visst är FT av betydelse, men som skilland mellan EBG och EBD förstår jag inte, då båda går i samma kö.
Det är rycker ju OT polisen ut för ibland.

Men kö är det ibland på alla flygplatser, oavsätt status eller kabinclass så får du ibland vänta en stund.
 

Johan67

Medlem
Har du haft så dålig service på 7st C leggar kanske du skulle ta en titt i spegeln och undrar varför du får så dålig service?
Alla mina C har jag haft grym service på och så även i Plus/Minus. Man öppnar med ett leende man ser människan bakom service yrket så brukar man komma jävligt långt.

Jag har skrivit i en tidigare tråd att servicen ombord och bemötande från cabin crew etc kan bero på hur Du själv uppträder - jag har provat och det fungerar varje gång!

I övrigt så har den här tråden spårat ur - vi upplever lounger, kabiner, mat, dryckesurval, kuddar, pyjamas, glas etc helt olika. Gillar man inte SAS så åker man med någon annan om det finns ett alternativ och man är inte tvungen att gå via Fast Track på ARN T5 bara för att man har EBG/EBD eller Plus-biljett etc. Ibland blir Fast track som slow track och min erfarenhet är att det är de mest (o)erfarna som stoppar upp passagen genom att först när det är deras tur börja packa upp saker som ska skannas separat. Dessvärre har jag sett flera BC-taggade göra så, men visst är man viktig så är man :)!

SAS är mitt bästa alternativ, men jag reser ändå med LH F, TG F, BA F etc när det är lämpligt.
 
Last edited:
Toppen