Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

bachelor

Medlem
Det kommer definitivt vara ett argument, man kommer få argumentera för hur stor andel av avgiften som är förutsättning för poängen och hur stor andel som är övriga förmåner.
Ytterligare ett argument är att de som har poäng indragna både från privat konsumtion samt företagets konsumtion kommer kunna hävda att man bara nyttjat de "privata poängen" eller bara en mindre del av "företagspoängen" då förutsatt att man har kvar en buffert av poäng på sitt saldo som man kan hävda är de företagspoäng man fått som man inte tänkt nyttja alt betala skatt på.
 

intuition

Medlem
...

Andra statusförmåner som loungetillgång med "gratis" förtäring, gratis dryck på flyget mm, borde de inte i konsekvensens namn då också titta på detta?
....
När det gäller regler om traktamente så heter det ju att "Kost på transportmedel (ingår obligatoriskt i biljettpriset)" inte anses vara skattepliktigt eller ge avdrag i traktamentet. Så den biten kan inte dyka upp. Fria måltider i lounge kan kanske bedömas annorlunda.
 

bachelor

Medlem
När det gäller regler om traktamente så heter det ju att "Kost på transportmedel (ingår obligatoriskt i biljettpriset)" inte anses vara skattepliktigt eller ge avdrag i traktamentet. Så den biten kan inte dyka upp. Fria måltider i lounge kan kanske bedömas annorlunda.
Det kan vi ju såklart släppa, för även om det går att få fram hur många besök man gjort i lounge och kopplat till vilka resor går det varken att få fram tid man varit där eller vad man konsumerat, vilket gör att det går att hävda att man bara jobbat med datorn, vilat, gått in och direkt ut mm mm mm.
 
Det kan vi ju såklart släppa, för även om det går att få fram hur många besök man gjort i lounge och kopplat till vilka resor går det varken att få fram tid man varit där eller vad man konsumerat, vilket gör att det går att hävda att man bara jobbat med datorn, vilat, gått in och direkt ut mm mm mm.

Även om väldigt många faktiskt också når sin status genom just tjänsteresor? Lounge accessen i sig har ju ett värde (entréavgiften som man kan betala utan status), oavsett vad eller hur mycket du konsumerar.
 

mtlmr

Medlem
Ja, detta är nog det enklaste att värdera för SKV, det finns ett annonserat marknadspris på det.

Även om väldigt många faktiskt också når sin status genom just tjänsteresor? Lounge accessen i sig har ju ett värde (entréavgiften som man kan betala utan status), oavsett vad eller hur mycket du konsumerar.
 

Alf

Medlem
Även om väldigt många faktiskt också når sin status genom just tjänsteresor? Lounge accessen i sig har ju ett värde (entréavgiften som man kan betala utan status), oavsett vad eller hur mycket du konsumerar.

Finns inte en chans att dom tittar på detta, hur många gånger man ätit och druckit. Det blir ju helt omöjligt att bevisa något med detta. Samma med en gratis räkmacka på X2000, det är nog inget SKV jagar efter.

Däremot är det inte omöjligt att man sätter ett schablonbelopp på vad förmånen EBD kan vara värd. Lite förvånande med att man nöjer sig med enbart EBD, även EBG borde ju vara av intresse. Man kanske börjar från ovan och arbetar sig ner till träsket med statuslösa.

Det mest värda ”förmånen” är ju de privata resor som gjorts på kontot, speciellt om det är arbetsgivaren som betalt resorna som genererat poängen. Detta är ju betydligt enklare att kontrollera och förmånsbeskatta.
 

hco

Medlem
Känner till ett företag där två anställda tog initiativ till att försöka använda poäng intjänade i tjänsten till betalning (delbetalning eg, skatt/avgift är kvar) av nya resor i tjänsten.

Det hela slutade dock med en önskan från de som jobbar med bokföring på ekonomiavdelningen att aldrig göra så igen då bokföringen blev för komplicerad. Sen dess använder ingen poäng till att (del)betala tjänsteresor.
 
Jag såg att de vill ha uppgifter på dem som nått EBD vid ingången av 2017. Var därför tvungen att kolla hur läget var för mig. Det visade sig att jag endast hade nått drygt 88000 poäng till årskiftet, men drog in ytterligare 25000 under jan-feb då min kvalificeringsperiod börjar om. Jag blev lite glad när jag insåg detta, eftersom det borde innebära att jag inte skulle vara bland de "utvalda", :)men insåg sedan att jag ju kvalificerade mig till EBD redan året innan vilket innebar att jag väl troligtvis ändå hamnar på listan över utvalda. :(

Sedan är ju frågan om jag använde poängen till privata flygresor? Det gjorde jag inte då, däremot till att uppgradera mig på tjänsteresor, så det borde ju vara grönt kan jag tycka.

Poängresorna kom ett par år senare, men då hade jag också ökat mitt privata inflöde av poäng. Vi får väl se. Det kan ju vara bra att förbereda sig för en eventuell granskning.
 

Alf

Medlem
Känner till ett företag där två anställda tog initiativ till att försöka använda poäng intjänade i tjänsten till betalning (delbetalning eg, skatt/avgift är kvar) av nya resor i tjänsten.

Det hela slutade dock med en önskan från de som jobbar med bokföring på ekonomiavdelningen att aldrig göra så igen då bokföringen blev för komplicerad. Sen dess använder ingen poäng till att (del)betala tjänsteresor.

Vad skulle problemet vara med bokföringen av detta? Jag har själv flera gånger använt intjänad poäng till resor i tjänsten på mitt företag. Det är ju bara att bokföra bonusbiljetten som vilken flygbiljett som helst.
 
Toppen