Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

ChJ

Medlem
Låt oss säga att Skatteverket hämtar in uppgifter från mitt eurobonuskonto var man kan se att jag har ett saldo på 200 000 poäng. 100 000 poäng är intjänade på diverse flygresor och hotellnätter och 100 000 poäng för att jag använt diverse kontokort. Det säger ingenting om vem som betalat resorna utan det kräver vidare utredning. Det säger ingenting om poängintjäningen för mitt kontokort är för utlägg i tjänsten eller privat utan det kräver vidare utredning.

Även jag delar i grunden din bedömning att det framstår som osannolikt att Skatteverket skulle driva det här i större omfattning då det torde bli alldeles för arbetsintensivt och rent ekonomiskt extremt olönsamt, i kombination med att det sannolikt skulle skada förtroende bland allmänheten om man lade enorma resurser på att driva in småbelopp från hyfsat normala människor...
Vad gäller behovet av utredning kring utlägg ska ju dock kostnadsersättningar redovisas i arbetsgivardeklarationen, varför det åtminstone teoretiskt borde gå ganska snabbt att hitta extrema avvikelser om man samkör underlag som Skatteverket redan har tillgång till med uppgifter som man får ut från SAS. Med det sagt har jag ingen insyn i vilka tekniska möjligheter SKV har rent faktiskt för att genomföra en sådan samkörning; jag vet däremot att det förekommit mer än en gång att systemen satt käppar i hjulen för att samköra tillgängliga uppgifter på ett ändamålsenligt sätt...
Med det sagt; även om det skulle gå att samköra skulle det troligen bara fungera som en grovmaskig metod för att vaska fram ett urval av personer som man därefter skulle behöva granska mer ingående. Jag är som sagt tveksam till att syftet med uppgiftsinhämtningen är att upptaxera tusentals personer som under flera år samlat poäng, delvis med arbetsgivarens hjälp, för att vid ett eller ett par tillfällen flyga långdistans i premiumkabin - men jag har haft fel förr....
 

henke12

Medlem
Efter att ha hängt på det här forumet några år kan jag bara säga att jag inte avundas den tjänsteman på Skatteverket som ska sitta och gå igenom EBD-medlemmarnas bonussaldon för att komma fram till hur mycket Skatteverket ska anse sig blåsta på. Ser framför mig hur konversationerna kommer gå.

- Jaha, här har du tjänat 36 poäng via webshopping, vad är det?
- Jag köpte tre pärmar på CDON.
- Var det för eget bruk?
- Ja.
- Men här har du fått ersättning för utlägg från din arbetsgivare på samma belopp.
- Jaha, så var det kanske.
- Och du har betalat med Amex så då fick du hmm... hmm... 32 poäng därifrån också.
- Nej, den betalade jag med MasterCard så det blir bara 24 poäng.
- Försök inte! De hade dubbla poäng den helgen, så det blir 48 poäng. Annars hade du aldrig använt ditt MasterCard, tror du jag är dum?
- *Muttrar
- Och så nästa post, här har du fåt 134 poäng från Preem.
- Ja jag tankar där.
- Men du har ju skrivit reseräkning till din arbetsgivare på 30 körda mil samma månad, så då måste... hmm... 62% av poängen från Preem ha bekostats av din arbetsgivare och vara föremål för förmånsbeskattning.
- Jo, det kan väl hända.
- Och så antar jag att du trippeldippade?
- Nej för det här var efter att den möjligheten försvann.
- Aha, just det så var det. OK, men här då, här hyrde du bil från AVIS och fick 10.000 poäng?
- Ja men den hämtade jag aldrig ut.
- Men här fick du ju ersättning för bilhyra från din arbetsgivare?
- Nejnej, det var ju för bilhyran helgen efter.
- OK, och den här då. Reflexvästar?

Etc etc.

Årets inlägg! Hahahha!
 

SK989

Medlem
Jag letade fram domen och Skatteverkets vitesföreläggande. Det SAS ska lämna ut till Skatteverket enligt domen är följande:

-Uppgifter om EBD-medlemmarnas namn och födelseuppgifter, om EBD-medlemmen antingen har angett en adress i Sverige eller ett telefonnummer som börjar med landskod 46. Övriga EBD-medlemmar vill man inte ha några uppgifter om alls.
-Antal poäng sådan EBD som avses ovan hade vid ingången av år 2017, vid utgången av år 2017 samt antal använda poäng under år 2017.

Det är allt. Ingenting om poängen intjänades via flygresor, hotellnätter, hyrbilar, kreditkortsanvändande etc. Jag har svårt att se att Skatteverket kan göra så mycket vettigt av den information de begärt ut. Vad ska Skatteverket göra med uppgiften om att EBD-medlem X hade 100 000 poäng den 1 januari och 350 000 poäng den 31 december samt använt 100 000 poäng? Enligt mig meningslös information om man vill försöka hitta någon som fått beskattningsbara förmåner utan att deklarera dem.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Artikeln innehåller:

Enligt kammarrätten är det sannolikt att det finns företrädare för SAS som är medlemmar i Eurobonus-programmet. Det är vidare troligt att vissa företrädare för SAS uppnått diamantnivån inom programmet. Eftersom uppgifterna i föreläggandet avser beskattningsår 2017 måste det också beaktas att det finns en teoretisk möjlighet att någon av dessa företrädare, utifrån de uppgifter som omfattas av föreläggandet, skulle kunna komma att påföras skattetillägg.
På det låter det nästan som de letar efter folk som jobbar/jobbat på SAS och fått förmåner genom eurobonus?
 

travelmode

Medlem
Även jag delar i grunden din bedömning att det framstår som osannolikt att Skatteverket skulle driva det här i större omfattning då det torde bli alldeles för arbetsintensivt och rent ekonomiskt extremt olönsamt, i kombination med att det sannolikt skulle skada förtroende bland allmänheten om man lade enorma resurser på att driva in småbelopp från hyfsat normala människor...
Vad gäller behovet av utredning kring utlägg ska ju dock kostnadsersättningar redovisas i arbetsgivardeklarationen, varför det åtminstone teoretiskt borde gå ganska snabbt att hitta extrema avvikelser om man samkör underlag som Skatteverket redan har tillgång till med uppgifter som man får ut från SAS. Med det sagt har jag ingen insyn i vilka tekniska möjligheter SKV har rent faktiskt för att genomföra en sådan samkörning; jag vet däremot att det förekommit mer än en gång att systemen satt käppar i hjulen för att samköra tillgängliga uppgifter på ett ändamålsenligt sätt...
Med det sagt; även om det skulle gå att samköra skulle det troligen bara fungera som en grovmaskig metod för att vaska fram ett urval av personer som man därefter skulle behöva granska mer ingående. Jag är som sagt tveksam till att syftet med uppgiftsinhämtningen är att upptaxera tusentals personer som under flera år samlat poäng, delvis med arbetsgivarens hjälp, för att vid ett eller ett par tillfällen flyga långdistans i premiumkabin - men jag har haft fel förr....

En uppgift som skv och även andra myndigheter är att upprätthålla lagen och det kan i vissa fall kosta en hel del då syftet är att säkerställa rättvisan, finns många exempel på exempel diverse böter som går till både tingsrätt, hovrätt etc.
 

Alf

Medlem
Det är allt. Ingenting om poängen intjänades via flygresor, hotellnätter, hyrbilar, kreditkortsanvändande etc. Jag har svårt att se att Skatteverket kan göra så mycket vettigt av den information de begärt ut. Vad ska Skatteverket göra med uppgiften om att EBD-medlem X hade 100 000 poäng den 1 januari och 350 000 poäng den 31 december samt använt 100 000 poäng? Enligt mig meningslös information om man vill försöka hitta någon som fått beskattningsbara förmåner utan att deklarera dem.

Sakta i backarna nu, det är väl ganska enkelt och självklart för SKV att sätta igång en utredning om du har förverkat 250000 poäng under 2017. Det framgår ju av ditt månadssaldo från SAS hur alla transaktioner ser ut. Det blir nog att i detalj redovisa dessa poäng som ”försvunnit” under 2017. Har du gjort en bonusresa står detta ju tydligt på saldot. Hur du intjänat poängen får du nog redovisa i detalj om det inte framgår av saldot, i varje fall om du vill hävda att det är privat intjänade poäng. Nu tror jag bara att SKV granskar om det använts poäng till flygresor.
 

Tomas E

Medlem
Jag letade fram domen och Skatteverkets vitesföreläggande. Det SAS ska lämna ut till Skatteverket enligt domen är följande:

-Uppgifter om EBD-medlemmarnas namn och födelseuppgifter, om EBD-medlemmen antingen har angett en adress i Sverige eller ett telefonnummer som börjar med landskod 46. Övriga EBD-medlemmar vill man inte ha några uppgifter om alls.
-Antal poäng sådan EBD som avses ovan hade vid ingången av år 2017, vid utgången av år 2017 samt antal använda poäng under år 2017.

Det är allt. Ingenting om poängen intjänades via flygresor, hotellnätter, hyrbilar, kreditkortsanvändande etc. Jag har svårt att se att Skatteverket kan göra så mycket vettigt av den information de begärt ut. Vad ska Skatteverket göra med uppgiften om att EBD-medlem X hade 100 000 poäng den 1 januari och 350 000 poäng den 31 december samt använt 100 000 poäng? Enligt mig meningslös information om man vill försöka hitta någon som fått beskattningsbara förmåner utan att deklarera dem.
Är det bara jag som tycker att det är lite mysko att det nu, i oktober 2020, är uppgifter för 2017 som begärs ut? Det tyder på att informationen begärts ut som led i någon eftertaxering avseende just året 2017. Har de hållit på med detta sedan 2018 och först nu kommit till Kammarrätten? (Rimligen är det någon dom i Förvaltningsdomstolen som överklagats.) Eller rör det sig om någon större "härva" just gällande året 2017? Det känns ju svårt att tro att upprinnelsen t.ex. skulle vara misstanken att ingenjör Andersson, som veckopendlar Luleå-Stockholm i SAS Go och därmed precis kommit upp till EBD på antal flyg, i augusti 2017 har tagit sig själv och frugan på en helgutflykt till Köpenhamn i SAS Go (med Eurobonus-poäng) och därmed ska upptaxeras med kanske 2000-3000 kr för biljetternas marknadsvärde?
 

SK989

Medlem
Det här är en gammal sak som började 2018 som sedan tröskats genom Skatteverkets processer (SAS vägrade att frivilligt lämna uppgifterna till Skatteverket) och sedan hos Förvaltningsrätten och nu Kammarrätten.

SAS behöver inte lämna ut uppgifter om EBD-medlemmar som också är företrädare för SAS p.g.a. invecklade regler om rätten att tiga vid brottsprocesser och SAS särskilda juridiska form.
 
Toppen