Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

hco

Medlem
Vad skulle problemet vara med bokföringen av detta? Jag har själv flera gånger använt intjänad poäng till resor i tjänsten på mitt företag. Det är ju bara att bokföra bonusbiljetten som vilken flygbiljett som helst.

Ingen aning. Jag (och mina bekanta som detta gällde) jobbar med teknik, inte bokföring. :D

Men så blev det. Om det berodde på verkliga svårigheter eller upplevda svårigheter är oklart .
 

Xpressen

Medlem
Mycket intressant det här och det finns många olika vinklar..

Just det här med kreditskortspoängen är det som intresserar mig mest eftersom det är den kategorin där jag drar in överlägset flest poäng genom utlägg.

Ponera att min sambo har ett Elite där jag har ett extrakort, jag använder extrakortet för utlägg i tjänsten och drar in X antal eurobonuspoäng till hennes Eurobonuskonto. Hon bokar en resa för poängen. Vem ska då beskattas? I Sverige har vi ju inte familjebeskattning eller liknande.

Har svårt att se att SKV ska beskatta henne i det här fallet. Men samtidigt kan dom ju inte beskatta mig eftersom jag inte använder poängen.
 

Tomas E

Medlem
I artikeln ser jag bl.a. följande:
En avgörande fråga i målet är om SAS ska beskrivas som en juridisk person eller ej. SAS anser alltså inte att flygbolaget är en juridisk person och kan därmed inte omfattas av Skatteförfarandelagen, SFL.
...
SAS är inte registrerat hos Bolagsverket, men infört i SCB:s företagsregister och har tilldelats ett organisationsnummer. SAS har vidare ingått avtal med de kunder som är medlemmar i Eurobonusprogrammet. SAS ingår i en koncern och är ägare av dotterbolag. SAS har även accepterats som part i civilrättsliga tvister inför domstol. Förvaltningsrätten ansåg mot den bakgrunden att SAS även i nu aktuellt sammanhang får anses som en juridisk person.
Oavsett om man tycker att skattmasen ägnar sig åt rätt saker eller ej, är just detta i mitt tycke en fullständigt befängd argumentation från SAS! De skulle alltså undvika att vara en juridisk person genom att ha en oklar/bisarr/ovanlig associationsform? Vad är de då, eftersom de inte lär vara en fysisk person? Det hela påminner mig om det gamla stereotestet i statsradion, där man kunde höra "min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet". ;)

Detta är också ungefär samma argument som när de försöker ducka i domstol för att "fel SAS" har stämts av privatpersoner som inte fått de ersättningar de har rätt till.
 

ChJ

Medlem
Mycket intressant det här och det finns många olika vinklar..

Just det här med kreditskortspoängen är det som intresserar mig mest eftersom det är den kategorin där jag drar in överlägset flest poäng genom utlägg.

Ponera att min sambo har ett Elite där jag har ett extrakort, jag använder extrakortet för utlägg i tjänsten och drar in X antal eurobonuspoäng till hennes Eurobonuskonto. Hon bokar en resa för poängen. Vem ska då beskattas? I Sverige har vi ju inte familjebeskattning eller liknande.

Har svårt att se att SKV ska beskatta henne i det här fallet. Men samtidigt kan dom ju inte beskatta mig eftersom jag inte använder poängen.
Det är sant att vi sedan många år övergett samtaxeringen i Sverige, men vi har å andra sidan ett kreativt Skatteverk. Indirekt förmån kallas det du beskriver och SKV beskattar inte din fru, utan dig (om nu det blir någon som beskattas för något alls till följd av den här informationen, vilket jag personligen ställer mig tveksam till - och i den mån det blir någon gissar jag att det kommer begränsa sig till en mycket speciell skara). Lite mer om indirekt förmån finns att läsa direkt från hästens mun här.
 

intuition

Medlem
Det kan vi ju såklart släppa, för även om det går att få fram hur många besök man gjort i lounge och kopplat till vilka resor går det varken att få fram tid man varit där eller vad man konsumerat, vilket gör att det går att hävda att man bara jobbat med datorn, vilat, gått in och direkt ut mm mm mm.
Tänkte först att "ja, så är det ju".
Men kom sedan på det är så att en frukost på hotellet är skattepliktig (ska dras av från erhållet traktamente) oavsett om man ätit den eller ej. Bara om man faktiskt inte haft möjlighet att äta, typ checkat ut innan frukosten öppnade, slipper man dra av frukost-schablonen från erhållet traktamente.
Så ett lounge-besök kan antagligen schablonbeskattas på samma sätt.
 

SK989

Medlem
Det är inte så att Skatteverket kan påstå att man haft en beskattningsbar förmån och kräva skatt plus skattetillägg för det och så måste den enskilde motbevisa att man inte haft någon beskattningsbar förmån. Skatteverket måste vara konkreta i vad det har för underlag för ett beslut om ny taxering. Det innebär - när vi pratar förmåner från arbetsgivaren av aktuellt slag - att Skatteverket måste ha underlag för att påstå följande:

1. Den enskilde har tjänat bonuspoäng för något som arbetsgivaren har betalat för (t.ex. en flygresa eller hotellnatt), och
2. Den enskilde har använt just den bonuspoängen för att få en resa eller annan tjänst (som en hotellnatt), och
3. Den tjänst man använt poängen för, som arbetsgivaren indirekt betalat för, är inte en tjänsteresa (använder man poäng som arbetsgivaren indirekt betalat för till att åka på nya tjänsteresor uppstår ingen beskattningsbar förmån)

När Skatteverket presterat detta underlag måste myndigheten också uppskatta värdet av förmånen, vilket enligt grundregeln är "marknadspris".

Låt oss säga att Skatteverket hämtar in uppgifter från mitt eurobonuskonto var man kan se att jag har ett saldo på 200 000 poäng. 100 000 poäng är intjänade på diverse flygresor och hotellnätter och 100 000 poäng för att jag använt diverse kontokort. Det säger ingenting om vem som betalat resorna utan det kräver vidare utredning. Det säger ingenting om poängintjäningen för mitt kontokort är för utlägg i tjänsten eller privat utan det kräver vidare utredning. Under aktuellt taxeringsår syns också att jag använt 100 000 poäng för en flygresa i business till USA med SAS. Det säger ingenting om det var en privat resa eller en tjänsteresa utan det kräver vidare utredning.

Skatteverket måste alltså gå vidare med informationen de får från SAS för att kunna utröna ens om det finns någon beskattningsbar förmån, vilket kräver mycket arbete. De är nog väldigt få fall var Skatteverket kommer lägga ned någon energi på att utreda detta vidare. Låt oss säga att Skatteverket vill utreda just mig. Jag säger då följande:

Flygresorna och hotellnätterna var en blandning av tjänsteresor och privat men de 100 000 poängen har jag ändå inte använt. Poängintjäningen för kontokortet är privata utgifter och det var de poängen jag använde för att åka till USA på en privat resa. Det är väldigt svårt för att Skatteverket att komma vidare då skulle jag säga.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Det är bra poäng att det skulle kräva mer utredning för att kunna besluta om ny taxering för en enskild. Men det står väl att deras huvudsakliga syfte är att undersöka brister i uppgiftsskyldigheten - dvs man vill i första hand se om det lämnats in uppgifter om erhållna förmåner. Om det på tusentals medlemmar med hundratusentals erhållna/användna poäng inte finns en enda rapport om erhållen förmån är det ju en bra indikator på att gå vidare med utredning.
 

DrGold

Medlem
Efter att ha hängt på det här forumet några år kan jag bara säga att jag inte avundas den tjänsteman på Skatteverket som ska sitta och gå igenom EBD-medlemmarnas bonussaldon för att komma fram till hur mycket Skatteverket ska anse sig blåsta på. Ser framför mig hur konversationerna kommer gå.

- Jaha, här har du tjänat 36 poäng via webshopping, vad är det?
- Jag köpte tre pärmar på CDON.
- Var det för eget bruk?
- Ja.
- Men här har du fått ersättning för utlägg från din arbetsgivare på samma belopp.
- Jaha, så var det kanske.
- Och du har betalat med Amex så då fick du hmm... hmm... 32 poäng därifrån också.
- Nej, den betalade jag med MasterCard så det blir bara 24 poäng.
- Försök inte! De hade dubbla poäng den helgen, så det blir 48 poäng. Annars hade du aldrig använt ditt MasterCard, tror du jag är dum?
- *Muttrar
- Och så nästa post, här har du fåt 134 poäng från Preem.
- Ja jag tankar där.
- Men du har ju skrivit reseräkning till din arbetsgivare på 30 körda mil samma månad, så då måste... hmm... 62% av poängen från Preem ha bekostats av din arbetsgivare och vara föremål för förmånsbeskattning.
- Jo, det kan väl hända.
- Och så antar jag att du trippeldippade?
- Nej för det här var efter att den möjligheten försvann.
- Aha, just det så var det. OK, men här då, här hyrde du bil från AVIS och fick 10.000 poäng?
- Ja men den hämtade jag aldrig ut.
- Men här fick du ju ersättning för bilhyra från din arbetsgivare?
- Nejnej, det var ju för bilhyran helgen efter.
- OK, och den här då. Reflexvästar?

Etc etc.
 
Last edited:

M.K

Medlem
Ett litet tips:

Jag har uppgraderat vissa arbetsresor de senaste åren. Kör Ni någon jobbresa från t ex plus (som är min nivå normalt) till C med poäng ska det enligt personer på ekonomiavd. fungera mot eventuell straffbeskattning som jag tror nästan alla numera friskriver sig mot. Då har arbetsrelaterad intjäning faktiskt använts i arbetet, gett en långt trevligare resa samt hjälper för status. Win-win.
 
Last edited:

Alf

Medlem
Ett litet tips:

Jag har uppgraderat vissa arbetsresor de senaste åren. Kör Ni någon jobbresa från t ex plus (som är min nivå normalt) till C med poäng ska det enligt personer på ekonomiavd. fungera mot eventuell straffbeskattning som jag tror nästan alla numera friskriver sig mot. Då har arbetsrelaterad intjäning faktiskt använts i arbetet, gett en långt trevligare resa samt hjälper för status. Win-win

Ja det borde vara helsäkert. Det fick jag t o m min statliga arbetsgivare att acceptera.

Vi fick en gång en övernitisk Travel Manager som skulle ha kopia på alla våra ( vi som reste mycket) kontoutdrag från Eurobonus. När han fick det skulle han ha koden till kontot så reseenheten kunde beställa biljetter från våra konton. Där fick vi till slut stopp på denna vansinniga person med SAS hjälp. Kontot är personligt och ingen annan än innehavaren får boka biljetter på detta. Efter detta vägrade vi honom information om kontot. Som tur var försvann människan ganska snart.
 
Toppen