Senaste nytt

Dyra(re) hotell i Kalifornien efter Covid

igelkotten

Medlem
Sist jag kollade så låg AirBnB priserna i paritet med hotellen, såvida man inte vill bo i ett råtthål. I synnerhet i Kalifornien där de lägger på en hel drös med skatter och avgifter på uthyrningen.

Är det någon som tittat på AirBnb som alternativ eller är det lika dåligt där?

Jag körde på Airbnb senast i Kalifornien i slutet av juli. Bodde precis vid stranden i Hermosa och på Balboa Peninsula i Newport Beach. Skulle inte kalla något av ställena för råtthål. Jag lade ca 2000 kr per natt, att jämföra med mina vanliga hotell som låg på 4000 kr per natt (dubbla det vanliga priset).

En annan fördel med Airbnb oftast är att man kan köpa hem frukost från livsmedelsbutiken,vilket sparade in ca 50 usd per dag för ett sällskap på 3 personer.
 

sembl

Medlem
Det är nog mer regionalt. Samma hus som vi brukade hyra med kompisar gick upp från $2300 i veckan alla andra år till $13000 i år. Resultatet, vi skippade i år men de blev fortfarande fullbokade.

Det har gått så långt här att jag har kollegor som hyrde ut sin pool för $1500 för 4 timmar för att täcka elkostnader denna sommaren pga långvarig värme. . Nästa sommar planerar de redan att ta $2500 för 4 timmar. De blev fullbokade hela sommaren på en gång så fort de lade ut sin annons.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

M.K

Medlem
@sembl jag ville inte skriva ordet tidigare, men det du och vänner till mig beskriver liknar alltmer hyperinflation (a situation where the prices of goods and services rise uncontrollably over a defined period of time.)

Folk och företag stressar allltmer att få ut lite värde. Ett tragiskt misslyckande efter bl a alla helikopterpengar av nuvarande administration som drabbar 90% av folket hårt ekonomiskt.

Jag undviker som sagt fritidsresande till sådana tillstånd och hoppas verkligen att vi slipper detta ( utöver elpriset) här hemma i Skandinavien.
 

igelkotten

Medlem
@sembl jag ville inte skriva ordet tidigare, men det du och vänner till mig beskriver liknar alltmer hyperinflation (a situation where the prices of goods and services rise uncontrollably over a defined period of time.)

Folk och företag stressar allltmer att få ut lite värde. Ett tragiskt misslyckande efter bl a alla helikopterpengar av nuvarande administration som drabbar 90% av folket hårt ekonomiskt.

Jag undviker som sagt fritidsresande till sådana tillstånd och hoppas verkligen att vi slipper detta ( utöver elpriset) här hemma i Skandinavien.

Det är massa kids i USA som tjänar stora mängder pengar. Mina kollegor i new york börjar t ex direkt från universitet på $210k per år. Och även andra branscher inom financial services har haft extremt bra löneökningar senaste åren. Bara i år har ingångslönen i min bransch gått upp 25% - och detta för nyexade. Är man under 30 med sådan inkomst så betalar man väl gladeligen 1500$ för en pool i 4 timmar :p

Det är inte hyperinflation. Det är bara större efterfrågan på lyxprodukter/-upplevelser. Gissar på att priset på blöjor inte gått upp flera 100%
 
Toppen