Senaste nytt

Dyra(re) hotell i Kalifornien efter Covid

toer00

Medlem
Hade turen att lyckas få EB platser med LOT i business till LAX i juli nästa år 2023, men nu börjar tveka...Hotellpriserna verkar skena något otroligt...
Jag vet inte om det är inflationen, valutan eller chockhöjningar pga förväntad inhemsk efterfrågan eller om man inte hunnit justera priserna för nästa år ?

Med booking.com som referens så upptäcker jag till min fasa att 4-stjärniga hotell i Santa Barbara, Paso Robles, Sonoma ramlar i väg till mellan 7 000 - 11 000 SEK/natt om man väljer lite bättre rum.

Någon som upplevt samma sak eller är detta det nya normala? Blir det bättre om jag väntar eller tvärtom... ? Man kanske rent av får lägga EBB kortet på hylan och satsa på Interrail i första klass Europa istället ett par år tills läget stabiliserat sig?
 

Jonas C

Medlem
En kombination av stark dollar, enorm efterfrågan och större betalningsvilja hos jänkarna. Även om vi kollar på hotellpriserna i Europa så hör det inte till vanligheten att få betala 5000kr per natt för ett Hilton eller Hyatt som före pandemin fick för 2000kr per natt. Sen får man också komma ihåg att genomsnittsamerikanen (dvs de som har råd att resa till Europa) tjänar 4-5ggr så mycket som genomsnittssvensken och har 10 semesterdagar per år. Då finns det betalningsvilja.
 
En kombination av stark dollar, enorm efterfrågan och större betalningsvilja hos jänkarna. Även om vi kollar på hotellpriserna i Europa så hör det inte till vanligheten att få betala 5000kr per natt för ett Hilton eller Hyatt som före pandemin fick för 2000kr per natt. Sen får man också komma ihåg att genomsnittsamerikanen (dvs de som har råd att resa till Europa) tjänar 4-5ggr så mycket som genomsnittssvensken och har 10 semesterdagar per år. Då finns det betalningsvilja.
Hur räknar du genomsnittslönen? Enligt "Bureau of Labor Statistics" så är genomsnittslönen i USA 53490 dollar per år. Vilket ger en årsinkomst på ungefär 560k SEK. Medellönen i Sverige är enligt SCB 37100 kronor per månad, vilket ger en årsinkomst på 444k SEK. Det ger att genomsnittsamerikanen tjänar ungefär 25% mer än en genomsnittssvensk. Hur får du det till 400%-500% mer är för mig en gåta?!
 

EgOscar

Medlem
Hur räknar du genomsnittslönen?

Jonas skrev ju "de som har råd att åka till Europa". Lönespannet är ju mycket större i USA, ojämlikheterna mellan de rikaste och fattigaste är stora och ökar, och har ökat ännu mer under corona, de fattigaste har ej ens ett pass, har ofta inte vart utanför sin delstat. En Europaresa finns inte ens på kartan för dem. Så jag kan tänka mig att den typiska amerikanen på besök i Europa säkert tjänar 2-4 gånger mer än normalsvensken iallafall,
 

Hachans

Medlem
Hade turen att lyckas få EB platser med LOT i business till LAX i juli nästa år 2023, men nu börjar tveka...Hotellpriserna verkar skena något otroligt...
Jag vet inte om det är inflationen, valutan eller chockhöjningar pga förväntad inhemsk efterfrågan eller om man inte hunnit justera priserna för nästa år ?

Med booking.com som referens så upptäcker jag till min fasa att 4-stjärniga hotell i Santa Barbara, Paso Robles, Sonoma ramlar i väg till mellan 7 000 - 11 000 SEK/natt om man väljer lite bättre rum.

Någon som upplevt samma sak eller är detta det nya normala? Blir det bättre om jag väntar eller tvärtom... ? Man kanske rent av får lägga EBB kortet på hylan och satsa på Interrail i första klass Europa istället ett par år tills läget stabiliserat sig?

Ja. Det är alla faktorerna du listar. Och lägg där till personalbrist och att man ska hämta igen två dåliga år. Och sen effekten av att om grannen höjer priset kan jag också.
 
Jonas skrev ju "de som har råd att åka till Europa". Lönespannet är ju mycket större i USA, ojämlikheterna mellan de rikaste och fattigaste är stora och ökar, och har ökat ännu mer under corona, de fattigaste har ej ens ett pass, har ofta inte vart utanför sin delstat. En Europaresa finns inte ens på kartan för dem. Så jag kan tänka mig att den typiska amerikanen på besök i Europa säkert tjänar 2-4 gånger mer än normalsvensken iallafall,
Han skrev genomsnittsamerikanen...

Men då har man ju inte samma urvalskritier i de grupper man väl jämföra. Då jämför du rika amerikaner med medelinkomsttagare i Sverige, vilket inte säger någonting.
 

toer00

Medlem
En uppgång på närmare 100% jämfört med i år. Var av tidsskäl tvungen att boka av årets planerade resa, så jag hade allt uppskrivet i Exel. Bokade iofs då hösten 2021 för att bo sommaren 2022. Tanken var fram tills nu att göra resan i sin helhet på samma hotell, samma antal dagar etc 2023, men med över 100% i prishöjningar så får man kanske prioritera om…
 

sembl

Medlem
Det finns många olika anledningar men man kan säga så här kortfattat. För att man kan!

Folk reser mycket mer inrikes än tidigare, folk som hade mycket pengar tidigare har ännu mer nu. de som hade det knapert tidigare har det ännu mer knapert. Tex bara här i NY har hyrorna gått upp med mellan 30-40 procent. Varför, för att tillgången är högre än efterfrågan. Är det hållbart, absolut inte. Men så länge det finns tillräckligt många som är villiga att betala så kommer vi får se mer prishöjningar framöver.

I Maj var det en intervju med Marriott, Hyatt och Hiltons CEOs som sa, vi kommer fortsätta höja priset så länge folk är villiga att betala men med sämre service.

De flesta hotell runtomkring mig är över 150% dyrare än förra året. Vissa mer än så. 1Hotel Brooklyn bride kostade runt 400 natten, nu kostar det mellan 1500-2500 på helgerna och det är alltid fullbokat. Tillkommer skatter av avgifter.

Inflationen i all ära, men just resebranchen i usa kör sitt eget race gällande priser.

När det gäller löner som tex @Jonas C pratar om, det är enorm skillnad på de som har och inte har. Finns mycket bra statistik på det. Dett nedan från Census här i USA.

Median household income was $67,521 in 2020, a decrease of 2.9 percent from the 2019 median of $69,560. Detta är alltså där båda jobbar. I Sverige 2020 så var det 343900 sek. Så väldigt likvärdigt per 2. Men, här kostar sjukvård etc etc så man har bra mycket mindre kvar än hemma i Svedala. I USA bor det ca 335M mot sveriges 11M.

2020 Average Annual Wages
Group
Avg. Wages
Top 0.1% of Earners $3,212,486
Top 1% of Earners $823,763
Top 5% of Earners $342,987
Top 10% of Earners $173,176
 
Toppen