Senaste nytt

Dyra(re) hotell i Kalifornien efter Covid

toer00

Medlem
Håller inte med om Healdsburg. Det kanske inte betraktas som en metropol, men priserna i området har alltid varit hutlösa. Wine Country har dessutom trissat upp priserna efter senaste årens bränder.

Visst så kan det vara… Men i år (om jag hade åkt) så skulle jag fått betala ca 5 000 kr/natt på Hotel Healdsburg (mycket redan det för ett
4- stjärniga hotell)…men 2023 juli - 12 000 Kr/natten… Svettigt värre… Får bli Rioja istället för Napa… (resan alltså)…
 

palmen

Moderator
Personligen så bor jag hellre billigt i USA och lägger pengar på andra saker än där jag sover.
Finns väldigt bra priser på många ställen i Kalifornien om man går ner lite i hotellstandard.

När jag var i Monterey senast i februari gick vanliga holiday inn och liknande typer av hotell på 3-4000 per natt. Valde istället ett ok motell 100 meter från downtown med gratis parkering och betalade ca 1000 kronor natten. Kedjehotellens budget varianter i närheten med sämre lägen kostade 3-4 ggr så mycket.

Men Kalifornien har överlag blivit väldigt dyrt, redan när dollarn låg strax över 9 kronor. Nu när den är upp 20-25% så blir ju budgeten ännu tuffare.
 
Även om man hittar billigare motell så har priser på restaurang också skjutit i höjden mer än inflationen. Med usd till sek på 10,83 och sedan ytterligare 30 procent ovanpå för tax and tips så förstår jag inte varför man ska envisas med att åka hit.
Om restaurangpriserna skjutit i höjden mer än inflationen och löneutvecklingen varit negativ / ej höjts med inflationen så måste det ju betyda att det blivit rejält dyrare för amerikaner också?

Kan bara svara för egen del, hittade 4 business-award med SAS samt med Homers IHG-deal så hamnade hotellet på 1000-1500 per natt. Så när jag räknar på det kan matkostnaderna bli ännu högre men det är ändå ”värt” att åka.
 

igelkotten

Medlem
Om restaurangpriserna skjutit i höjden mer än inflationen och löneutvecklingen varit negativ / ej höjts med inflationen så måste det ju betyda att det blivit rejält dyrare för amerikaner också?

Ja det stämmer, och något som släkt och vänner på den amerikanska västkusten beklagar sig över (dock med relativt stabil konsumtion). En klassisk frukostburrito i Los Angeles som för 6 år sedan kostade ca 8 dollar kostade nu 12-14 dollar när jag var där för några veckor sedan.

För mig är mina 1-2 besök i USA per år definitivt värt det fortfarande. Kostnaden för restaurangbesök har gått upp mycket där jag bor ändå så spelar inte så stor roll att det blivit dyrare i USA, och boende kan man som sagt hitta billigare (jag bor sällan på lyxiga hotell eftersom jag tillbringar så lite tid på hotellet).
 

sembl

Medlem
Det har blivit rejält dyrare för oss här med. Vissa ställen mer än andra. Tex Charleston där vi har våran andra lägenhet är lika dyrt som New York att gå ut och äta. Lönerna är absolut inte ens i närheten av NY där. Det har skapat helt andra problem för FnB.

Att köpa bil är näst intill omöjligt. Man lägger på mellan 10-90k USD på MSRP.

IMG-20220825-WA0001.jpg
 
  • Gilla
Reactions: JNH

RobHK

Medlem
Var tvungen att göra ett stickprov också. Jämförde var jag bodde i NYC för fyra år sedan med att boka nu. Priset har mer än dubblats i USD, helt sjukt måste jag säga. Vilket betyder i SEK är kostnaden upp cirka 150% för samma rum.

Gällande Corvetten över MSRP, det är ju också en sjuk approach men har väl varit standard under rätt lång tid för Corvette. Speciellt en special-modell som Z06 som görs i små upplagor och har ett väldigt attraktivt sticker price jämfört med andra sportbilar i USA. Det är helt enkelt inte representativt för en vanlig bil i USA. Lite som att populära Rolex modeller är omöjliga att köpa till retail, där är ju modellen lite annorlunda. Du måste köpa annat "skräp" ingen vill ha för att bli tilldelad en Rolex klocka.

Det är bara börja planera resor till Japan istället, Yenen är lika dålig som SEK..
 

Jonas C

Medlem
Är det någon som tittat på AirBnb som alternativ eller är det lika dåligt där?
Sist jag kollade så låg AirBnB priserna i paritet med hotellen, såvida man inte vill bo i ett råtthål. I synnerhet i Kalifornien där de lägger på en hel drös med skatter och avgifter på uthyrningen.
 
Toppen