Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Shorthaul verkar Norwegian boka om i de fall det inte finns något som helst annat alternativ (dvs som sista utväg). Har kollegor i Göteborg som hamnat i problem när DY har ställt in ett plan och i stället för att boka om till SAS har dessa snällt fått vänta på nästa DY-plan trots att det hunnit gå ett par SAS eller Malmö Aviation mellan. Det finns säkert undantag!

P.S: 23:30 kom New York-kärran iväg igår kväll (14APR). Klockan 03:00 är det säkert inte så länga köer genom passkontrollen och trafiken är nog förhållandevis lugn ;)

Last edited:
Min erfarenhet är att SAS faktiskt tar hand om sina bokade passagerare och bokar om till annan avgång, och även med andra bolag om så krävs. Och det gör faktiskt inte Norwegian eller Ryan.

Har du så stor egen erfarenhet av inställda flygningar med Norwegian att du med sån bestämdhet kan hävda att Norwegian inte bokar om till andra avgångar eller andra bolag? Eller vad grundar du det påståendet på?

Det låter helt befängt att Ryanair och i synnerhet Norwegian inte skulle erbjuda att boka om till andra avgångar. Varför skulle de inte göra det? Det finns ju dessutom flera här på BC.se som vittnar om att Norwegian till och med bokar om resenärer till huvudkonkurrenten SAS vid inställda Europaflygningar.

Jag blir nyfiken eftersom jag själv har mycket begränsad egen erfarenhet av att flyga med Norwegian.

Om nu SAS som du påstår bokar om till andra flygbolag om så krävs. Hur kommer det då sig att en av dina bekanta bokades om till dagen innan? Fanns det verkligen inga andra alternativ samma dag?

Jag har själv drabbats av inställda flyg på SAS många gånger. Den gång som sticker ut kanske allra mest så ställde SAS in mitt flyg ARN-MLA och erbjöd mig pengarna tillbaka eller avresa 2-3 VECKOR tidigare (alltså innan min utresa från Malta). Det var aldrig tal om att boka om till något annat än SAS. De tvärvägrade. Efter många om och men sträckte de sig till att låta mig boka valfritt datum under säsongen (alltså ännu tidigare) förutsatt att jag betalade eventuell mellanskillnad i pris!!! Inte direkt vad jag skulle kalla att ta hand om sina passagerare.

På Arlanda vid 9 tiden i morse stod en DY 787 parkerad vid uppställingens platsen vid Terminal 2, där var även den portugisiska A-340 parkerade. Nu såg jag inte vilket regnummer det var på DY maskinen, förmodligen så var det någon av dem som inte kan flyga på USA
BKK avgången idag gick på tid och flygs av EI-LNA ( är inte det måndags exemplaret?)
JFK-ARN flygs idag av Hi Flys A-340 och är ca 9 timmar sen

Last edited:
Har du så stor egen erfarenhet av inställda flygningar med Norwegian att du med sån bestämdhet kan hävda att Norwegian inte bokar om till andra avgångar eller andra bolag? Eller vad grundar du det påståendet på?

Det låter helt befängt att Ryanair och i synnerhet Norwegian inte skulle erbjuda att boka om till andra avgångar. Varför skulle de inte göra det? Det finns ju dessutom flera här på BC.se som vittnar om att Norwegian till och med bokar om resenärer till huvudkonkurrenten SAS vid inställda Europaflygningar.

Jag blir nyfiken eftersom jag själv har mycket begränsad egen erfarenhet av att flyga med Norwegian.

Det är intressant att läsa Norwegians policy vid inställda flygningar. Norwegian är ganska tydliga att man bokar om inom bolaget.

Inställda flygningar p.g.a. omständigheter utanför Norwegians kontroll
Om ditt flyg ställs in p.g.a. extraordinära omständigheter såsom beskrivet nedan kommer Norwegian göra sitt yttersta för att boka om dig på en annan av Norwegians avgångar utan extra kostnad. Du har möjlighet att boka om både ut- och hemresa utan extra kostnad. Du har också möjlighet att ändra datum på din resa om det finns plats tillgängligt på den önskade flygningen. Om du inte har möjlighet att resa vid ett senare tillfälle kan du istället välja att avboka hela din resa och få full återbetalning. Detta gäller även vidareresor förutsatt att de är bokade med Norwegian.

Inställda flygningar p.g.a. omständigheter inom Norwegians kontroll:
Om ditt flyg ställs in p.g.a. händelser inom Norwegians kontroll såsom beskrivet nedan är du berättigad till en alternativ flygning med Norwegian utan extra kostnad. Om du inte vill boka om din flygning är du berättigad till full återbetalning. Du har också möjlighet att boka om till en annan destination. Observera dock att man bara kan boka om en inrikesbiljett till en annan inrikesdestination och detsamma gäller för utrikesdestinationer. Du är berättigad till något att äta och dricka beroende på förseningens längd, hotell om du blir inbokad på ett flyg dagen efter (inklusive transport till och från hotellet) och två fria telefonsamtal, fax- eller e-postmeddelanden. I tillägg är du också berättigad till kompensation som är direkt relaterad till längden på din ursprungliga resa. Se nedan.

Källa: Passagerares rättigheter - Norwegian

Det är intressant att läsa Norwegians policy vid inställda flygningar. Norwegian är ganska tydliga att man bokar om inom bolaget.

Ja det är intressant eftersom Norwegian med andra ord som sämst följer exakt vad de utlovar och åtminstonde ibland enligt flera medlemmar här på bc.se är mer hjälpsamma än deras egen policy säger.

Det vill säga raka motsatsen till SAS som ger sken av att de bokar om till andra flygbolag men i praktiken sedan är restriktiva med ombokning till andra flygbolag vid inställelse samma dag och helt tvärvägrar att göra detta om flyget har ställts in minst 14 dagar innan avgång.

Det är bra med fina ord om hur man hanterar situationer. Men till syvende og sidst är ju det enda som räknas hur ett företag faktiskt väljer att agera i praktiken! Det minsta man som konsument då kan förvänta sig är ju att företaget följer aktuell lagstiftning och framför allt sin egen policy.

EI-LNA är den maskinen som inte får flyga till USA.

Gårdagens DY7005/6 ARN-JFK-ARN flyg som sagt av HiFlys A340. Men var det då för A340 som stod vid T2 i morse (då den rimligtvis borde befunnit sig i USA). Eller hyr de in två stycken A340?

Gårdagens DY7005/6 ARN-JFK-ARN flyg som sagt av HiFlys A340. Men var det då för A340 som stod vid T2 i morse (då den rimligtvis borde befunnit sig i USA). Eller hyr de in två stycken A340?

Såg ut som HiFlys helt vitmålad, tänkte inte på regnummret mer än att det började CS-
Den som flyger DY7006 idag har regnummer CS-TQM

EI-LNA är den maskinen som inte får flyga till USA.

Varför får den inte flyga till USA?

Toppen