Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Dagens goda gärningar var att rädda två svenska tjejer som inte kunde betala matnotan med sina kreditkort på ett tåg i Tyskland (surprise!).

Verkligen en god gärning av doktorn, samtidigt gör en sådan här situation att jag blir väldigt sugen på bråk med Bahn-personal och Bundespolizei - varför i h-e ska jag behöva leta efter sedlar och mynt om DB själva anger att man kan betala med kort!?

Det är påfallande ofta som just kortläsare "inte fungerar just nu" i Tyskland, men om de inte vill/kan ta kort så ska de också fanimej vara ärliga med det och inte bete sig som i detta fall (ja, jag tror de visste redan innan beställningen gjordes att det var "fel" på kortläsaren...) :mad:

Nu har jag bott i det här monetära U-landet tillräckligt många år för att aldrig någonsin lita på kortläsare och alltid ha kontant-backup med mig. Undantaget är EC-kort/Maestro, de kortläsarna krånglar märkligt nog aldrig... :rolleyes:

Last edited:
Det är påfallande ofta som just kortläsare "inte fungerar just nu" i Tyskland, men om de inte vill/kan ta kort så ska de också fanimej vara ärliga med det och inte bete sig som i detta fall (ja, jag tror de visste redan innan beställningen gjordes att det var "fel" på kortläsaren...) :mad:

Jag misstänker att restaurang på tåget använder kortapparaten med GPRS anslutning.
Som du vet nog redan att mobilinternetanslutning längs tyska järnvägen är inte alls tillfredsställande. På många sträckor saknades täckning helt enkelt.

samtidigt gör en sådan här situation att jag blir väldigt sugen på bråk med Bahn-personal och Bundespolizei - varför i h-e ska jag behöva leta efter sedlar och mynt om DB själva anger att man kan betala med kort!?
För din information, det var ett ungerskt tåg, i alla fall restaurangvagnen var ungerska.

Last edited:
Jag misstänker att restaurang på tåget använder kortapparaten med GPRS anslutning.
Som du vet nog redan att mobilinternetanslutning längs tyska järnvägen är inte alls tillfredsställande. På många sträckor saknades täckning helt enkelt.

Täckning finns nog överallt längs sträckan, däremot inte inne i själva tågen eftersom signalerna skärmas av av själva tågkroppen. Men om problemet var bristande mottagning hade man ju bara behövt vänta en stund tills signal fanns, i allra värsta fall till tåget började närma sig Hamburg. Grejen är att i Tyskland blir det märkligt ofta problem så fort kreditkort är inblandade "tyvärr, problem just nu, vi får nog prova annat betalningssätt" medan man gärna gör ett nytt försök med just EC/Maestro. Jag tror dessvärre att man systematiskt lovar mer än man kan hålla och/eller inte tycker det är värt besväret att "lära sig" ta MC/Visa eftersom alla tyskar har kontanter på sig i alla fall.

För din information, det var ett ungerskt tåg, i alla fall restaurangvagnen var ungerska.

Det var så länge sedan jag åkte EC (säkert 10 år sedan) att jag inte minns hur det är upplagt, men nog måste både betalningssätt och personal ha varit tyska, eller kan man t.ex. betala med forint där? Hur som helst inte upplyftande om Ungern har samma problem som Tyskland...

Slutsatsen är tyvärr att man aldrig någonsin ska lita på skyltar som anger Mastercard/Visa som möjliga betalningssätt i Tyskland. EC är en annan sak och kommer så gott som alltid att fungera, det är iaf min erfarenhet.

Last edited:
Det var så länge sedan jag åkte EC (säkert 10 år sedan) att jag inte minns hur det är upplagt, men nog måste både betalningssätt och personal ha varit tyska, eller kan man t.ex. betala med forint där? Hur som helst inte upplyftande om Ungern har samma problem som Tyskland...
Ja, det gick att betala bl a HUF (forint), CZK, EUR, GBP men inte SEK som tjejerna hade med sig.

Slutsatsen är tyvärr att man aldrig någonsin ska lita på skyltar som anger Mastercard/Visa som möjliga betalningssätt i Tyskland. EC är en annan sak och kommer så gott som alltid att fungera, det är iaf min erfarenhet.
Ja, jag har börjat att fråga om det går att betala med kreditkort INNAN jag beställer/handlar här (undantag på REWE nära mig där kortbetalningen har fungerat hittills).

Ja, jag har börjat att fråga om det går att betala med kreditkort INNAN jag beställer/handlar här (undantag på REWE nära mig där kortbetalningen har fungerat hittills).

En annan intressant grej att iaktta som utlänning i Tyskland är hur både kassapersonal och kunder stressar med att slänga upp varor på bandet och ösa ner dem igen i kundvagnen (skälet till att de flesta tyska livsmedelsaffärer inte har någon förvaringsyta efter kassan), för att därefter direkt äta upp tidsvinsten genom att stå och fippla med alla små 1- och 2-centsmynt de eventuellt kan hitta i plånboken. "Haben Sie es nicht kleiner?" är en klassisk tysk fråga som antyder att du gör fel som kund som lämnar fram en 20-sedel när varorna bara kostar typ 1,89....en sak är säker, ska man uppskatta Tyskland så ska man hålla sig bort från livsmedelsaffärerna, av flera skäl :(

En annan intressant grej att iaktta som utlänning i Tyskland är hur både kassapersonal och kunder stressar med att slänga upp varor på bandet och ösa ner dem igen i kundvagnen (skälet till att de flesta tyska livsmedelsaffärer inte har någon förvaringsyta efter kassan), för att därefter direkt äta upp tidsvinsten genom att stå och fippla med alla små 1- och 2-centsmynt de eventuellt kan hitta i plånboken. "Haben Sie es nicht kleiner?" är en klassisk tysk fråga som antyder att du gör fel som kund som lämnar fram en 20-sedel när varorna bara kostar typ 1,89....en sak är säker, ska man uppskatta Tyskland så ska man hålla sig bort från livsmedelsaffärerna, av flera skäl :(
Det där kris_moeller kan förklara mycket bättre än jag. ;)

ROFL!!! So true!
Sälv kommer jag från Tyskland. Det stämmer vad du skriver!
Tyskland - not really a hightech country ;)

Jag var på en vietnamesisk restaurang i Lübeck idag.
En äldre vietnamesisk man vid kassan frågade mig på engelska, "Är du kines?".
"Nej, jag är japan." svarade jag då log han och sa "Välkommen, vad vill du äta?" och allt var i frid och fröjd sen. Maten var god också.
Hans fråga var förmodligen pga dispyt mellan Vietnam och Kina om Paracel Islands.

Även om japaner ockuperade också Vietnam under andra världskriget, slog Vietnam mot ytterligare två länder efter Japan. USA (1965-1975) och Kina (1979). Folk verkar att komma ihåg mest den slog dem sist.

Toppen