Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Min tyska språkkurs har börjat sedan i måndags.
På kursen var det så att mer än hälften av kurskamrater kommer ifrån Polen. Inte så konstigt med tanke på att det finns så många polacker som jobbar i Tyskland.

Efter kursen fick vi läxa och jag fick göra läxan klart igår då skulle kursen hållas idag torsdag.
Det var länge sedan gjorde jag en hemläxa och det tog tre timmar. :eek:
Jag vågade inte kolla BC då skulle det lätt att fastna i sedan hade jag en icke avslutad läxa som följd. ;)

Last edited:
Hemläxa. Det var länge sen. Jag har ibland tänkt att jag skulle gå en kurs i tyska för att lära mig bättre men jag har inte orken att göra det.

Jag hoppas det går bra för dig.

Hemläxa. Det var länge sen. Jag har ibland tänkt att jag skulle gå en kurs i tyska för att lära mig bättre men jag har inte orken att göra det.
Jag hoppas det går bra för dig.
Jag har liknande resonemang - jag vill gärna kunna tala tyska, men jag vill inte göra ansträngningen att lära mig tyska.

o_O
Dagens goda gärningar var att rädda två svenska tjejer som inte kunde betala matnotan med sina kreditkort på ett tåg i Tyskland (surprise!).

Jag var på ett EC tåg från Berlin och satte mig på restaurangvagnen. Det var svalare än i compartment.
Efter en stund kom två unga svenska tjejer och satte sig vid ett bord bort från mig.
De beställde mat och dryck och allt var frid och fröjd tills de fick veta att kortapparaten ombord inte fungerade.
På menykort stod det tydligt att restaurangen på tåget skulle ta emot olika kreditkort bl a VISA och MasterCard som tjejerna hade.
De hade några tjeckiska kronor (de åkte från Prag) och Euro men det räckte inte för deras nota.

Jag hörde över konversationen mellan tjejerna och kyparen så frågade jag dem (på svenska) om hur mycket det saknar. De blev paff när en japan med hatten och mustasch på frågade dem på svenska. Det hade de nog inte förväntat sig att det skulle hända på ett tåg i Tyskland. :D
Hur som helst det saknades ca 6 EUR så tog jag fram min plånbok och betalade mellanskillnaden.

Jag undrar dock om hur det hade slutat annars. :confused:

Ett annat hjälp var att låta dem att ladda sina telefoner från min laptop.
Deras sittplats saknade eluttag och de gick till toaletten och laddade sina telefoner.
Jag tyckte synd om dem då de var tvungna att vara i toaletten länge ensam (de turades om).

Har bott i London under några år i början av 90-talet.
Jobbade i en shopp när det kom in ett svensk par. När jag fick höra att de var svenskar blev jag jätte glad.
Kom fram och hälsade "Hej, hur kan jag hjälpa till?" med ett glatt leende då har jag inte pratat svenska på ett bra tag. Själv kommer jag från Kroatien och är inte 195 cm lång och inte ljushårig ;)
Deras respons: "No thanks, we can speak english!" Sen har de gått o_O

Jag har liknande resonemang - jag vill gärna kunna tala tyska, men jag vill inte göra ansträngningen att lära mig tyska.

Jag kan varmt rekommendera app:en Duolingo. (Duolingo | Learn Spanish, French, German, Portuguese, Italian and English for free
Man kan göra några övningar när man sitter på bussen, väntar på något osv.

Enda nackdel är att app:en kräver internetkoppling så man inte kan öva under en flygning utan internet.

Appar är oerhört bra för språkinlärning kan jag själv intyga. Började med ryska i år, typ 15 år sedan jag lärde mig språk och det går konstigt nog snabbare nu trots att man inte är lika "smart" längre.

I tyska kan jag tänka mig att det ger helt andra möjligheter än förr att öva in alla iofs regelbundna men många deklinationer (böjningar) som liknar varandra men avser olika saker. Med andra ord något av det svåraste i tyskan...

På gammelt dansk sagde vi "Døden kommer fra Lübeck"...Man mente at pesten (den sorte død) kom ind i landet derfra

Jag var på St Mariens kyrka i Lübeck nyligen och jag fick se de här tavlorna.

Dödsdans, 01.JPG

Dödsdans, 02.JPG

Dödsdans, 03.JPG

Toppen