Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Det var inte lätt att vara sjuk i Tyskland heller.
Sjukdom är inte ursäkt nog att slippa byråkrati.

Jag har fått ganska tung förkylning och har sagt till mitt jobb att jag stannar hemma.
Det är inga problem att vara borta från jobbet en dag men från dag två behöver man läkarintyg.
För att få läkarintyg måste man gå till doktorn. Det är allt i sin ordning.
Problemet är att jag inte har fått försäkringskortet från min sjukförsäkring här.

Jag har en sjukförsäkring genom mitt jobb här i Tyskland och har fått försäkringsnummer, men som sagt jag har fortfarande inte fått fysiska försäkringskortet.

♫Jag ringde till doktorn, och doktorn har svarat: Inga små japaner i Lübeck får vara.♫ ;)
Nej, sekreteraren svarade och sa att de behöver att se fysiska kortet. :(

Jag undrar om det är ett tyskt beteende generellt eller bara på mitt jobb.
Hur som helst, det finns flera toaletter på mitt jobb både på kontoret och på fabriken. En av de toaletterna är för besökare och jag har upptäckt att där används bättre och mjukare toalettpapper än resten av toaletter inom företaget.

Det där känns som mianzi (面子) på kinesiska, eller ansikte (som används i uttryck som "tappa ansiktet") tänkande.

Detta tänkande finns också i Japan och ganska vanligt men inte för toalettpapperna då marginalen av inköpskostnaden är så liten och man måste ha två olika sorter i lager.

Är detta också vanligt inom stora svenska företag?

När jag flög till Hamburg i söndags såg jag en bagagebil utanför vårt plan.
I denna bil satte en liten pojke, förmodligen bagagelastarens son.
IMG_2823.JPG

Jag själv var med min mor när hon jobbade (när jag var liten), så det ser jag som positivt att barn följer med till föräldrarnas jobb och se vad de gör. :)

När jag flög till Hamburg i söndags såg jag en bagagebil utanför vårt plan.
I denna bil satte en liten pojke, förmodligen bagagelastarens son.

Då vet vi vem vi ska tacka för att priobagage funkar. Bagagelastarens son :) Sedan kan man undra om detta verkligen är OK och/eller sanktionerat av arbetsgivaren. Kanske bör du ta bort bilden...

Inlägg från Vad behöver man tänka på om man flyttar till Tyskland och jobbar på et tyskt företag? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Ska inte dra tråden alltför långt off-topic, men jag är personligen övertygad om att den mycket konservativa inställningen till t.ex. pengar och den ledande industripositionen är två sidor av samma mynt i både Tyskland och Japan. Å ena sidan långsiktighet, å andra sidan inget risktagande, å ena sidan aldrig vara riktigt nöjd med slutresultatet utan gneta och gno när andra länder givit upp för länge sedan, å andra sidan låg flexibilitet och stela hierarkier osv osv.

Men det kanske är en diskussion för sig ;)
Det finns många likheter mellan japaner och tyskar men en sak är jätteolika mellan dem. (nåja, det finns många olikheter...)
I Tyskland finns det knappt någon som jobbar kvar på kontoret vid kl. 17 och i Japan finns det knappt någon som har lämnat kontoret vid kl. 17. ;):eek:

Mycket rolig läsning, hade missat denna tråd ... :)
Flyttar själv ner till Tyskland i sommar, till München.
Mycket bra info här som jag kommer ha med mig i bakhuvudet :)

Kommer fortsätta läsa denna tråd! Tack för det du skrivit hittills!

Jag undrar om det är ett tyskt beteende generellt eller bara på mitt jobb.
Hur som helst, det finns flera toaletter på mitt jobb både på kontoret och på fabriken. En av de toaletterna är för besökare och jag har upptäckt att där används bättre och mjukare toalettpapper än resten av toaletter inom företaget.

Det där känns som mianzi (面子) på kinesiska, eller ansikte (som används i uttryck som "tappa ansiktet") tänkande.

Detta tänkande finns också i Japan och ganska vanligt men inte för toalettpapperna då marginalen av inköpskostnaden är så liten och man måste ha två olika sorter i lager.

Är detta också vanligt inom stora svenska företag?

Du får tjacka en Toto av bästa modell - eller dess europeiska kopia: Geberit...

Inlägg från Vad behöver man tänka på om man flyttar till Tyskland och jobbar på et tyskt företag? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Det finns många likheter mellan japaner och tyskar men en sak är jätteolika mellan dem. (nåja, det finns många olikheter...)
I Tyskland finns det knappt någon som jobbar kvar på kontoret vid kl. 17 och i Japan finns det knappt någon som har lämnat kontoret vid kl. 17. ;):eek:

Haha, nä tyskar är heller inte mycket för att umgås med kollegerna efter jobbet, vilket väl är närmast obligatoriskt i Japan?
Tror aldrig afterwork kommer att bli någon hit i Tyskland direkt :)

Toppen