Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

NyfikenGrau

Medlem
Lyx att bo i anglofila Hamburg där det åtminstone finns en chans att någon myndighetsperson skulle prata engelska - i Berlin blir svaret "verstehe kein Wort" om de säger något alls ;)

Tyskland kan i dessa fall inte jämföras med Skandinavien eller Nederländerna där man kan köra med engelska i åratal utan att bli utfryst, utan med Frankrike, Spanien och Italien. Inga kunskaper i landets språk = inget socialt liv, hart aber wahr.
 

Dr. Miles

Expert
Igår fick jag lära mig något nytt.

Jag var på IKEA igår och köpte några stora varor och då passade jag på att köpa några extra IKEA presentkort på REWE på vägen dit.

Vid kassan på IKEA tog jag fram en bunt av IKEA presentkort och sa "Ich möchte mit diesen Karten zu bezahlen. (Jag vill betala med dessa kort : med hjälp av Google Translate)".
Kassaskan tog emot korten och dra i kassan, men det pep och det såg ut som det inte gick.
Hon sa något på tyska som jag inte förstod. Hon ringde till sin kollega.
Efter en kort stund kom kollegan som kunde prata engelska och frågade mig on när jag köpte de här korten. Jag svarade att jag köpte idag (igår) på REWE och visade för henne kvitton från REWE.
Aha, sa hon och förklarade för mig att det tar upp till 36 timmar innan det går att använda IKEA presentkort som köpts annanstans än IKEA.

Jag betalade mellanskillnaden med ICA Bankens Maestro (tre prsentkoren som jag köpte tidigare fungerade) och tackade dem för hjälpen.

Så om någon i Tyskland vill handla på IKEA med IKEA prsentkort som köpts på någon annanstans än IKEA, se till att köpa det i god tid. :)
 

Dr. Miles

Expert
Dagens goda gärningar var att rädda två svenska tjejer som inte kunde betala matnotan med sina kreditkort på ett tåg i Tyskland (surprise!).

Jag var på ett EC tåg från Berlin och satte mig på restaurangvagnen. Det var svalare än i compartment.
Efter en stund kom två unga svenska tjejer och satte sig vid ett bord bort från mig.
De beställde mat och dryck och allt var frid och fröjd tills de fick veta att kortapparaten ombord inte fungerade.
På menykort stod det tydligt att restaurangen på tåget skulle ta emot olika kreditkort bl a VISA och MasterCard som tjejerna hade.
De hade några tjeckiska kronor (de åkte från Prag) och Euro men det räckte inte för deras nota.

Jag hörde över konversationen mellan tjejerna och kyparen så frågade jag dem (på svenska) om hur mycket det saknar. De blev paff när en japan med hatten och mustasch på frågade dem på svenska. Det hade de nog inte förväntat sig att det skulle hända på ett tåg i Tyskland. :D
Hur som helst det saknades ca 6 EUR så tog jag fram min plånbok och betalade mellanskillnaden.

Jag undrar dock om hur det hade slutat annars. :confused:

Ett annat hjälp var att låta dem att ladda sina telefoner från min laptop.
Deras sittplats saknade eluttag och de gick till toaletten och laddade sina telefoner.
Jag tyckte synd om dem då de var tvungna att vara i toaletten länge ensam (de turades om).
 
Last edited:
Dagens goda gärningar var att rädda två svenska tjejer som inte kunde betala matnotan med sina kreditkort på ett tåg i Tyskland (surprise!).

Ett annat hjälp var att låta dem att ladda sina telefoner från min laptop.
Deras sittplats saknade eluttag och de gick till toaletten och laddade sina telefoner.
Jag tyckte synd om dem då de var tvungna att vara i toaletten länge ensam (de turades om).

Jag hoppas att du hänvisade dem hit, så att de får lära sig hur man reser som proffs i framtiden! ;)
 
Toppen