Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Dr. Miles

Expert
SAS flighten till Hamburg är nu tillbaka till gaten på Arlanda efter kaptenen har upptäckt någon slags el/instrumentfel.
Han sa att han vet ej hur lång tid det tar för att åtgärda felet.
 

Dr. Miles

Expert
Kaptenen säger att någon instrument som behövs för landning vid dåligt väder på vårt plan (LN-PRY, Boeing 737-600) är ej i funktion.

Det blir planbyte och ett annat plan avgår från gate 12. Jag passar på att ta en kopp te i SAS Gold loungen nu. Ny avgångstid kl. 08:00.
 
Last edited:
...
Jag undrar om hur tyska staten resonerade när de anställde honom. :confused:

Låter som hanteringen av vapenlicenser i Sverige hos polisen. De har uttryckt att deras handläggare inte ska ha vapenintressen (ex jakt, skytte) på fritiden för att riskera jäviga situationer. Kanske samma i Tyskland att man inte bör ha språkintressen om man ska handlägga ärenden på andra språk. Läste en insändare som ifrågasätter Polisens modell och undrar om Trafikverkets personal inte får ha körkort, eller försäkringskassans personal inte får vara sjuka...
 

Dr. Miles

Expert
Det är snarare tvärtom. Hur tänkte du som flyttade till Tyskland utan att kunna tyska? ;)
Jag kunde inte prata svenska när jag flyttade till Sverige för 18 år sedan. Det gick bra ändå.
Jag måste dock medge att svenskarna är generellt mycket mer flexibla än tyskar som jag har träffat.

Regel- och kulturmässigt hade det varit nog lättare om jag kom till Tyskland direkt från Japan istället för från Sverige.
Japaner har också sin ordning och byråkrati som är kanske inte så långt ifrån Tyskland.
 

gdaily

Medlem
Du kan göra ett praktiskt experiment: Gå runt på olika barer och beställ en Dry Martini. Räkna hur många gånger du får en drink á la James Bond, och hur många gånger du får tre glas sliskig Martini Bianco. Det sistnämnda hände mig ofta i fd Östtyskland...
 
Du kan göra ett praktiskt experiment: Gå runt på olika barer och beställ en Dry Martini. Räkna hur många gånger du får en drink á la James Bond, och hur många gånger du får tre glas sliskig Martini Bianco. Det sistnämnda hände mig ofta i fd Östtyskland...

Hahaha! Så sker det ikke kun for mig :)
 
Toppen