Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Det är definitivt cyanobakterier, det som vi oftast refererar till som giftalger.
Skriv en artikel på kinesisk media att Sverige vill förbjuda export av giftalger (cyanobakterier) till Kina pga de är så få och det är bra för män.
Jag lovar att giftalger kommer att försvinna inom en månad pga tjuvfiske. :p

Om Dr. Miles tänker börja åka tåg så har jag en hel del SJ Prio-poäng sedan jag pendlade säter-borlänge som jag kan donera...

Jag har faktiskt bokat en Lübeck-København Lufthavn t/r med tåg för min resa till Japan.
Jag använde mitt Amex 2-4-1 voucher för Stockholm-Köpenhamn-Tokyo t/r men sedan flyttade jag till Tyskland och flygbiljett Hamburg-Stockholm t/r på de dagarna jag flyger är dyra (ca 3.500 SEK t/r) så bokade jag om biljetten till avresa från Köpenhamn istället och nu åker jag tåg till Köpenhamn flygplats. Det tar ca 4 timmar 30 minuter från Lübeck.

Hvis togrejsen går over Kiel, da får du en kæmpeoplevelse ved Kielerkanalen når toget går op i en spiral på den ene side og ned igen i an anden spiral på den anden side. Herved ungår toge at forstyrre skibstrafikken. Disse spiraler er kolossale, imponerende jernkonstruktioner af tysk verdensklasse i ingeniørteknik. Det eneste jeg kunne komme på som det mindede mig om var Eiffel tårnet i Paris...

Hvis togrejsen går over Kiel, da får du en kæmpeoplevelse ved Kielerkanalen når toget går op i en spiral på den ene side og ned igen i an anden spiral på den anden side. Herved ungår toge at forstyrre skibstrafikken. Disse spiraler er kolossale, imponerende jernkonstruktioner af tysk verdensklasse i ingeniørteknik. Det eneste jeg kunne komme på som det mindede mig om var Eiffel tårnet i Paris...
Nej, tåget går via Puttgarden - Rødby, inte via Kiel.
Tåget mellan Hamburg - København tar ca 4 timmar 45 minuter inkl. färja mellan Puttgarden - Rødby.

Jag har aldrig åkt tåg på denna sträcka men jag antar att hela tåget går in i färjan. Har någon erfarenhet av det?

Nej, tåget går via Puttgarden - Rødby, inte via Kiel.
Tåget mellan Hamburg - København tar ca 4 timmar 45 minuter inkl. färja mellan Puttgarden - Rødby.

Jag har aldrig åkt tåg på denna sträcka men jag antar att hela tåget går in i färjan. Har någon erfarenhet av det?

Jepp, tåget åker in i färjan.

Användande av satellitförbindelsen ombord berättigar till tea points.

Jag har upptäckt att tågpriser på Die Bahn är ibland billigare än SJ trots att priset inkluderar samma tåg inom Sverige.

Skillnad från flygbiljett, behöver man inte åka varje segment i sekvens utan man kan åka bara en av de tågsegmenterna om man vill.

Riktigt bra tips, tack för det.

Riktigt bra tips, tack för det.

Genom att ändra marginal för transfer, kan du få olika tåg i resultat.

Screenshot20140726_1.png

Toppen