Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Fast fortfarande är adressen hit businessclass.se och jag besöker sidan för att få tips, få ta del av kunskapen som finns här/fantastiska deals och inte läsa en resebloggg.
Mer än så är det inte.

Vill jag läsa en reseblogg så finns andra forum för det.
Uppskattar allt Dr. Miles gör men varför här? Om 20 av oss vill börja blogga om vårt liv i X eller Y, vad fyller det för funktion på den här sidan?

/Gubbe

Just den här tråden ligger ju i delforumet "Reserapporter", där förväntar i alla fall jag mig inte att hitta deals eller hur man optimerar ditt eller datt (det är alla andra delforum). Visst dyker det upp små tips och trixx här också, men i "Reserapporter" förväntar jag mig rapporter från resor, sen om det är en flygning mellan Arlanda och Kastrup med ett inlägg, en rundresa i Asien med flera inlägg då det kanske är flera flyg inblandade eller om det är en flytt till Tyskland med flera inlägg för att det spänner över en lång tidsperiod...

Allt det du är ute efter finns i dom andra delforumen, så uppskattas inte de reserapporter och de tips och trixx (t ex hur man lyckas handla med kort i Tyskland för att maximera sina poäng!) som dyker upp i en sådan så finns det gott om andra trådar att läsa på resten av forumet :)

Jag kan få lite problem då och då vid immigration i EU länderna, pga mitt japanskt pass + med svårläst Schengen visum (pga svensk gränspolis stämplade över maskinläsbar info), men i fredags fick jag en ny situation vid UK Border på London Heathrow terminal 5.

Det var två koreaner som var före mig i kön och det blev min tur.

Immigrationspersonal: Annyeonghaseyo (goddag på koreanska)
Dr. Miles: God kväll (på engelska). Jag är inte korean utan en japan.
Immigrationspersonal: Åj ursäkta. Varifrån flög du idag?
Dr. Miles: Från Hamburg.
Immigrationspersonal: Hur länge tänker du att stanna i Storbritannien?
Dr. Miles: 3 dagar
Immigrationspersonal: Var bor du inatt?
Dr. Miles: Park Inn Heathrow
Immigrationspersonal: Vart reser du efter Storbritannien?
Dr. Miles: Jag flyger tillbaka till Hamburg på söndag.
Immigrationspersonal: Bor du i Tyskland?
Dr. Miles: Ja, jag bor och jobbar i Tyskland.
Immigrationspersonal: Har du visum i Tyskland?
Dr. Miles: Nej, inte än men jag har svenskt Schengenvisum.
Immigrationspersonal: (Hon visar mitt pass och frågar) Vilket stämpel är från Tyskland?
Dr. Miles: Jag har ingen aning. Det finns så många stämplar på mitt pass och immigrationen stämplar ibland och ibland gör de inte.
Immigrationspersonal: OK, vad tänker du att göra i Storbritannien?
Dr. Miles: Jag besöker Farnborough Air Show imorgon. (och jag visar utskrift av entrébiljetten)
Immigrationspersonal: OK. Ha det så trevligt på showen. Sayonara.
Dr. Miles: Tack. Sayonara.​

Jag tror att Storbritannien har mest misstänksamma immigrationspersonal bland de länderna jag har besökt (jag har aldrig varit USA eller Israel). Inte ens immigrationspersonalen i Ryssland var så frågevis som i Storbritannien.

Jag tror att Storbritannien har mest misstänksamma immigrationspersonal bland de länderna jag har besökt (jag har aldrig varit USA eller Israel). Inte ens immigrationspersonalen i Ryssland var så frågevis som i Storbritannien.
Jag ar ganska overtygad om du kan lagga till Australien pa den listan. Det ar nagot med isolerade "ö-lander" som ger upphov till nagon slags inneboende misstanksamhet.

Vad jag minns av Ryssland sa sade de inte ett ord till mig i granskontrollen (varken pa Sheremetyevo eller vid landsgrans till Mongoliet).

Jag ar ganska overtygad om du kan lagga till Australien pa den listan. Det ar nagot med isolerade "ö-lander" som ger upphov till nagon slags inneboende misstanksamhet.
Immigrationspersonal i Australien och i Nya Zeeland var i alla fall mycket trevliga. De visade inte tydliga misstänksamhet.

Apropå ö-länder, tog det ganska lång tid för min rysk vän att komma in i Japan när han kom till Japan första gången.
Det som var jobbigt var, att jag inte fick stå vid honom och tolka åt honom då det var kö för icke-japaner. (byråkrater...:mad:)
Han kunde inte prata engelska speciellt mycket då och det var nog därför det tog extra lång tid.

Nu blev jag nyfiken. Vilket språk kommunicerade ni på?
Han och jag var rumskamrater när vi pluggade på ett universitet i Beijing så vi pratade kinesiska (mandarin) med varandra (och det gör vi fortfarande). :)

Det som var intressant var att han kunde kommunicera med andra japaner med kinesiska tecken.
Tal är helt annorlunda mellan kinesiska och japanska men när det gäller skrift många japaner kan förstå kinesiska kanske 60% eller mer av texten. I gymnasiet är det fortfarande obligatoriskt att lära sig klassisk kinesiska (ej tal) i Japan.

Last edited:
Mein Fahrrad ist gestohlen! :mad: (min cykel är stulen)

När jag kom tillbaka från London igår och kom ut från Lübeck station, hittade jag inte min cykel som var låst på en cykelparkering utanför stationen.
Jag hittade två poliser som fikade på en kiosk vid busstationen (som ligger nära järnvägsstation) och frågade om vad jag skulle göra. En av poliserna förklarade mig att det fanns en polisstation i närheten och bad mig gå dit.

Jag hittade polisstationen och förklarade för en polisofficer att min cykel var bestulen.
Han såg ut att han förstod vad jag ville men han bad mig att vänta. Det var en person före mig.
Efter en kvart senare försvann personen före mig så gick jag till polisofficern och frågade igen.
Han ringde någonstans och sedan sa att vänta 20 minuter. Jag var trött efter resan (och en droppe Gin som jag drack på Galleries First :)) så frågade jag honom om det gick att få en blankett för stöldanmälan, men han förstod det inte vad jag sa så jag sa att jag kommer tillbaka imorgon (idag).

Man kan bli tokig på småsaker ibland.

På tyskt tangentbord är Y och Z ombytta. Även @ ligger på ett annat ställe.
Ni som har använt datorer på Senator lounger vet säker redan.
Ta en skruvmejsel och kör under tangenten lite försiktigt så kan du pilla loss Z och Y.
Sedan är trycker du bara in dom på "rätt" ställe :)

Toppen