Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Thornado

Medlem
Precis. Det blir ingen hämtning.

Har hänt mig, det stod en bil och väntade men den skulle hämta andra passagerare. Vi fick åka buss ned alla andra.

Ok, det var väl det jag trodde. När jag checkade in så märkte jag att vi visst åker economy till Frankfurt också. Hade helt glömt bort att det inte fanns tillgänglighet i C när jag bokade första gången, så har inte hållit utkik efter om ny tillgänglighet dykte upp.
 

Thornado

Medlem
Det har ju tidigare sagts att Lufthansa First är bra på marken, men kan vara lite ojämna i luften. Nu har jag verkligen fått erfara det.
Jag och min syster flög FRA-MEX i Lufthansa First i torsdags. Fantastiskt trevlig crew med bland annat en dam som började flyga för Lufthansa 1978 och gärna pratade om hur det var förr, förmånen att gå jobba i Firstkabinen (och att First eller economy är att föredra över att jobba i business). Maten var även lysande, varav en av varmrätterna jag testade var det bästa jag ätit ombord och slog många måltider på marken.

Igår flög vi hem från Mexiko. Purser var trevlig, men resten av crew kändes inte alls på topp. Servicen kändes virrig, saker tog tid, och de glömde ofta bort vad man hade bett om eller kom med fel sak. Dessutom så fick jag en riktigt gräslig kyckling till varmrätt. Jag är ganska säker på att själva kycklingen måste ha varit gammal eller blivit dålig på annat sätt för själva köttet smakade riktigt illa (min syster beskrev det som att det smakade som "ett gammalt fuktskadat hus i England luktar"). Pratade med purser om detta och han bad givetvis så mycket om ursäkt och skrev en rapport om det (detta var ju givetvis inte crews fel, så de kunde inte göra något annat än att erbjuda oss en annan varmrätt, men vid det laget hade jag tappat aptiten).

Oh, well, detta är ju dock ändå i väldigt hög utsträckning ilandsproblem och det är egentligen inte alls synd om oss.
 

nollbit

Medlem
Igår flög vi hem från Mexiko. Purser var trevlig, men resten av crew kändes inte alls på topp. Servicen kändes virrig, saker tog tid, och de glömde ofta bort vad man hade bett om eller kom med fel sak. Dessutom så fick jag en riktigt gräslig kyckling till varmrätt. Jag är ganska säker på att själva kycklingen måste ha varit gammal eller blivit dålig på annat sätt för själva köttet smakade riktigt illa (min syster beskrev det som att det smakade som "ett gammalt fuktskadat hus i England luktar"). Pratade med purser om detta och han bad givetvis så mycket om ursäkt och skrev en rapport om det (detta var ju givetvis inte crews fel, så de kunde inte göra något annat än att erbjuda oss en annan varmrätt, men vid det laget hade jag tappat aptiten).

Skriv till LH och berätta om din upplevelse! Min erfarenhet är att de är ganska bra på service recovery även i efterhand. Men framförallt tycker jag man ska skriva in och berätta om sina erfarenheter så att det kan användas som feedback internt (jag skriver ju också alltid och berömmer bra crew exempelvis).
 

Thornado

Medlem
Skriv till LH och berätta om din upplevelse! Min erfarenhet är att de är ganska bra på service recovery även i efterhand. Men framförallt tycker jag man ska skriva in och berätta om sina erfarenheter så att det kan användas som feedback internt (jag skriver ju också alltid och berömmer bra crew exempelvis).

Jo, nåt sånt var min plan. Finns det någon dedikerad first-mail man ska skriva till?
 

rob74

Medlem
Angående kycklingen ovan...
Jag undviker i mesta möjliga mån just det, efter åtminstone en förmodad matförgiftning av kyckling på ett flyg för ett par år sedan. Tog mig flera veckor att återhämta mig efter den pärsen.
Hade resor och föredrag att genomföra under den tiden och det var ingen lek direkt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Udda nog fick jag två alerts från expertflyer idag att LH hade 2 first awards tillgängliga, i slutet på JUNI!

Två olika destinationer i Asien dessutom! Både ICN och PVG.

Nån som fått triggered alerts på LH first långt innan 14 dagar?
Och i så fall provat boka? Mina mail kom såklart 17:32 och 17:34 så inte öppet i Talinn, tror med 99.99% det inte kommer gå men kommer givetvis prova :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Udda nog fick jag två alerts från expertflyer idag att LH hade 2 first awards tillgängliga, i slutet på JUNI!

Två olika destinationer i Asien dessutom! Både ICN och PVG.

Nån som fått triggered alerts på LH first långt innan 14 dagar?
Och i så fall provat boka? Mina mail kom såklart 17:32 och 17:34 så inte öppet i Talinn, tror med 99.99% det inte kommer gå men kommer givetvis prova :)
Det händer att det släpps platser tidigt. Men troligen är de inte bokningsbara med Eurobonus - tillgången som ExpertFlyer ser är inte nödvändigvis densamma som EB faktiskt har.
 

squeezen

Medlem
Det händer att det släpps platser tidigt. Men troligen är de inte bokningsbara med Eurobonus - tillgången som ExpertFlyer ser är inte nödvändigvis densamma som EB faktiskt har.
Alright, blir att logga nya alerts med andra ord och för skojs skull bemöda mig med att ringa Tallinn på måndag.

(United visar no award, såklart)
 

peng

Medlem
Udda nog fick jag två alerts från expertflyer idag att LH hade 2 first awards tillgängliga, i slutet på JUNI!

Två olika destinationer i Asien dessutom! Både ICN och PVG.

Nån som fått triggered alerts på LH first långt innan 14 dagar?
Och i så fall provat boka? Mina mail kom såklart 17:32 och 17:34 så inte öppet i Talinn, tror med 99.99% det inte kommer gå men kommer givetvis prova :)

Jag fick också en notifiering igårkväll från expertflyer på Frankfurt-Bangalore (samt även för returen) i first i slutet av maj. När man tittar i expertflyer så verkar det finnas både business och first på flyg som aldrig finns tillgängliga awards på denna rutt (flyg dit lördag-söndag, hem fredag-lördag) då dessa plan alltid är fulla. Så nu får man vänta tills det ser korrekt ut innan man kan sätta om sina alerts...

(Kommer inte hinna testa med Talinn på måndag, så skriv gärna här om det mot förmodan funkat ;))
 
Toppen