Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Jag tycker ett bra alternativ vore att flyga tex. Köpenhamn-Frankfurt-Tokyo (HND) och då njuta av FCT. På vägen tillbaka kan du flyga Tokyo-Munchen-Köpenhamn. Eller vice versa. Så länge du åker vidare med Lufthansa (kanske måste vara i C?) efter din flight från Tokyo så kan du besöka FCL.

Jag gjorde en liknande resa med F i veckan och flög Stockholm-Frankfurt-Tokyo (HND)-Bangkok-Kuala Lumpur samt sedan Kuala Lumpur-Bangkok-Tokyo (HND)-Munchen- Stockholm. Hann då med FCT på utresa och FCL i Munchen på hemresan.

Edit: Pucktrea

Ber om ursäkt ifall svaret på min fråga redan finns i tråden, men jag orkar inte läsa igenom 85 sidor. Jag ska resa Köpenhamn - Tokyo (Star Alliance awardresa) och jag vill besöka förstaklassloungen i både Munchen och Frankfurt. Det bästa är ju då att flyga Köpenhamn-Munchen-Frankfurt-Tokyo Narita eller Haneda, men vad missar jag om jag istället flyger Köpenhamn-Frankfurt-Munchen-Tokyo Haneda? Och vad gäller för att jag ska få förstaklassloungetillgång i orten som jag INTE flyger till Tokyo ifrån? Är kraven att jag måste anlända med Lufthansa (SAS duger ej) och att flyget i förstaklass går samma dygn (inte 24-timmarsperiod eller något annat)?
Inte samma dygn utan samma dag.
Så du bör kunna komma in i First Class Terminal i Frankfurt oavsett vilken routing du har nämnt så länge Lufthansa First class flygning sker samma dag. (som sagt det räknas inte som inom 24 timmar).

Det är väl lite subjektivt om man missar något. Jag flög via Frankfurt för att jag ville bli hämtad vid planet av en bil och uppleva FCT. Jag tog det okristligt tidiga morgonplanet till Frankfurt och tillbringade nio timmar vid FCT. Det var fantastiskt. Jag blev även hämtad vid planet i en vräkig Mercedes AMG. Notera att detta bara gäller vid "apron", dvs att man inte stannar vid gate. Jag tyckte hämtning vid planet var häftigt men medger att det kanske är lite löjligt att tycka så:)

Frankfurt-Tokyo (HND) flygs vad jag vet bara med den nya 747-8 medan man använder A340-600 till Munchen. Kabinen för första klass är betydligt större i 747 men båda planen har 8 platser tillgängliga. Båda flygningarna var inget annat än fantastiska men kändes rätt olika. De var så bra att jag absolut inte ville gå av planet. På hemvägen hann jag med 2.5 timmar i FCL i Munchen. Mycket mindre än FCT men mycket trevligt. Hann med bad både i FCT och FCL. Ingen bil om man åker från gate, som jag gjorde, men det var ju ett i-landsproblem.

För mig var det trevligt att prova på F i både 747 och A340. Det fanns platser via Frankfurt på hemvägen men jag valde Munchen istället. Lite OT men jag kikade även på att åka med Asiana via Narita till/från Singapore men valde bort detta eftersom tiderna inte var så bra och man måste byta flygplats.

Jag har precis kommit tillbaka från denna magiska resa och kommer skriva en reserapport inom kort.

Vad gäller beträffande apron-bilupphämtning i Frankfurt, måste man flyga förstaklass ifrån just Frankfurt samma dag eller räcker det att man flyger Lufthansa förstaklass samma dag (ifrån Munchen i mitt fall)?

Vad gäller beträffande apron-bilupphämtning i Frankfurt, måste man flyga förstaklass ifrån just Frankfurt samma dag eller räcker det att man flyger Lufthansa förstaklass samma dag (ifrån Munchen i mitt fall)?
Man vet aldrig förrän man landat men normalt sett är det nog med att ha en F med Lufthansa från MUC samma dag för att få bil vid apron parking i FRA. Har lite med belastning att göra också. Ponera att femtielva HONs ankommer och reser samtidigt, då blir de (antagligen) prioriterade över en vanlig *G.

Generellt sett är min favorit att åka ut via FRA för att njuta några timmar i FCT. På returen åker jag helst via MUC eftersom då är man ofta ganska sliten och vill hem så fort som möjligt, att då göra immigration i FCL är utmärkt. Vi får se hur det fungerar med nya satellitterminalen i MUC. Ryktet säger att man bara får bil vid apron, så om man ankommer i F vid satellit och avgår från tex gate G10 så får man gå... lagom surt vid en kort connection.

Okej, då ska man strax bli av med oskulden :)

Har köpt en First på 747-8i och ska testa för första gången och då installer sig naturligtvis en del konkreta frågor:
a) Har köpt en 'A' och inte en 'F' biljett. Blir det samma behandling, dvs samma servicenivå som 'F'? Nu menar jag konkret IRL, dvs får jag också en bil eller kommer personalen att sätta mig 'sist på listan' efter dom som har 'F' ??
b) Då jag har en anslutning inom EU när jag landar på FRA så blev detta ben 'J' (finns ju inte First inom EU). Gör detta någon skillnad då 'J' är 'Business'. Frågan är alltså om jag får använda FCT om jag bytar från longhaul 'A' till inom EU 'J'?
c) Hur går det till rent konkret i FRA? Dvs står det någon med en skylt när jag landat med min 747-8i och tar mig till FCT?. Åker man golfbil?
d) Sköter FCT 'immigration-procedures' eller måste jag fixa det själv?
e) Har (tyvärr) en kollega med som åker Premium Economy på samma flight. Frågade inom på forumet om man fick gästa in denna kollegan i FCT och fick ett positivt svar. Dock när jag ställde den frågan konkret till Lufthansa när jag köpte biljetten (via telefon) så sa dom nej. Någon som vet om gästning är en 'rättighet' eller bara 'courtesy'. Kommer kännas lite olustigt för mig att ligga o plaska i badet när kollegan sitter utanför.

Ser fram emot era svar...

Toppen