Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Okej, då ska man strax bli av med oskulden :)

Har köpt en First på 747-8i och ska testa för första gången och då installer sig naturligtvis en del konkreta frågor:
a) Har köpt en 'A' och inte en 'F' biljett. Blir det samma behandling, dvs samma servicenivå som 'F'? Nu menar jag konkret IRL, dvs får jag också en bil eller kommer personalen att sätta mig 'sist på listan' efter dom som har 'F' ??
b) Då jag har en anslutning inom EU när jag landar på FRA så blev detta ben 'J' (finns ju inte First inom EU). Gör detta någon skillnad då 'J' är 'Business'. Frågan är alltså om jag får använda FCT om jag bytar från longhaul 'A' till inom EU 'J'?
c) Hur går det till rent konkret i FRA? Dvs står det någon med en skylt när jag landat med min 747-8i och tar mig till FCT?. Åker man golfbil?
d) Sköter FCT 'immigration-procedures' eller måste jag fixa det själv?
e) Har (tyvärr) en kollega med som åker Premium Economy på samma flight. Frågade inom på forumet om man fick gästa in denna kollegan i FCT och fick ett positivt svar. Dock när jag ställde den frågan konkret till Lufthansa när jag köpte biljetten (via telefon) så sa dom nej. Någon som vet om gästning är en 'rättighet' eller bara 'courtesy'. Kommer kännas lite olustigt för mig att ligga o plaska i badet när kollegan sitter utanför.

Ser fram emot era svar...
a) Ja, du får precis samma behandling inklusive att du får limo från hemmetvtill/från flygplatsen
b) ja, du kommer in i FCL vid ankomst och även i FCT om din vidare resa är med LH-gruppen.
c) beror lite på. Om ditt plan landar "apron" dvs på plarran står det en limo utanför planet som tar dig till terminalen. Dom kör dock inte till FCT. Ska du till FCT får du gå ut airside och gå till Terminalen. Landar ditt plan vid gate får du gå därifrån.
d) "immigrations/Schengen" sköts i FCT. Du lämnar ifrån dig pass och biljetter när du går in.
e) din kollega får gästas in om ni har samma flyg därifrån.

Okej, då ska man strax bli av med oskulden :)

Har köpt en First på 747-8i och ska testa för första gången och då installer sig naturligtvis en del konkreta frågor:
a) Har köpt en 'A' och inte en 'F' biljett. Blir det samma behandling, dvs samma servicenivå som 'F'? Nu menar jag konkret IRL, dvs får jag också en bil eller kommer personalen att sätta mig 'sist på listan' efter dom som har 'F' ??
b) Då jag har en anslutning inom EU när jag landar på FRA så blev detta ben 'J' (finns ju inte First inom EU). Gör detta någon skillnad då 'J' är 'Business'. Frågan är alltså om jag får använda FCT om jag bytar från longhaul 'A' till inom EU 'J'?
c) Hur går det till rent konkret i FRA? Dvs står det någon med en skylt när jag landat med min 747-8i och tar mig till FCT?. Åker man golfbil?
d) Sköter FCT 'immigration-procedures' eller måste jag fixa det själv?
e) Har (tyvärr) en kollega med som åker Premium Economy på samma flight. Frågade inom på forumet om man fick gästa in denna kollegan i FCT och fick ett positivt svar. Dock när jag ställde den frågan konkret till Lufthansa när jag köpte biljetten (via telefon) så sa dom nej. Någon som vet om gästning är en 'rättighet' eller bara 'courtesy'. Kommer kännas lite olustigt för mig att ligga o plaska i badet när kollegan sitter utanför.

Ser fram emot era svar...
Det som kan ha orsakat missförstånd gällande e) är att man egentligen inte har rätt att komma in i FCT vid ankomst (man har dock rätt till FCL vilken har samma utbud). Flera rapporterer har dock givits att man får komma in i FCT ändå men det är ingen "officiell" förmån.

"C." Vid min senaste resa i F blev jag hämtad i en Mercedes AMG två meter från planet. Med en trevlig skylt. Chauffören tyckte absolut att vi skulle åka direkt till FCL. Jag sa att jag ville till FCT. Det går inte fick jag till svar. Det han menade vara att han inte kunde skjutsa mig hela vägen till FCT utan släppte mig på närmande ställe Eftersom jag hade nio timmar i Frankfurt fanns det gott om tid.

För tillfället så bygger man mycket på gatan utanför terminalen. Det ser helt enkelt hemskt ut. Promenaden till FCT tar 5-10 minuter men är allt annat än "premium". Det känns inte som man är på väg till den lyxigaste loungen/terminalen i världen. När chauffören släppt av dig och du gått in i terminalen går du sedan ut ur terminalen, förbi taxibilarna och promenerar sedan åt vänster i 5-10 minuter. När man ser byggnaden ser den inte heller speciellt lyxig ut. Tills man kommer in. Då är det dags att njuta:)

fct1.jpg
fct3.jpg
fct2.jpg

Det som kan ha orsakat missförstånd gällande e) är att man egentligen inte har rätt att komma in i FCT vid ankomst (man har dock rätt till FCL vilken har samma utbud). Flera rapporterer har dock givits att man får komma in i FCT ändå men det är ingen "officiell" förmån.
För att klargöra. FCL får användas som arrival lounge. FCT får inte användas som arrival lounge.
Access till FCT om man har en same day boardingpass med Lufthansa eller Swiss i First och en flight med Lufthansa Group från FRA var som helst oberoende av bokningsklass.

För att klargöra. FCL får användas som arrival lounge. FCT får inte användas som arrival lounge.
Access till FCT om man har en same day boardingpass med Lufthansa eller Swiss i First och en flight med Lufthansa Group från FRA var som helst oberoende av bokningsklass.
Nja, officiellt har man bara tillträde till FCT om man har avgång i F, att man sedan kommer in i FCT vid transfer om man har vidare flight i Lufthansagruppen verkar allmänt vedertaget, dock ej officiellt kommunicerat. Infogad bild är tagen från Lufthansas Loungeaccessregler, se (1)

image.png

Nja, officiellt har man bara tillträde till FCT om man har avgång i F, att man sedan kommer in i FCT vid transfer om man har vidare flight i Lufthansagruppen verkar allmänt vedertaget, dock ej officiellt kommunicerat. Infogad bild är tagen från Lufthansas Loungeaccessregler, se (1)

Visa bifogad bild 51844
Stämmer inte. Att sedan www-sidan inte är uppdaterad förvånar mig inte.

Ok verkar lite förvirrande här?
Jag har en longhaul i 'A' (First) och en anslutning i 'J' (Business). Eftersom biljetten som helhet är köpt som 'First' är då inte 'J'-delen att anse som 'First'? Eller tänker jag fel?

Känns ju lite snopet om jag inte kommer in i FCT? Att dessutom släpa med en kollega, bli portad och behöva gå tillbaka är ju ingen hit précis...

Ok verkar lite förvirrande här?
Jag har en longhaul i 'A' (First) och en anslutning i 'J' (Business). Eftersom biljetten som helhet är köpt som 'First' är då inte 'J'-delen att anse som 'First'? Eller tänker jag fel?

Känns ju lite snopet om jag inte kommer in i FCT? Att dessutom släpa med en kollega, bli portad och behöva gå tillbaka är ju ingen hit précis...
Förstår att det är lite förvirrande. Nej, J är inte att beteckna som First. Däremot, ankommer du i First (A-klass) och åker du vidare i J-klass båda med Lufthansagruppen så kommer du att komma in i FCT, så även din vän om han/hon åker med samma flyg från FRA som du gör. Diskussionen gällde om detta är en officiell förmån eller bara "praxis".

Det här gäller en F award biljett bokad via EuroBonus.
Vilken ground-service kan man förväntar sig om man flyger ARN-[ZRH/VIE/MUC]-FRA-ORD?
Dvs får man limo pickup även på de andra LH group hubs på väg som F resenär innan man kommer till FRA?

Toppen