Samtidigt har jag svårt att förstå varför mat av yppersta klass inte ska kunna serveras - jag är ingen expert, men nog måste det finnas tillagningmetoder som gör det möjligt. Om jag går från C till F och betalar 30 000 SEK mer för en biljett så menar jag att det inte bara är utrymme, markservice etc som jag betalar för utan även förtäring ombord.
Jag instämmer helt, och vill med vissa matkunskaper påstå att det till stor del är totalt onödigt.
Flygbolagen är helt enkelt obegripligt fokuserade på återvärmda rätter av kött/fisk med potatis/pasta, även i F/C Dessa saker är i regel extremt svåra att få fräscha med långa kyl/varmhållningstider.
Men; det finns så otroligt mycket annat man hade kunnat fokusera på för att just få en lyxig matupplevelse. Rysk caviar, ja, det har många av tradition. Men det finns så mycket mer, speciellt ur det svenska köket som är lyxigt att äta kallt:
Lax av alla slag.
Hummer
Löjrom
Forellrom
Ishavsräkor
Toast Skagen
Havskräftor
Gås/anklever
Smörgåstårta
Spanska/italienska charkuterier.
Mycket dyrare invänder väl någon. Visst, men den närmaste standardrätten oxfile är inte helt gratis den heller. Och i relation till prispålägget för F är det en försvinnande liten kostnad.
Men på 9-13 timmar vill väl många ha lite varm mat?
Visst, men dels kan man lägga mindre fokus på detta och desto mer på lyxiga rätter som ovan.
Dels kan man faktiskt i F fixa varmt på ett mer begåvat sätt, några exempel:
Lyxiga krämiga soppor, t ex våra fantastiska svenska hummer- svamp- eller skaldjurssoppor.
Kött o många fiskar kan serveras nylagat med sous vide-teknik utan os.
Flera arabbolag har riskokare i F. Det kan flera ha, och även koka färskpotatis vid säsong.
Potatisgratänger fungerar ofta ovanligt bra att återvärma, likaså lyxigare mos. (Det som finns i luften idag är dock helt fel grejor.)
Gratinerad hummer är rätt enkel o osfri att snabbvärma.
Lyxiga såser är också underutnyttjade idag.