Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Det gick samma rykte om plastankorna för ett tag sedan på FT, men jag är skeptisk. Min slutsats är snarare att de ibland har dåligt med ankor på lager.

En av experterna i forumet brukar kommentera och tillrättavisa när tonen i inläggen blir fel och när man går för mycket "off topic". I denna tråd gjorde jag ett inlägg och en medlem missförstod, snedtände och kommenterade. Alla följande inlägg bygger sedan på ett missförstånd.

Jag är inte svensk så det kan hända att jag missförstod ditt budskap men det är svårt att tro flera andra missförstod vad du skrev.

Så här långt kan jag inte se någon skrev inlägg som kan uppfattas som påhopp i den här tråden, så vad menar du med "En av experterna i forumet brukar kommentera och tillrättavisa när tonen i inläggen blir fel"?

Samtidigt har jag svårt att förstå varför mat av yppersta klass inte ska kunna serveras - jag är ingen expert, men nog måste det finnas tillagningmetoder som gör det möjligt. Om jag går från C till F och betalar 30 000 SEK mer för en biljett så menar jag att det inte bara är utrymme, markservice etc som jag betalar för utan även förtäring ombord.
Jag instämmer helt, och vill med vissa matkunskaper påstå att det till stor del är totalt onödigt.
Flygbolagen är helt enkelt obegripligt fokuserade på återvärmda rätter av kött/fisk med potatis/pasta, även i F/C Dessa saker är i regel extremt svåra att få fräscha med långa kyl/varmhållningstider.
Men; det finns så otroligt mycket annat man hade kunnat fokusera på för att just få en lyxig matupplevelse. Rysk caviar, ja, det har många av tradition. Men det finns så mycket mer, speciellt ur det svenska köket som är lyxigt att äta kallt:
Lax av alla slag.
Hummer
Löjrom
Forellrom
Ishavsräkor
Toast Skagen
Havskräftor
Gås/anklever
Smörgåstårta
Spanska/italienska charkuterier.
Mycket dyrare invänder väl någon. Visst, men den närmaste standardrätten oxfile är inte helt gratis den heller. Och i relation till prispålägget för F är det en försvinnande liten kostnad.
Men på 9-13 timmar vill väl många ha lite varm mat?
Visst, men dels kan man lägga mindre fokus på detta och desto mer på lyxiga rätter som ovan.
Dels kan man faktiskt i F fixa varmt på ett mer begåvat sätt, några exempel:
Lyxiga krämiga soppor, t ex våra fantastiska svenska hummer- svamp- eller skaldjurssoppor.
Kött o många fiskar kan serveras nylagat med sous vide-teknik utan os.
Flera arabbolag har riskokare i F. Det kan flera ha, och även koka färskpotatis vid säsong.
Potatisgratänger fungerar ofta ovanligt bra att återvärma, likaså lyxigare mos. (Det som finns i luften idag är dock helt fel grejor.)
Gratinerad hummer är rätt enkel o osfri att snabbvärma.
Lyxiga såser är också underutnyttjade idag.

Last edited:
Jag kan säga så här:

Jag är en icke kräsen person. Jag kan äta en skål med flingor på morgonen och överleva fram till kvällen och ta något snabbt, ex pasta och köttbullar.

Jag har aldrig varit någon som äter eller dricker mycket. Har för liten mage. ;)

Idag hade vi fantastisk crew på FRA-DXB. Verkligen jättetrevliga för att vara tyskar.
Helt perfekt flygning och jag åt i princip ingenting.

Gick direkt på main course. Något med lamm? Det var torrt och inte speciellt gott.
Eftersom jag var helt proppmätt från FCT så brydde jag mig inte nämnvärt utan bad mest om champagne och vatten under hela flygningen.

3 glas champagne. Alfred "någonting" och massor med vatten.
Har dock ordentlig feber så det var det enda som jag inte gillade med flygningen. Det är inte kul att vara mosig på en flygning men om jag ska vara det så föredrar jag att ha en säng. :)

Kardemumman av det hela är att jag skulle vara mycket nöjd med LH F även om jag bara fick 3 flaskor vatten ombord.
Ät ordentligt i loungen innan och ha inte så höga förväntningar på maten ombord!

Kommer jag åka LH F igen? Garanterat så länge alternativet med LifeMiles finns. Skulle jag betala 40.000 för en T&R till Dubai? Nej, det är det inte värt.

Men i alla fall, tänk vad en bra crew kan göra. Tummen upp LH!

(Ska sägas att jag hade lite magkatarr så min matlust var inte på topp om vi säger så. Kanske ska nämnas i bedömningen.)

Last edited:
Liten jämförelse..

1. Swiss intra-Europa (ARN-ZRH)
2. Lufthansa First Class Terminal
3. Lufthansa First Class (FRA-DXB)

Swiss maten var riktigt bra och likaså schnitzeln i FCT.
Nu var jag inte speciellt hungrig ombord på Lufthansa First Class flygningen så det kan ju ha spelat in lite grann med vad jag tyckte om maten. Tyckte dock att köttet var torrt och rätten allmänt tråkig. Klagar dock aldrig på mat utan sa som det var, att jag var mätt efter FCT. Tumme upp för bra sparris dock

SAM_0444.jpg

SAM_0497.jpg

SAM_0556.jpg

(Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna. Kunde inte släpa med systemkameran denna gång.)

Last edited:
Kardemumman av det hela är att jag skulle vara mycket nöjd med LH F även om jag bara fick 3 flaskor vatten ombord.
Ät ordentligt i loungen innan och ha inte så höga förväntningar på maten ombord!

Det är ju skillnad på rutt och rutt. Till DXB är det ju inte så långt, men till Sydamerika, Mexiko osv med flygtider på 13h vill nog de flesta äta ordentligt en eller två gånger. Speciellt västerut med dagflygning.

Snygga bilder juh, inget att be om ursäkt för! Var inte så svensk! :)

Gud nej. :p
För mycket brus och oskarpt på sina håll. Går inte ens och jämföra med vad en 1D X och 24-70 II:an lägger fram.
Det duger väl i krig men till nästa resa i LH F åker systemkameran med, helt klart.

Det är ju skillnad på rutt och rutt. Till DXB är det ju inte så långt, men till Sydamerika, Mexiko osv med flygtider på 13h vill nog de flesta äta ordentligt en eller två gånger. Speciellt västerut med dagflygning.

Alla är vi som sagt olika. Jag kan klara mig uppemot 24 timmar utan att ens behöva tänka på mat medan mina vänner blir hungriga efter 4-5 timmar utan mat.
Vad jag menar är att man bör ta chansen och äta det som erbjuds i FCT så klarar man sig en bra bit på vägen. :)

Last edited:
Har läst igenom tråden inför min stundande premiär med LH F nästa vecka. Är som ni vet luttrad BA F resenär och vet redan att LH F framförallt på marken spelar i en helt annan liga. Nya LH F kabinen är också snäppet vassare än BA F med färre säten och mer plats.

Eftersom jag flyger redan strax efter 10:00 till LAX, valde jag att mata in mig själv till FRA kvällen innan på sju flighten från ARN.
Utgår ifrån att det blir brygga och ingen bil trots connection till LH F, då flighten är nästa dag.
Även om jag bor på IC Frankfurt med all förmåner som RA är planen att stiga upp 06:30 och hoppa in i en taxi till FRA och FCT.
Planen är att bli människa där istället för på hotellet.
Några tips på hur man maximerar FCT under ca tre timmar?
Är det bil till planet från FCT?

Blir besättning putt om man frågar om seconds av kaviarn? Just nu är vi bara två i kabinen.
Övriga tips emottas gladeligen :)

Toppen