Det här är ett bra forum och man kan få en mängd hjälp, information och även läsa reserapporter som stimulerar och inspirerar till egna äventyr och upplevelser.
En av experterna i forumet brukar kommentera och tillrättavisa när tonen i inläggen blir fel och när man går för mycket "off topic". I denna tråd gjorde jag ett inlägg och en medlem missförstod, snedtände och kommenterade. Alla följande inlägg bygger sedan på ett missförstånd.
De flesta reserapporter gällande C- och F-upplevelser är inspirerande och endast ett fåtal ger en känsla av något negativt. Utan att ha gjort någon sammanställning så kan man se att bl a Thai fått varierande omdöme vad gäller såväl C som F. I något fall får även LH kritik, men den bottnar oftast i "tysk" korrekthet och kylig passagerarkontakt osv.
När jag reser i economy förväntar jag mig en bricka med hela måltiden inklusive kaffekopp i plast samt att jag får hantera den mycket varma folielådans lock själv. Jag blir inte förvånad om måltidsdrycker serveras så långt innan att de är urdruckna när maten kommer alternativt att dryck serveras när man är inne på desserten.
I C har jag varit med om varianten med bricka, men även servering utan bricka och till och med en duk på det fällbara bordet. I något fall även uppläggning från vagn till tallrik. Oftast är drycken inget problem utan den kommer före, under och efter det att man äter. Oftast, men inte alltid, är det servering på porslin. Glas verkar vara normalläge. I något fall har intrycket varit att man vänt folielådan från economy upp och ner på en på porslinstallrik.
F har jag aldrig haft förmånen att prova interkontinentalt, (bara domestic First i USA, dvs det som många här dissar som First). Självklart är jag medveten om att alla reserapporter inte garanterar mig någonting vid min resa, men det ger ju trots allt en liten subjektiv uppfattning om hur det kan vara. Flera bilder i reserapporter ger intryck av Grand Hotel/Michelin-kvalité vad gäller uppläggning och presentation, ref några av Jacobs rapporter, men självklart smakar det annorlunda i luften. Ytterligare flera bilder, särskilt från asiatiska bolag, ger just intrycket av en uppochnervänd folielåda där såsen hamnat "on top" och ser inte alls aptitligt ut.
I ett inlägg ovan hänvisas till att markservicen i t ex FCT/FCL gör F-biljetten värd sitt pris och det framgår i många rapporter att det är en speciell upplevelse. Men konsekvensen är väl inte att om man arbetar, sitter i möte och sedan stressar för att hinna med ett flyg och alltså inte hinner med någon markservice så ska man inte resa i F - dvs det är rimligt att förvänta sig F-service även ombord.
Inlägget om att man betalar 30 000 SEK mer i F än i C är en kommentar ur en annan tråd, där man skriver att det inte är värt prisskillnaden - men det är självklart subjektivt.
Jag tar till mig "Dr Miles" budskap att hålla ned förväntningarna, men det är inte det lättaste

i detta forum.
Förmodligen är jag bara en liten enkel Y- och C-människa - men kommer ända att åka F en gång i livet och hoppas på det bästa!