Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Hmmm...utveckla gärna Din kommentar om att inte ha för stora förväntningar...

De gånger jag flugit F har det varit trevligt och bekvämt, men det är ändå bara en flygresa så man bör inte förvänta sig för mycket då är det lätt att bli besviken. Jämför man däremot med en alldaglig resa i Y så är det ju självklart flera gånger bättre.

De gånger jag flugit F har det varit trevligt och bekvämt, men det är ändå bara en flygresa så man bör inte förvänta sig för mycket då är det lätt att bli besviken. Jämför man däremot med en alldaglig resa i Y så är det ju självklart flera gånger bättre.

Helt rätt! När man väl insett att det bara är en flygresa.. Jag är den första att erkänna att mina förväntningar var way too high :). Nu vet jag bättre.

Helt rätt! När man väl insett att det bara är en flygresa.. Jag är den första att erkänna att mina förväntningar var way too high :). Nu vet jag bättre.

Ser ut som vi får införa ytterligare ett syndrom: "First class expectation syndrome", som du verkade drabbas av:D Men gör man som A380*G skriver, tar utgångspunkt i att det är bättre än Y, så har man en lagom nivå. När jag flög min första F hann jag aldrig förvänta mig något. Uppgraderad i transit på LHR, från world traveller (economy) till first på BA på sträckan LHR-BKK. Sedan satt jag där med ett fånigt leende. Min andra F var med CX mellan MXP-HKG. Den bokade jag 330 dagar före avresa. Jag såg fram emot det väldigt mycket, men visste var jag skulle lägga nivån på förväntningarna.

Jag har aldrig provat longhaul i F, men kommer flyga F under början av 2014 - dock ingen rutt planerad.

Stora förväntningar har jag självklart och då mest på service, eget utrymme samt maten.

Av alla bilder jag sett på vad som serveras i F så är det få bilder som visar prov på "flashig" tallriks-presentation etc och genomgående verkar servering av huvudrätt/varmrätt vara lite si och så. På många bilder är det en alldeles för liten tallrik med alldeles för mycket upplagt.

Jag börjar mer och mer glida över till uppfattningen att C "duger åt mig", men självklart ska F testas.

Min första longhaul F var med LX sträckan PVG-ZRH-PEK, efter det har alla andra F varit lite av en besvikelse... trots bland annat TG och SQ med deras nyaste kabiner (ej SQ R).

Av alla bilder jag sett på vad som serveras i F så är det få bilder som visar prov på "flashig" tallriks-presentation etc och genomgående verkar servering av huvudrätt/varmrätt vara lite si och så. På många bilder är det en alldeles för liten tallrik med alldeles för mycket upplagt.

Lyder utropet "welcome to this Lufthansa and *A Airbus A380 flight" eller "welcome to this Lufthansa five star restaurant"? :rolleyes:

Givet att man ska ha höga krav när man kanske gör en av livets få F-klass resor – men att ha restaurangkrav på maten? Det är verkligen att ta i ett par gånger för mycket. Skruva ner förväntningarna ett par rundor och så kommer resan bli perfekt även om besättningen är småsur, ingen kan ditt namn och det är för mycket mat på den alldeles för lilla tallriken. :)

Dessutom vet ju alla att mat inte smakar likadant i luften som på marken. Tipset är alltså utnyttja FCT till max och äta gott i lounge och sen ta godbitarna i luften, dvs caviar, skumpa, starter och dessert.

Mitt tips med förväntningar är väldigt enkelt. Ett flygbolag är som vilken annan verksamhet som helst. Man segmenterar kunder och försöker leverera produkter och tjänster baserat på en rad parameter som segmentering, kostnader, positionering av varumärket etc.

Så, det man bör titta på är hur leverantören av den produkt och tjänst du skall köpa (i detta fall en resa i Förstaklass) portionerar det du skall köpa. Då skapar du dig en uppfattning av vad du köper efter det leverantörer försöker att levererar dig (value proposition).

I min värld är detta måttstocken på om dina förväntningar är uppnådda eller inte. Om du inte är nöjd på grund av egna förväntningar som leverantören inte har lovat dig, har du själv varit en dålig konsument och valt fel produkt eller tjänst.

Så utgå från BA, LH, LX eller andras marknadsinformation som finns.

Toppen