Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Jag måste säga att de två ben jag har åkt F har jag tyckt maten varit fantastisk! Tänk att få sitta i en egen svit på 10 km höjd äta en flerrätters meny med gott att dricka och med en trevlig flygvärdinna som passar upp dig! Hela den upplevelsen är ju grym! Har faktiskt svårt att gnälla på maten i det läget :)

Sorry om jag fortsatta gå OT, men jag tycker matgnället i F är överdrivet :)

Det håller jag inte med om, eftersom jag då valt att resa i en annan klass och just detta exempel med LH är ju inte riktigt representativt för utgångspunkten i resonemanget. :)

Då behövde du inte nämna om priset, utan skriva bara C till F.
Jag tolkade din kommentar som du har rätt till bra mat då du har betalat en massa pengar.

Många kommentarer kring mitt inlägg och det är kul, men jag skulle vilja försvara mig med att många förträffliga rese-rapporter från framförallt Jacob, men även många andra, skruvar upp förväntningarna. Men självklart förstår jag budskapet - håll ned förväntningarna!

Samtidigt har jag svårt att förstå varför mat av yppersta klass inte ska kunna serveras - jag är ingen expert, men nog måste det finnas tillagningmetoder som gör det möjligt. Om jag går från C till F och betalar 30 000 SEK mer för en biljett så menar jag att det inte bara är utrymme, markservice etc som jag betalar för utan även förtäring ombord.

Måltiderna blir inte linjärt bättre bara för att du betalar 30 000 mer för biljetten Stefan.... Med de förväntningarna ska du inte lägga pengarna på F, det är slöseri med pengar och energi.

Det är väl så att det rimliga synsättet i denna något udda diskussion är att anlägga ett relativt perspektiv. Maten i F är helt enkelt det bästa valt flygbolag kan prestera. Bättre än Y och bättre än C men inte bättre än en finkrog i Michelinguiden. Slutdiskuterat? My point of view. Håller i övrigt med GillBates senaste inlägg.

Då har man slagit sig ner i FCT och det enda fråga jag har till mig själv är hur i hela friden man ska kunna åka något annat än First i framtiden? Tror att jag fått First Class syndrome och då har jag inte ens bordat än, haha.

Jag är inte speciellt kräsen med maten och jag var riktigt nöjd med köttgrytan och pastan som Swiss serverade igår så tvivlar på att LH F gör ett sämre jobb än Swiss intra-Europa. :)

Natten till idag kan dock ha varit den värsta i mitt liv. Feber slog till i Torsdags och även om jag inte brukar vara så kräsen mot huvudvärk så var det nog som sagt bland det värsta jag varit med om i smärta och helt klart i nivå med ordentlig migrän.
Man såg nästan stjärnor ett tag vid 02-tiden och min tanke var att åka till FCT redan vid 05.30 för att öka chansen att plocka med mig en gummianka men den planen fick jag skrota.

Antalet förbrukade Alvedon överskrider nästan kostnaden för denna biljett. :p
Nåväl. Idag känns det lite bättre så jag ska nog kunna hinna med att njuta av resan.

Någon som vet hur många badrum FCT har? Var tydligen kö nu på morgonen för att duscha.

Last edited:
Det här är ett bra forum och man kan få en mängd hjälp, information och även läsa reserapporter som stimulerar och inspirerar till egna äventyr och upplevelser.

En av experterna i forumet brukar kommentera och tillrättavisa när tonen i inläggen blir fel och när man går för mycket "off topic". I denna tråd gjorde jag ett inlägg och en medlem missförstod, snedtände och kommenterade. Alla följande inlägg bygger sedan på ett missförstånd.

De flesta reserapporter gällande C- och F-upplevelser är inspirerande och endast ett fåtal ger en känsla av något negativt. Utan att ha gjort någon sammanställning så kan man se att bl a Thai fått varierande omdöme vad gäller såväl C som F. I något fall får även LH kritik, men den bottnar oftast i "tysk" korrekthet och kylig passagerarkontakt osv.

När jag reser i economy förväntar jag mig en bricka med hela måltiden inklusive kaffekopp i plast samt att jag får hantera den mycket varma folielådans lock själv. Jag blir inte förvånad om måltidsdrycker serveras så långt innan att de är urdruckna när maten kommer alternativt att dryck serveras när man är inne på desserten.

I C har jag varit med om varianten med bricka, men även servering utan bricka och till och med en duk på det fällbara bordet. I något fall även uppläggning från vagn till tallrik. Oftast är drycken inget problem utan den kommer före, under och efter det att man äter. Oftast, men inte alltid, är det servering på porslin. Glas verkar vara normalläge. I något fall har intrycket varit att man vänt folielådan från economy upp och ner på en på porslinstallrik.

F har jag aldrig haft förmånen att prova interkontinentalt, (bara domestic First i USA, dvs det som många här dissar som First). Självklart är jag medveten om att alla reserapporter inte garanterar mig någonting vid min resa, men det ger ju trots allt en liten subjektiv uppfattning om hur det kan vara. Flera bilder i reserapporter ger intryck av Grand Hotel/Michelin-kvalité vad gäller uppläggning och presentation, ref några av Jacobs rapporter, men självklart smakar det annorlunda i luften. Ytterligare flera bilder, särskilt från asiatiska bolag, ger just intrycket av en uppochnervänd folielåda där såsen hamnat "on top" och ser inte alls aptitligt ut.

I ett inlägg ovan hänvisas till att markservicen i t ex FCT/FCL gör F-biljetten värd sitt pris och det framgår i många rapporter att det är en speciell upplevelse. Men konsekvensen är väl inte att om man arbetar, sitter i möte och sedan stressar för att hinna med ett flyg och alltså inte hinner med någon markservice så ska man inte resa i F - dvs det är rimligt att förvänta sig F-service även ombord.

Inlägget om att man betalar 30 000 SEK mer i F än i C är en kommentar ur en annan tråd, där man skriver att det inte är värt prisskillnaden - men det är självklart subjektivt.

Jag tar till mig "Dr Miles" budskap att hålla ned förväntningarna, men det är inte det lättaste :) i detta forum.

Förmodligen är jag bara en liten enkel Y- och C-människa - men kommer ända att åka F en gång i livet och hoppas på det bästa!

Last edited:
Dusch-ansvarig meddelar att man slutat med gummi-ankor. Uppfattade det dock som att det skall finnas och han skulle göra ett försök att ordna fram en.

Systerdottern fyllde ju år igår... fast jag ersätter den nog med något annat och tar ankan själv. :p

Toppen