Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Dr. Miles

Expert
De börjar att sälja platsen i First class stol utan First class service på vissa linjer så det har uppenbarligen blivit svårare att sälja First class nuförtiden.
 

Senator

Moderator
Utveckla gärna. Var sker detta, har du någon teori om varför?

Vi hade ett antal medlemmar som hade bokat Rio via 2-for-1 kampanjen som har blivit ombokade. @Agö länk visar nu att Rio ändras från B747-8i till B747-400 i S18, så det blev kanske fel tågordning: stänga First Class bokning först, sen byta flygplan till ett utan First.

Vi har också några andra exempel där en medlem har fått ett erbjudande om att betala extra för att sitta i F-kabinen, men med Business service på B747-8i. Jag tror det var en Indisk destination.

2020 kommer B777-x som ersättare till B747-400 utan First. A350-900 (utan First) skall delvis ersätta A340-600 (med First). Viktiga rutter som MUC-JFK/EWR flygs idag delvis utan First.

Jag tror att Lufthansa har en marknad med First till HKG, SIN, BKK, JFK, IAD, IAH, MIA, GRU, JNB, LAX, och SFO. Allt annat tvekar jag på. Mitt stalltips:
1. Från 8 till 4, max 6 stolar
2. Dyrare
3. Mer exklusivt a la Air France
4. Skilj på HON och First. Dumpa inte HON upplevelsen, men förbättra produktupplevelsen för First så det är produkten och inte status som driver upplevelsen
5. Stryp tillgången till bonusplatser a la Swiss (SEN/HON kan boka och MÅSTE själv finnas i kabinen om andra reser på poäng. Med andra ord, min sambo måste åka med mig och kan inte åka själv på mina poäng)

Som det är nu, upplever jag utöver en bil till flygplanet och bättre utbud av dricka i FCT/FCL som en lite finare British Airways First.
 

Senator

Moderator
Tror du också på en konsolidering av all kvarvarande First till Frankfurt?

Nej, det verkar finnas en hyfsat marknad i Munchen. Jag uppfattade att flytten av 5x A380 är kopplat till politisk spel antingen med Bundesstaat Hessen eller om det var FRAPORT, och inte för att det fanns en marknad för First.
 

bnr

Medlem
Vi har också några andra exempel där en medlem har fått ett erbjudande om att betala extra för att sitta i F-kabinen, men med Business service på B747-8i. Jag tror det var en Indisk destination.
Det kan inte ha varit att de bara råkade flyga ett sådant plan på en sträcka som egentligen inte har First?
Har för mig att jag såg det till Seattle till exempel, som normalt trafikeras av B747-400 om jag minns rätt.
Tänker att det är skillnad på tillfälligt att använda B747-8i på en sådan rutt, p.g.a. kanske mindre behov av kapacitet (B747-400 393 säten och B747-8i 364 säten) eller annan otillgänglighet av ursprungligt flygplan(?) - än att systematiskt använda flygplan med First-kabin utan att sälja First.

2020 kommer B777-x som ersättare till B747-400 utan First. A350-900 (utan First) skall delvis ersätta A340-600 (med First). Viktiga rutter som MUC-JFK/EWR flygs idag delvis utan First.
Vill minnas att jag läst någonting om en bättre Business ombord Lufthansas B777X, kanske inte super-relevant för denna tråd men har du hört något mer om det?
Lufthansa Boeing 777X first class makes way for Business Plus - Australian Business Traveller

Jag tror att Lufthansa har en marknad med First till HKG, SIN, BKK, JFK, IAD, IAH, MIA, GRU, JNB, LAX, och SFO. Allt annat tvekar jag på. Mitt stalltips:
1. Från 8 till 4, max 6 stolar
2. Dyrare
3. Mer exklusivt a la Air France
4. Skilj på HON och First. Dumpa inte HON upplevelsen, men förbättra produktupplevelsen för First så det är produkten och inte status som driver upplevelsen
5. Stryp tillgången till bonusplatser a la Swiss (SEN/HON kan boka och MÅSTE själv finnas i kabinen om andra reser på poäng. Med andra ord, min sambo måste åka med mig och kan inte åka själv på mina poäng)
Låter inte helt dumt.
1. Vore definitivt intressant om Lufthansa vill få in premium-känslan igen, nu ligger de efter Air France, Singapore Airlines och troligen Emirates (om man ser på deras nya First-hårdvara)
2. Ingen kommentar, inte flugit revenue F än.
3. Som punkt 1.
4. Absolut intressant om man är First-pax utan status.
5. Hoppas ej ;)

Som det är nu, upplever jag utöver en bil till flygplanet och bättre utbud av dricka i FCT/FCL som en lite finare British Airways First.
Aningen extrem jämförelse kanske.
LH har i alla fall konsekvent 8 säten i kabinen, BA upp till 14 på många plan.
Vill ändå mena att groundupplevelsen på FRA/MUC är betydligt smidigare än den på LHR, även om man bortser från bil till flygplanet. ;)
 

Tostarp

Medlem
Kastar mig in ang den Indiska destinationen (FRA-BLR).
Planet är en 747-8i som under flera år har haft First. Jag har åkt både i C och F ett antal gånger.
Vid ett vanligt köp av en C-biljett förra veckan för resa i Oktober så dök min bifogade text upp. Jag tolkar det som om man plockar bort F på sträckan men ändå inte byter plan.
Jag tolkar det alltså inte som en tillfällig förändring, för om det hade varit ett annat plan (tex för tillfälligt underhåll eller motsv) så hade man inte kunna erbjuda F-säten.
 

Canadien

Medlem
Jag håller med Senator. Den bästa hade varit om man måste vara min Senator för att boka LH first som award.
Då hade kabinerna varit ännu tommare ja, men knappast fler revenuepax. Att de skalar ned sin First borde ha att göra med att för få betalar för den. Nuförtiden är ju många business 1-2-1 och i princip alla flat beds så steget ned till Business har minskat en hel del på hårdvaran. Mjukvaran ombord har ju aldrig varit Lufthansas starka sida så då återstår markservicen. Spontant så känns det ju inte motiverbart att betala dubbla priset för lite kaviar och bättre champagne och en gratis mellanklassrestaurang (FC[TL]) om man jämför LH F och SQ C t ex.
 

Senator

Moderator
Då hade kabinerna varit ännu tommare ja, men knappast fler revenuepax. Att de skalar ned sin First borde ha att göra med att för få betalar för den. Nuförtiden är ju många business 1-2-1 och i princip alla flat beds så steget ned till Business har minskat en hel del på hårdvaran. Mjukvaran ombord har ju aldrig varit Lufthansas starka sida så då återstår markservicen. Spontant så känns det ju inte motiverbart att betala dubbla priset för lite kaviar och bättre champagne och en gratis mellanklassrestaurang (FC[TL]) om man jämför LH F och SQ C t ex.

Det kräver först en produktförbättring, reduktion av antal stolar. Sen kan vi tala om att höja exklusiviteten.
 
Toppen