Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Tänkte välja platser för två (jag och brorsan). Flyger A340-600. Har just nu 1A och 1K. Eller borde jag istället välja 1D och 1G för bättre sammanhållning?
Varför inte 1A och 1D? Går utmärkt att prata mellan dessa paltser. Eller 1A och 2A, halva nöjet är ju att dela upplevelsen med någon.
Finns ju även en chans att ni är få i kabinen och då kan man ju nyttja flera platser om man har tur

Jag vet att jag läst det någonstans antingen här eller i en reserapport. När börjar de duka upp lunch i FCT? Planerar en resa där jag kan välja att flyga vidare till München antingen 12:15 eller 13:15 och ändå komma med nästa plan till USA därifrån. Tar jag det tidigare hinner jag med ett loungebesök i München men jag vill inte missa lunch i FCT därav frågan.

Jag vet att jag läst det någonstans antingen här eller i en reserapport. När börjar de duka upp lunch i FCT? Planerar en resa där jag kan välja att flyga vidare till München antingen 12:15 eller 13:15 och ändå komma med nästa plan till USA därifrån. Tar jag det tidigare hinner jag med ett loungebesök i München men jag vill inte missa lunch i FCT därav frågan.
Vid 11-tiden om jag kommer ihåg rätt, om du frågar kan de säkert fixa något från menyn (schnitzel) lite tidigare också utan problem.

Jag skulle välja LH434 från München, primärt med hänsyn till avgångstiden (15:40 vs. 10:45 från Frankfurt) vilket ger dig mer tid i loungen på MUC. Detta trots att jag gillade kabinen på B748 bättre än A346.

Mitt problem är att vi gärna vill försöka resa ut en tisdag och då verkar det saknas avgång från München. Endast trafik varannan dag München - Chicago?!

Ta avresa från Frankfurt för att testa FCT, personligen tycker jag Boeing 747 är roligare än Airbus 340. Coolare plan

Det lutar starkt åt FRA. Tråkigt bara att flighten till Chicago avgår redan 10:40... :(
Fakiren från CPH ankommer 08:00 vilket ger 2:40 timmar i Frankfurt...

På hemvägen går det att få lite mer tid.. Ankomst på FRA på söndagen från Chicago 07:25. Tar vi sedan anslutningen till CPH med avgångstid 12:30 får man ändå 5 timmar i FCT den vägen..

Vad tror ni om den kombinationen?

Hur funkar det med privat transfer till och från flygplanen ("äkta" Lufthansa flighter, alltså inte code-share)? Blir vi hämtade på anslutningsflyget från CPH och körda hyfsat nära FCT? Kan vi bli körda även till anslutningsflyget till CPH på söndagen trots att det inte har First class cabin? Jag menar om vi har First "status" hela vägen och är incheckade hela vägen?

Mitt problem är att vi gärna vill försöka resa ut en tisdag och då verkar det saknas avgång från München. Endast trafik varannan dag München - Chicago?!

Det lutar starkt åt FRA. Tråkigt bara att flighten till Chicago avgår redan 10:40... :(

På hemvägen går det att få lite mer tid.. Ankomst på FRA på söndagen från Chicago 07:25. Tar vi sedan anslutningen till CPH med avgångstid 12:30 får man ändå 5 timmar i FCT den vägen..

Hur funkar det med privat transfer till och från flygplanen ("äkta" Lufthansa flighter, alltså inte code-share)? Blir vi hämtade på anslutningsflyget från CPH och körda hyfsat nära FCT? Kan vi bli körda även till anslutningsflyget till CPH på söndagen trots att det inte har First class cabin? Jag menar om vi har First "status" hela vägen och är incheckade hela vägen?

Jag kom till FRA 07:30 imorse med EWR-flyget och fortsatte 12:40 till ARN. Eftersom jag inte kunde sova på flyget till Frankfurt (trots plats i first) har jag varit rejält sliten idag och hade inte i närheten samma behållning av FCT idag som för en vecka sen (på utresan). Så mitt tips är att försöka få till fler timmar på utresan istället.
Kanske ta en natt på Hilton och knalla bort till FCT när dom öppnar 05:30?

Det finns två flighter per dag från Frankfurt till Chicago, en vid 10 och en vid 17 (om inget ändrats sedan i somras).
Annars skulle jag göra som någon annan föreslog, åk ner till Frankfurt dagen innan och ta en hotellnatt på valfritt hotell nära flygplatsen och sen direkt till FCT på morgonen. Jag skulle valt detta alternativ oavsett när på dagen jag skulle åka om det var möjligt.

Om ni parkerar ute på plattan kommer en bil att hämta er vid planet om ni flyger vidare i Lufthansa F samma dag. Ni blir då körda till vanliga terminalen i Frankfurt och får själva gå till FCT sen (tar typ 10-15 minuter tror jag). Om ni parkerar vid en gate får ni gå av som alla andra och gå till FCT.

Kodordet att lyssna på vid ankomst är "apron":) Normalt sett hoppas man inte på transfer till terminal med buss men i detta fall är det precis vad du vill. När besättningen säger att det tyvärr blir apron parking så kommer du troligen vara den enda på planet som skriker "Yes!!".

Ha en trevlig resa och njut!

Toppen