Det beror också på bokningsläget i övriga klasser, troligen vilken veckodag det är (baserat på deras statistik) och sedan kan fler platser tilldelas närmare avgång. Jag har hållt lite koll på MUC-YUL de senaste veckorna och har sett "tvåor" lediga på flighter som Expertflyer listar som F8 (9 sep) och F4 (11 sep). Samtidigt finns det ingen tilldelning den 8 Sep trots att Expertflyer visar F6. Kanske det redan sålts bonusplatser till den, eller så är det för att det är en Onsdag. Går bara att spekulera.
På MUC-YUL har jag också sett en bonusplats ledig trots att Expertflyer visar bara F1.
Nu sitter inte Expertflyer inne med någon absolut sanning, men baserat på min research de senaste veckorna så krävs det F8 om resan är två veckor bort, är resan <1v bort _kan_ det räcka med F4 för att de ska släppa till 2 st bonusplatser, men det hänger också på bokningsläget i Business.
Nu tillhör Montreal en av de "lättaste" destinationerna att hitta F-awards på skulle jag tro, så på andra sträckor kan det vara annorlunda.