Senaste nytt

Ditt reseår 2024

Som "long time lurker" gör jag äntligen mitt första inlägg :), hoppas jag inte gör bort mig direkt....

1. Hur många flygningar har du gjort? 29 st
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 60069
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Lufthansa (LH), Singapore Airlines (SQ), Vistara (UK), Indigo (6E), Latam (LA), Austrian Airlines (OS), Brussels Airlines (SN)
  4. Nya flygplatser besökta under året? Nagpur (NAG), Imperatriz (IMP), São Luiz (SLZ), Warszawa (WAW)
  5. Nya flygbolag testade under året? Vistara (UK)
  6. Nya besökta länder? Polen
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? cirka 25
  8. Bästa hotellvistelse? ingen som utmärker sig
  9. Sämsta hotellvistelse? Bristol Imperatriz Hotel var kanske inget vidare....
  10. Bästa reseminnet? Semestern i Australien
  11. Sämsta reseminnet? inget direkt dåligt, men 12 timmar i bil mellan Imperatriz och São Luiz i nordöstra Brasilien på vägar som Gud glömt var inte så kul
  12. Största överraskningen? inget
  13. Annat "första gången" under året? inget
  14. Mål för 2025? skall nog satsa på att försöka göra mig av med lite bonuspoäng
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2024?
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen? bästa och bästa, men jag gillar senator-loungerna, de är inget direkt speciellt, men de brukar leverera vad en lounge ska, jag är sällan missnöjd när jag går därifrån
  3. Sämsta loungen? Encalm lounge på DEL T3 inrikes. usch!
Skärmavbild 2024-12-17 kl. 17.35.43.png

Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? 79
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 47 253 Miles / 76046 km
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SK, OS, LH, HP, LO, AF, BA, TP, KL
  4. Nya flygplatser besökta under året? BGO
  5. Nya flygbolag testade under året? -
  6. Nya besökta länder? Inga
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca 35
  8. Bästa hotellvistelse? Strawberry The Edge Tromsö
  9. Sämsta hotellvistelse? Quality Hotel View Malmö/Hyllie (rummet luktade avlopp)
  10. Bästa reseminnet? Tromsö med familjen och Lufthansa First till MEX
  11. Sämsta reseminnet? Wien över dagen = lång dag
  12. Största överraskningen? När färdplanssystemet i Tyskland gick ner under vår LH Challenge så vi missade anslutningarna
  13. Annat "första gången" under året? LH Senator
  14. Mål för 2025? Återkvala till EBD, hitta alternativ till Strawberry
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2024? LH Senator!

1734516480202.png

1. Hur många flygningar har du gjort? 28 (kommer sluta på 29)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 45 037
  3. Vilka flygbolag har du flugit? TUI fly Nordic (6B), Lufthansa (LH), Austrian (OS), Jetblue (B6), Spirit (NK), Swiss (LX), SAS (SK), Air France (AF)
  4. Nya flygplatser besökta under året? LAX, SFO, FLL, ORD, ICN
  5. Nya flygbolag testade under året? Jetblue och Spirit
  6. Nya besökta länder? Sydkorea
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? någonstans mellan 50-60
  8. Bästa hotellvistelse? Inget fancy men otrolig service på ett litet vandrarhem i närheten av Yosemite
  9. Sämsta hotellvistelse? Hotell Stinsen i Hallsberg
  10. Bästa reseminnet? Roadtrip i USA
  11. Sämsta reseminnet? E/T
  12. Största överraskningen? E/T
  13. Annat "första gången" under året? F hos Lufthansa
  14. Mål för 2025? Inget särskilt

Mål för 2024? Förnya EBD inför SAS byte till SkyTeam. Utforska Kazakhstan tillsammans med tjejen.

Valde i slutändan att inte förnya EBD. Hade knappa 6k nivåpoäng kvar för att nå EBD, men tycker inte det är värt det. Lifetime EBG räcker.
Däremot hann jag utforska Kazakhstan rejält. Nästan 3v blev det, inkl diverse bröllop och annat. Riktigt skoj, och jag ser fram emot att spendera mer tid där framöver.

Idag är det 22 december, och jag gör årets sista flight. Air Asia Bangkok (DMK) till Phú Quốc (PQC). Det är med andra ord dags för årsbokslut för 2024!

1. Hur många flygningar har du gjort? 44 st (40st privat, 4st arbete)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 66 267 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Finnair, Air india, Thai, Malaysian, Ethiopian, Eva Air, Lufthansa, JAL, Ana, Ryanair, Air Baltic, Turkish, FlyArystan, Air Astana, Eurowings, Airlink, South African, Air China, Air Asia.
  4. Nya flygplatser besökta under året? Mumbai (BOM), Kuala Lumpur (KUL), Taipei (TPE), Riga (RIX), Semey (PLX), Shenzhen (SZX), Phu Quoc (PQC), Haneda (HND), Luleå (LLA)
  5. Nya flygbolag testade under året? Air India, Malaysian, Eva Air, JAL, Air Baltic, FlyArystan, Air Astana, Eurowings, South African.
  6. Nya besökta länder? Malaysia, Vietnam, Japan
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? cirka 80-90
  8. Bästa hotellvistelse? Conrad i Bangkok känns som hemma. Alltid lika trevligt där!
  9. Sämsta hotellvistelse? Clarion, Luleå. Fick ett rum i källaren utan fönster. Detta i januari. Sambon tar upp detta minst en gång i månaden och nämner alltid "Jag hatar Luleå".
  10. Bästa reseminnet? Sommarsemestern i Kazakstan var verkligen någonting extra. Nu pluggar jag både Ryska och Kazakh för att kunna kommunicera bättre med vänner och bekanta. Motivationen på topp!
  11. Sämsta reseminnet? Ovan anekdot om Luleå låg högst på listan till någon dag sedan. Vi skulle flyga JNB-PEK-BKK med Air China och Thai på en bokning. Vi höll på att bli nekade att checka in på JNB-PEK med Air China, eftersom check-in personalen såg att min sambo hade ett utgånget visum till Japan. Utan visum dit, så kan vi ju givetvis inte boarda mot Thailand? Tog oss 1,5h av övertalning och sedermera att vi skrev på något waiverdokument, för att vi skulle få boarda JNB-PEK. Helt absurt hur man kan blanda ihop två länder och sedan inte förstå att man har fel trots att jag beskrev på alla möjliga sätt att Bangkok inte tillhör Japan.
  12. Största överraskningen? Mina fördomar brukar krossas när jag väl utforskat nytt land eller kultur. Men Indien var verkligen spot on.
  13. Annat "första gången" under året? Förfalska underskrifter på boardingkortet i BOM, för att kunna ta mig igenom säkerhetskontrollen. Allt på uppmaning från Air Indias kundtjänst. Väldigt obekvämt.
  14. Mål för 2025? Mindre flängande, högre kvalitét! Ny lägenhet osv ska köpas, så gäller att vara lite smidigt kring var nöjesutgifterna går. I år blev det väldigt många privatnätter borta.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2024? Träffa på @sembl med fru på flighten till Doha - eller häng med @simon_says91 i Bangkok - och självfallet fikahelg i Bryssel med @jerixon för några veckor sedan. Blött värre.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen? FCT är både bekväm och härlig, även om den har tappat sin touch lite. Speciellt på dryck.
  3. Sämsta loungen? Air China First Class Lounge på Shanghai (PVG). Den kanske inte är den sämsta de facto, men efter förväntningarna som F-pax, så är den riktigt riktigt dålig. Bättre att hänga på typ flygplatsdonken.

Nu ska jag njuta av att fira min första julafton utomlands, såhär (snart) halvvägs genom livet. Hoppas Phu Quoc levererar!

Screenshot 2024-12-22 at 04.09.40.png

Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? 58
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 54009
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Brussels Airlines, EVA Air, United, Delta, Asiana, Austrian
  4. Nya flygplatser besökta under året? MCI (Kansas City), OMA (Omaha), TPE, ICN, VIE
  5. Nya flygbolag testade under året? EVA Air, Asiana, Austrian, Brussels Airlines
  6. Nya besökta länder? Sydkorea
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 16
  8. Bästa hotellvistelse? Hilton Shinjuku
  9. Sämsta hotellvistelse? Åby Hotell – Best Western
  10. Bästa reseminnet? Att få åka LH First till USA, första gången i FCT också för mig :)
  11. Sämsta reseminnet? Det får bli den delade jumboplatsen som sämsta hotel, nämligen BW Premier Incheon Airport. Båda BW :)
  12. Största överraskningen? Hur bra EVA Air var i Business samt hur fantastiskt Japan är som land. Det blev tre vändor till Japan för mig 2024 :).
  13. Annat "första gången" under året? FCT, LH First (2x), Eva Air Business, SAS Diamond
  14. Mål för 2025? Att försöka få till en First bokad för poäng.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2024? Allt under punkt 13 ovan

Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Svårt att rangordna, men sammantaget är detta ett fantastiskt forum med massor av kompetenta och trevliga medlemmar!
  2. Bästa loungen? FCT (FRA). Oväntat bra var även Silverkris ICN
  3. Sämsta loungen? Austrian Star Gold lounge VIE

GOD JUL och Gott Nytt År på er alla!

1. Hur många flygningar har du gjort? - 25
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? -
  3. Vilka flygbolag har du flugit? - Brussels airlines, Klm, Lufthansa, Eurowings, Malaysia Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? - inga
  5. Nya flygbolag testade under året? - inga
  6. Nya besökta länder? - inga
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? -
  8. Bästa hotellvistelse? - Ingen direkt favorit iår men Steigenberger levererar alltid stabilt.
  9. Sämsta hotellvistelse? - Upptäckte små myror på hotellet i Malaysia, men annars inget riktigt sunkigt hotell iår.
  10. Bästa reseminnet? - Min första roadtrip med bil, riktigt bra och minnesvärd resa.
  11. Sämsta reseminnet? - faktiskt ingen resa som varit dålig iår.
  12. Största överraskningen? -
  13. Annat "första gången" under året? -
  14. Mål för 2025? - Kommer troligen resa mindre, så kanske sätta sprätt på alla mina sparade miles & more poäng innan de försvinner med min status.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2024? - Läsa alla reserapporter på BC

Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? - Alla reserapporter
  2. Bästa loungen? - Ingen direkt bästa. Men efter att ha besökt en hel del lounger genom åren så tycker jag nog ändå LH lounger på FRA och MUC faktiskt håller helt ok nivå i jämförelse.
  3. Sämsta loungen? - Malaysia Airlines Golden Lounge, egentligen inte så illa. Men för mycket folk, alla duschtider slut, kocken som jebaitade mig 2 gånger.

Mitt mål var att flyga som McDonalds bågen under 2024, lyckades nästan. Få resor men långa (45k miles), med två vändor T&R till HEL. Bästa resan var heltklart den som gick över årsskiftet till västkusten i USA. Vissa resor blir stora minnen för hela livet, de va svindyrt, men de va värt det, helt fantastiskt.

Roligast att prova i flygväg var helt klart full BC hårdvara mellan HEL och LHR, inte ofta man får flyga så flott inom Europa! Efter 14h i Premium Economy snarkade man till rätt fint någonstans över Köpenhamn. Påtal om Finnairs nya PE produkt, så var den stora besvikelsen. SAS PE har jag tyckt mycket om, likaså Cathay, så tänkte att Finnair lär knappast va sämre, men sätet är alldeles för kort och man får dåligt stöd för benen, riktigt tråkigt då jag varit storanvändare av Finnair i alla år. Planen nu är att bränna Aviosen på BC i Finnair som är en fantastisk produkt att sova i, sen blir det Adios till Finnair. Iaf så länge de ryska flygrummet är stängt.

Bästa hotell-upplevelsen blir Como Uma Ubud på Bali dit vi åkte på yoga-resa med vår favoritlärare här i Hongkong. Fantastisk oas att bara ta det lugnt och äta gott i 3-4 dagar. Dom som stannar länge på Bali förstår jag dock inte, finns ju absolut ingenting att göra och hemsk trafik överallt, så även om vi hade de fantastiskt så ger ju inte ön mersmak direkt.

2025 blir ett betydligt lugnare rese-år med lite mer fokus på att spendera tid i Sverige (det är iaf tanken)

flights.PNG

1. Hur många flygningar har du gjort? 35
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? Ingen aning
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Ryanair, Wizzair, Easyjet, Norwegian, EVA, ANA, Qatar, Etihad, Lufthansa, Austrian, China eastern, Hong Kong express, Air Asia, Thai airways,
  4. Nya flygplatser besökta under året? Colombo (CMB), Rom (FCO), Nice (NCE), Kutaisi (KUT), Banja Luka (BNX), Bishkek (FRU), Almaty (ALA), Abu Dhabi (AUH)
  5. Nya flygbolag testade under året? Etihad Airways
  6. Nya besökta länder? Vatikanstaten, Kazakstan, Kirgizistan, Bosnien, Georgien, Sri Lanka
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca 80-90
  8. Bästa hotellvistelse? Ingen som sticker ut
  9. Sämsta hotellvistelse? Ett lokalt hotell i Kirgizistan där sängen var hemsk, väldigt lyhört och frukosten otroligt dålig.
  10. Bästa reseminnet? Att få utforska naturen och kulturen i Kazakstan och Kirgizistan, fantastiska länder. Födelsedagsfirande i Hong Kong med otroliga barer.
  11. Sämsta reseminnet? Drabbades av höjdsjukan under en vandring i Kirgizistan. Svimmade på tunnelbanan i Tokyo och höll på att missa flyget.
  12. Största överraskningen? -
  13. Annat "första gången" under året? Ridning i kazakiska bergen (livrädd för hästar), bland det värsta och bästa jag gjort i mitt liv.
  14. Mål för 2025? Tillbringa mer tid i Spanien. Skulle även gärna fortsätta utforska centralasien med Uzbekistan och Tadzjikistan.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2024? -

1. Hur många flygningar har du gjort? 58
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 137,932
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Delta, Swiss, Thai, Qatar, Citilink, United, Finnair
  4. Nya flygplatser besökta under året? Wuxi, Zuhai, Sydney
  5. Nya flygbolag testade under året? Inget nytt
  6. Nya besökta länder? Australien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Ca -150
  8. Bästa hotellvistelse?
  9. Sämsta hotellvistelse?
  10. Bästa reseminnet?
  11. Sämsta reseminnet?
  12. Största överraskningen?
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2025?
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2024