Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 85 740 enligt Tripit
Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Finnair, Lufthansa, Swiss, Austrian, Air Dolomiti, British Airways, Thai Airways, KLM, American Airlines.
Nya flygplatser besökta under året? Adelaide ADL, Kingscote KGC, Genève GVA.
Nya flygbolag testade under året? -
Nya besökta länder? Inga
Antal hotellnätter/övernattningar? Cirka 88
Bästa hotellvistelse? Fairmont SF bland vanliga hotell, annars var Doyden Castle via National Trust spektakulärt och rekommenderas starkt. Se denna länk
Sämsta hotellvistelse? Inga riktiga bottennapp, men Hilton Fashion District i NYC avstår vi nästa gång.
Bästa reseminnet? Att handmata kängurus i inhägnad på Kangaroo Island. Ungefär lika exotiskt som att mata getter på en svensk 4H-gård, men ändå.
Sämsta reseminnet? Två rejäla förseningar med Finnair som slutade med tvist i tingsrätten. Gick visserligen segrande ur båda men det tog tid och energi.
Största överraskningen? Ombokning av Finnair till ett Lufthansa-flyg vilket gjorde att vi lyckades komma in i First-lounger i två olika allianser på samma biljett. Överkurs! Samt att Thai Airways (BKK-SYD) var betydligt bättre än ryktet.
Annat "första gången" under året? Bokade en inrikes GOT-VIE-ARN med Eurobonuspoäng dagen före avresa. Star Alliance är saknad…
Mål för 2025? Att inte återkvala till EBD, bo mindre hos Strawberry samt hinna med några nya länder.
Detta hade inte hänt utan BC under 2024? En virtuell tågresa i Örebro på nyårsafton.
Bonusfrågor:
Bästa loungen? Amex på Arlanda. Annars Qatar Airways på BKK.
Sämsta loungen? Förmodligen någon amerikansk inrikeslounge, även om de har ryckt upp sig.
Hur många flygningar har du gjort? 104 om jag räknar rätt
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 56 504 km i SAS-appen plus lite smått och en ToR till Taiwan utöver det. Vad det nu kan bli i miles.
Vilka flygbolag har du flugit? 92 med SAS, plus 8 Lufthansa och 4 Turkish
Nya flygplatser besökta under året? Istanbul, Warsava, Krakow, Paris
Nya flygbolag testade under året? Turkish, LOT
Nya besökta länder? Polen
Antal hotellnätter/övernattningar? Gissar kring 70-80
Bästa hotellvistelse? Howard Plaza, Taipei
Sämsta hotellvistelse? ibis Styles Paris Tolbiac Bibliothèque
Bästa reseminnet? The Toy Maker escape room, Hamburg
Sämsta reseminnet? CDG
Största överraskningen? En söndagmorgon då incheckningen talar om för mig att mitt pass inte har >6 månaders gilltighet för att komma in i Taiwan
Annat "första gången" under året? Provisoriskt pass, boka interkontinental resa "imorgon, efter lunch så jag hinner förbi polisen"
Mål för 2025? 2+ månader utan att sätta foten på en flygplats, och att istället gå en långpromenad genom svenska fjällen
Detta hade inte hänt utan BC under 2024? Lufthansa senator tills feb 2026
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 55 255 miles
Vilka flygbolag har du flugit? SK, LH, KL, TG, AF, LX, A3, OS, DL
Nya flygplatser besökta under året? Atlanta, Lexington, Chiang Mai,
Nya besökta länder? -
Antal hotellnätter/övernattningar? Har inte räknat, kanske runt 80?
Bästa hotellvistelse? Athenaeum Eridanus, Aten. Brände av en frinatt från Hotels och bokade svit med balkong och utsikt över Akropolis inkl. roomservice på balkongen för att fira första bröllopsdagen
Sämsta hotellvistelse? Odalys City, Aix-en-Provence.
Bästa reseminnet? Roadtrip i Atlanta, Lexington, Louisville, Nashville med omnejd. Ett annat riktigt bra minne är skidresa till Åre i mars. Finns många fler bra reseminnen från i år!
Sämsta reseminnet? Fast på CDG i snöstorm. Först sitta kvar på planet i 3h innan vi fick besked att det var inställt. Följdes av 45 min för att få komma av och sedan 3h i kö. Ombokad till dagen efter och fick även då ca 3h försening...
Största överraskningen? Hur lika och tråkiga hotellfrukostar kan vara... Att Amex Platinum gav inträde på Delta-lounge i Atlanta.
Annat "första gången" under året? Räknade samman mina resdagar jobb och privat. Landade på ca 120. Helt klart mer än förväntat!
Mål för 2025? Nå Lifetime EBG, resa mindre. Bränna Strawberrypoäng.
Detta hade inte hänt utan BC under 2024? Matchat EBD till Lufthansa Senator. Flertalet uppgraderingar på Lufthansa. Allt om Sas byte till ny allians. Allt annat som detta fantastiska forum bidrar med!
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Barcelona-resan
Bästa loungen? Amex Centurion Atlanta
Sämsta loungen? Hade tänkt skriva Salon VIP Marseille för tredje året på raken, men nu har de faktiskt öppnat en ny som är bättre. Så priset får nog gå till Goldair lounge Aten. Generellt besökt bra lounger i år, men denna är konstant överbefolkad känns det som.
Ytterligare reseminne: Det är så vackert i Jämtlandsfjällen
Publicerar en kort video från inflygningen till Bromma från sista flighten med BRA från Östersund (TF363), längst bak i en ATR 72. Inte bästa kvaliteten, men kul som minne om reguljärflyget dit inte återkommer.
Hur många flygningar har du gjort? Inte räknat men max 25 tror jag. Få jobbflyg i år.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? Ej räknat
Vilka flygbolag har du flugit? SK, LH, LX, MU, FM (blev det inte fler?)
Nya flygplatser besökta under året? VAA, PVG
Nya flygbolag testade under året? MU (tror jag), FM
Nya besökta länder? Inga
Antal hotellnätter/övernattningar? Ej räknat men 40-50 kanske?
Bästa hotellvistelse? Inget extra top-of-the-line i år. Nöjd (som förväntat) med de flesta. Mysig svit-uppgradering hos Strawberry i Vilnius.
Sämsta hotellvistelse? Inga bottennapp i år!
Bästa reseminnet? Road trip i Korea + Alipay-life i Shanghai.
Sämsta reseminnet? Inga bottennapp. Antagligen något no name-hotell på landsbygden under jobbresa (behöver inte 'name and shame' kanske).
Största överraskningen? Att Strawberry så helt skulle slakta Nordens bästa hotellprogram.
Annat "första gången" under året? Pedikyr inklusive borttagning av förhårdnader med rakblad (beställt av misstag pga språkförvirring i Shanghai - jag trodde jag beställde en fotmassage)
Mål för 2025? Besöka nytt land (minst ett)! Ingen pedikyr med rakblad. Minst en 2-4-1 voucher från AMEX Elite.
Detta hade inte hänt utan BC under 2024? Lufthansa Senator match. Skaffat AMEX Elite med 90k bonus.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Tips, reserapporter
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 39 814
Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Swiss, Brussels, Austrian, Bangkok Airways, Turkish Airlines, SriLankan, Thai,
Nya flygplatser besökta under året? USM, BOS, ATL, DEL, CMB
Nya flygbolag testade under året? Bangkok Airways, SriLankan
Nya besökta länder? Sri Lanka
Antal hotellnätter/övernattningar? 26
Bästa hotellvistelse? Waka Villas, Siem Reap, Kambodja
Sämsta hotellvistelse? Inget bottennapp i år faktiskt men sämst var väl CitizenM på AMS tack vare lite väl kompakt rum för min smak.
Bästa reseminnet? Swiss First till DEL
Sämsta reseminnet? Att köra transit på DEL med separata biljetter mao genom immigration och tillbaka in var ingen höjdare. De vill inte gärna släppa in dig snabbt och de vill inte gärna släppa ut dig snabbt. Oj vad säkerhetskontrollen i Delhi behöver uppdateras då du behövde plocka ut allt och jag menar verkligen allt. Dnata's baggagehantering på GVA som det tog en vecka att få tummen ur och skicka hem vår väska som blev kvar i GVA vid en stopp-over på 3,5 timme. Så mycket för Schweizisk effektivitet....
Största överraskningen? Tack vare MPC-appen så är immigration in i USA helt plötsligt en angenäm upplevelse.
Annat "första gången" under året? LH Business på Long-Haul och ja, finns ingenting som gör att denna produkt har existensberättigande. Den gick dock att sova i knappt med tanke på att man får inte plats på bredden om du har lite bredare axlar än normalt. Stod ut tack vare att kabinen var mer eller mindre tom. Första gången i business på TK i wide-body och så var den short-haul konfigurerad = 2-2-2.
Mål för 2025? Blir LTG i Januari och föröka boka något med Skyteam med EB-poäng. Har inte gjort det än.
Detta hade inte hänt utan BC 2025: LH Senator, OneWorld Sapphire via Royal Jordanian, Business på första flyget till ATL med SAS.
Bonusfrågor
Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Green Man träffen vid LHR samt efterföljande middag med @Rickard_O och @GOTBound samt första flighten till ATL med SAS
Bästa loungen? Svårt, men jag håller nog FCL MUC högre än Swiss First på ZRH
Sämsta loungen? Hade glömt hur kass schengen-loungen i T1 på NCE är. Har inte blivit bättre med 2-timmars regel och minskat utrymme heller.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 26 519
Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Austrian, Swiss
Nya flygplatser besökta under året? SFO
Nya besökta länder? -
Antal hotellnätter/övernattningar? 23
Bästa hotellvistelse? Summum Boutique Hotel, Palma Mallorca. Fint hotell, bra läge, väldigt trevlig service.
Sämsta hotellvistelse? Hilton Santa Monica Hotel & Suites. Jag hade lågt ställda förväntningar på hotellen för sommarens familjeresa i Kalifornien (vi trängde in oss två vuxna och tre tonåringar i samma rum...), men Hilton Santa Monica trodde jag ändå skulle kännas snäppet bättre än övriga (SpringHill Suites San Diego, Home 2 Suites Monterey och Fairfield Inn & Suites Pacifica). Det blev tvärtom. Bra läge dock.
Bästa reseminnet? Familjeresan till Kalifornien med midsommarafton i San Diego, valsafari i Monterey och tystnaden i Muir.
Sämsta reseminnet? Senator Run ARN–VIE–ARN med OS i Economy Light. Visserligen "recognition" med våtservett på vägen till VIE, men lyxigare än så blev det inte. Även ganska rejält besviken på Vienne Lounge – "Voted Best in the World!". En kopp kaffe var typ det roligaste som gick att uppbringa en torsdagsförmiddag.
Största överraskningen? Swiss fenomenala crew till Zürich OCH vidare till Dublin. Business i Europa när den är som bäst.
Annat "första gången" under året? United Polaris Lounge på SFO.
Mål för 2025? Fylla på det något skrala EuroBonus-kontot och på allvar planera Avios-resor.
Detta hade inte hänt utan BC under 2024? Senator
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Senator Run-planeringarna var kul att ta del av.
Bästa loungen? United Polaris SFO. Efter lite onödigt nedlåtande mottagande i restaurangdelen där vi skrev upp oss på väntelistan och blev informerade om att det är "minst 45 minuters väntetid" plockade vi på oss från buffén. Barnen höll inte tillbaka, om man säger så. Vi hann knappt sätta oss med våra berg av mat och dryck innan det plingade till i telefonen att vårt bord var redo. Något skamfyllda av matsvinnet vi bidrog till satte vi oss till bords och beställde som sig bör. Trevligt och gott, fin lokal och bra service.
Sämsta loungen? Sala VIP Formentor PMI. Mest en deprimerande upplevelse.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 67 190
Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Delta, Xiamen, Norwegian, Finnair, Austrian, LOT
Nya flygplatser besökta under året? COS (Colorado Springs) samt ATL (Atlanta)
Nya flygbolag testade under året? Delta
Nya besökta länder? Inga
Antal hotellnätter/övernattningar? 60-70-ish
Bästa hotellvistelse? Conrad Shanghai ger alltid en toppupplevelse med status
Sämsta hotellvistelse? Thon Hotel Baronen
Bästa reseminnet? Jämnt skägg mellan långhelg i Milano med fru och dotter samt mat och drinkvecka med frun i New York
Sämsta reseminnet? Nödlandning med Wideroe på flight mellan BGO-AES. Första gången jag varit med om ”brace, brace, protect your head”. Ingen trevlig upplevelse.
Största överraskningen? Hur vansinnigt mycket mer poäng som rasar in på EB kontot efter övergången till Skyteam på biobiljetter som diamond
Annat "första gången" under året? Nödlandningen ovan i Bergen var ju en första gången. En annan är mitt livs första go-around på ARN. Vid resor i Norge har det ju hänt många gånger men när det hände på ARN då man inte var beredd var en annan upplevelse.
Mål för 2025? Som blivande ”empty nesters” ska jag och frugan försöka komma iväg på i alla fall två longhaul poängresor. Helst en österut och en västerut.
Jogga hem Diamanten för sjunde året på rad. Kan vi hoppas på LTD snart tro?
Detta hade inte hänt utan BC under 2024? Lufthansa Senator match, tömning av Strawberrykonto innan nyår, bokning av sista Star Alliance Award (blir en repris på Zanzibar nu i Januari).
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Alla sköna reserapporter från de som haft tid/möjlighet att jaga EB miljonen samt denna ocean av kunskap som vi alla befinner oss i.
Bästa loungen? Många skäller på amerikanska lounger men jag tycker faktiskt premiärbesöken på Delta Sky Clubs både på EWR och ATL varit positiva överraskningar.
Annars är Pontus på ARN en favorit.
Sämsta loungen? Lyckats hålla mig från Norrsken i år, så det får väl bli någon kinesisk PP lounge då..
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 73,172
Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Austrian, Wizz, Asiana, Singapore Airlines, Finnair, Edelweiss, Swiss, EVA AIR.
Nya flygplatser besökta under året? TLV, RMO & LPA
Nya flygbolag testade under året? Wizz, Edelweiss
Nya besökta länder? Israel, Moldavien.
Antal hotellnätter/övernattningar? +60
Bästa hotellvistelse? Roxon hotel i centrala Chișinău, betalade enbart 800kr natten här för 2 pers, vi bodde 3 nätter och det var full a la carte frukost, hotellet fyllde på vattenflaskor och gav även ut direkt när vi fråga efter. Rymligt och bra rum, nybyggt och mycket vänlig personal.
Sämsta hotellvistelse? Waldorf Astoria Jerusalem, med tanke på att man betala 550 USD för en natt här var det väl enbart rummet som var spektakulärt men allt annat i servicen låg inte i närheten av vad man förväntat sig.
Bästa reseminnet? Sista LH F resan för Eurobonuspoäng, vi flög 30h runda för att tillbringa 30h i Hong Kong för att sedan flyga 30h hem igen.
Sämsta reseminnet? Frankfurt flygplats nedstängning vid ATC haveri, tappade 24h på en weekendresa.
Största överraskningen? Swiss fenomenala crew till Zürich OCH vidare till Dublin. Business i Europa när den är som bäst.
Annat "första gången" under året? Återkvalat Senator-status så man har den fram till Feb 2026
Mål för 2025? Besöka en av mina bucketlist destinationer, resan är redan bokad.
Detta hade inte hänt utan BC under 2024?
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Spontana oväntad BC träff i Lufthansa FCT sista helgen som SAS var i Star Alliance. Man fick träffa @Kricka@Tommy bland annat.
Bästa loungen? Även om Lufthansa FCT tappat i nivå de senaste 10 åren håller jag denna loungen/terminal väldigt högt fortfarande.
Sämsta loungen? Tredje part lounge på Tel Aviv flygplats, det var rätt kaos, inga sittplatser....