Senaste nytt

Ditt reseår 2024

1. Hur många flygningar har du gjort? 38
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 41 241 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Ethiopian, Air Dolomiti, Air Seychelles, Swiss, Austrian
  4. Nya flygplatser besökta under året? Geneva (GVA), Ancona, (ANC)
  5. Nya flygbolag testade under året? Air Dolomiti
  6. Nya besökta länder? Inga
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca 35
  8. Bästa hotellvistelse? Mango House, Mahé
  9. Sämsta hotellvistelse? Inga dåliga
  10. Bästa reseminnet? LH First för att vara kattvakt i New York 10 dagar.
  11. Sämsta reseminnet? Inga dåliga resminnen.
  12. Största överraskningen? Att snart ha slut på eurobonuspoäng :D
  13. Annat "första gången" under året? Första gången att boka och flyga LH First,
  14. Mål för 2025? Försöka resa i större sällskap (med familjen) - vilket antagligen kommer betyda mer revenue än tidigare - samtidigt som jag behöver bränna mina Miles & More poäng. Det är inte alltid lätt :)
  15. Detta hade inte hänt utan BC 2025: Trevligt resesällskap till Ancona med @Big Birger och @TrickyRick för att hala in ett LH Senatorkort.
Ett axplock ur de mest minensvärda resorna under 2024
* Ancoma (Senator Run) - https://awardplanner.se/sharemytrip/?code=1fN5d30389diFi8yAs12I94G3
* Tokyo / Kyoto - https://awardplanner.se/sharemytrip/?code=3JjchxA2SgD9849w7WfS9LIP3
* New York (Kattvakt) - https://awardplanner.se/sharemytrip/?code=cI9W8ahXaRGwfHS7uzdB8h86M
* Seyshellerna - https://awardplanner.se/sharemytrip/?code=uh49h8V0h8dk0PtZaTfpKhhD4

1734253942174.png

1. Hur många flygningar har du gjort? 161
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 195 811 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Thai, Emirates, EVA, Austrian, Lufthansa, American, United, SAS, Wizz, Aegean, Air Baltic, Norwegian, Turkish, Air Asia, Eurowing, China Eastern, Asiana, Air Canada, Philippine Airlines, Ryanair, Tap, Swiss, Indigo, Royal Jordanian, KLM, British Airways, Finnair, Ethiopian Airlines, Singapore Airlines, Air France, Bangkok Airways
  4. Nya flygplatser besökta under året? Portland, Montreal, Kutaisi, Mexico City, Cozumel, Katowice, Lucknow, Norwich, Abidjan, Lome
  5. Nya flygbolag testade under året? Volaris
  6. Nya besökta länder? Georgien, Elfenbenskusten, Togo
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 200 +
  8. Bästa hotellvistelse? Kempinski Dead Sea, Jordan
  9. Sämsta hotellvistelse? Indien
  10. Bästa reseminnet? Niagara Falls
  11. Sämsta reseminnet? Inga dåliga resminnen.
  12. Största överraskningen? ---
  13. Annat "första gången" under året? ---
  14. Mål för 2025? Flyga så lite som möjligt med Skyteam och öka i *A
  15. Detta hade inte hänt utan BC 2025: ---

Attachments

• Skärmbild 2024-12-15 131738.png
    Skärmbild 2024-12-15 131738.png
    674,5 KB · Visningar: 113
Mitt "sämsta" år sedan 2016, detta pga. allvarlig sjukdom. Men välkomnar 2025 med stor revanschlust :)

1. Hur många flygningar har du gjort? 39
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 16 525
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, KLM, SKY Express, Ryanair, Wizz
  4. Nya flygplatser besökta under året? ATH, SMI, BUD, BGO, MXP
  5. Nya flygbolag testade under året? SKY Express, Wizz
  6. Nya besökta länder? Ungern
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 94
  8. Bästa hotellvistelse? Casa Cook, Samos
  9. Sämsta hotellvistelse? Hotel Asnigo, Como
  10. Bästa reseminnet? Roadtrip genom Sverige med min sambo efter jag friskförklarats
  11. Sämsta reseminnet? Inget nämnvärt
  12. Största överraskningen? Inget nämnvärt
  13. Annat "första gången" under året? Med min flight till Milano ombord SAS Embraer så har jag nu flugit samtliga flygplanstyper i SAS flotta
  14. Mål för 2025? Flyga mer, haha
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2024? -

1. Hur många flygningar har du gjort? 57 (nytt PB)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 19946
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Air Baltic, Austrian Airlines, LOT, Brussels Airlines, Ryanair
  4. Nya flygplatser besökta under året? Skopje SKP, Bukarest OTP, Trondheim TRD, Billund BLL
  5. Nya flygbolag testade under året? Inga
  6. Nya besökta länder? Nordmakedonien & Rumänien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Inte räknat men ett 30-tal
  8. Bästa hotellvistelse? Inget jätte märkvärdigt Intercontinental i Warszawa kanske.
  9. Sämsta hotellvistelse? Ingen jag kan minnas, hade inga riktiga botten napp.
  10. Bästa reseminnet? En vecka i Ohrid, Nordmakedonien.
  11. Sämsta reseminnet? Inget som sticker ut.
  12. Största överraskningen? Att jag har Senator status till 2026
  13. Annat "första gången" under året? Senator status
  14. Mål för 2025? Vet inte, planerar en rejäl 40 års resa 2026 så det kan bli ett mellan år.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2024? Senator status
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Alla rapporter från de nya Eurobonus miljonärerna.
  2. Bästa loungen? Ingen som sticker ut, Senator WAW kanske.
  3. Sämsta loungen? Någon lounge i Budapest som jag inte minns namnet på.

Hur många flygningar har du gjort?
29

Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
16,063

Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, Swiss, Austrian, Lufthansa, Eurowings, Brussels

Nya flygbolag testade under året?
Brussels

Antal hotellnätter/övernattningar?
53

Bästa hotellvistelse?
Waldorf Astoria, Amsterdam. Fläckfri hotellupplevelse som startar redan på trottoaren utanför när man närmar sig med sin väska.

Sämsta hotellvistelse?
Comfort Hotel Børsparken, Oslo. En häktescell är nog mer inspirerande. Avsaknad av plats för bagage och inget skrivbord.

Bästa reseminnet?
Kan inte välja!

Sämsta reseminnet?
Gränskontroll i nattåg kl. 4 på morgonen i tyska Freilassing vid gränsen till Österrike. Att köpa sovvagnskupé var att slänga pengarna i sjön.

Största överraskningen?
Byte i Frankfurt utan marathon - ankom vid ett tillfälle A28 och nytt flyg avgick från A30.

Annat "första gången" under året?
Nattåg för första gången sedan 1992... Euronight 462 Wien–Stuttgart. Fasansfullt!

Mål för 2025?
Sista kvalåret för Eurobonus LTG startar, så börja kratta för att gå i mål 2026.

Detta hade inte hänt utan BC under 2024?
Träffarna på Made in Sweden och Senator-matchning.

Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
@Robert flysas engagemang för julflyget och att vi andra kan få bidra genom detta.

Bästa loungen?
Hotell Corinthia, Budapest - rikligt och elegant utbud av mat, ost, desserter, uppskuren frukt…

Sämsta loungen?
SAS Gold Arlanda - det tar sig, men fortfarande för mkt av rotfruktssallader och grönkålsblandningar.

Alternativ årsberättelse…​

JANUARI
Direkt efter trettonhelgen till Helsingfors via Köpenhamn med SAS och hem med Silja Line. Helsingfors stadsorkester spelade Mahlers symfoni nr. 6. Esa-Pekka Salonen dirigerade radions symfoniorkester i sin egen orgelkonsert samt Strauss Also sprach Zarathustra.

Sista januari till Wien över dagen och morgonflyget med Austrian. Konsert på kvällen med Franz Schmidts oratorium Boken med sju insegel. Därefter steg jag på nattåget vid midnatt…

FEBRUARI
…och ankom så småningom efter två byten Amsterdam. Efter en hemsk natt på tåg checkade jag in på Waldorf Astoria vilket blev en enastående hotellupplevelse. Concertgebouworkestern och Riccardo Chailly gav Schönbergs Gurre-Lieder, wow! Fortsatte vidare till Bryssel och avslutade med Wagners Valkyrian på Myntoperan och hem med Swiss. Jag skrev en reserapport.

På’t igen ett par veckor senare och åter till Wien med Austrian. Hörde två konserter med Wiens filharmoniker sedan Railjet till Budapest för en hotel run på Corinthia, också ett väldigt trevligt hotell. Åter till Wien dagen därpå efter för ytterligare en konsert.

MARS
Tjänsteresa till Göteborg med SJ och efter utfört värv en storstilad middag på 28+ med @GOTBound. Alltid lika trevligt!

Smärre resa II till Köpenhamn med SJ. Ingen musik. Shoppade danska varor på Irma för sista gången (tyvärr).

APRIL
Hamburg och Berlin med SJ, DSB och DB. Ännu en musikalisk panghelg med Mahlers stora symfoni nr. 8 i Elbphilharmonie i Hamburg. I Berlin blev det ännu en gång Mahlers symfoni nr. 6 - denna gång med Berlinfilharmonikerna.

Smärre resa till Oslo med SAS och SJ. Såg Poulencs opera Karmelitsystrarna i ett förtätat framförande och hörde en totalt värdelös konsert med den svårt hajpade dirigenten Klaus Mäkelä i Oslofilharmonin. Inköp av Ringi på helbutelj.

MAJ/JUNI
Med SAS till Köpenhamn. Mahlers symfoni nr. 3 med Michael Tilson Thomas i Danmarks Radios konserthus.

AUGUSTI
Till Helsingfors med SAS och Viking Line. Lonki på hotellbalkongen. Finska nationaloperan gav en konsert under festspelen och jag träffade @Gnopps och @TjudöBoy. Mycket trevlig resa!

Salzburg med Austrian via Wien (Airrail). Besökte Salzburger Festspiele och två suveräna konserter med Berlins filharmoniker. Tåg norrut till Hamburg för ytterligare konsert i Elbphilharmonie.

SEPTEMBER
Åkte till Oslo via Bryssel med Brussels och SAS. Mahlers symfoni nr. 2 i ett väldigt fint framförande på operan.

Tjänsteresa till Malmö. Gjorde en avstickare till Köpenhamn en kväll för Bruckners symfoni nr. 3 i en utmärkt tolkning.

OKTOBER
Berlin med Eurowings. Weekend med Anton Bruckner och två konserter med symfonierna nr. 9 och 1.

Korsika med Lufthansa. En vecka utan konserter och måsten. Bara sol och medelhavsluft, god mat och dryck.

NOVEMBER
Mileage run en helg till Zürich med SAS. Ingen musik men väl en fotoutställning och äta Gschnätzlets.

Kryssning med Silja Line till Helsingfors. En dag i utlandet samt inköp av skumvin ombord med skatteförmån.

DECEMBER
Hyrbil till jul i Uddevalla, hjärtat i Bohuslän.

Antal musikevenemang hemma o på resa: 28 st
Antal framföranden med symfonier av Mahler: 8 st (en tvåa, två treor, tre sexor, en åtta, en nia)
Antal framföranden med symfonier av Bruckner: 6 st (en etta, en trea, en femma, en åtta och två nior)

God jul!

Hur många flygningar har du gjort? 28

Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? -

Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Air Canada, Austrian, TAP, Lufthansa, Eurowings

Nya flygplatser besökta under året? MAN, YUL

Nya flygbolag testade under årer? -

Nya besökta länder?

Antal hotellnätter/övernattningar? Ca 30

Bästa hotellvistelse? Inget som sticker ut

Sämsta hotellvistelse? Ett Radisson nära LIS

Bästa reseminnet? First first med Lufthansa till Boston, samt Caminito Del Rey i Malaga

Sämsta reseminnet? Immigration i Boston, immigration i Cancun

Största överraskningen? Att crew i first på LH inte var mer rutinerade, de var otroligt serviceminded men hade noll koll på mat och vin.

Annat "första gången" under året? First LH

Mål för 2025? Blir ett lite lugnare år, blir att hålla kvar på upploåppet mot EBG

Detta hade inte hänt utan BC under 2024? First First, Senator match

Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Förväntningen varje dag man kollar "nya inlägg"

Bästa loungen? LH First MUC (satellit), men vil ändå slå ett slag för Vienna Lounge i VIE, en otroligt bra PP lounge, dessutom med fantastiskt trevlig personal.

Sämsta loungen? Många som konkurrerar här, men Air France på YUL tror jag tar priset. Vad gäller sämsta matupplevelse så tar faktiskt LH First Class del på BOS priset utan vidare. Maten som serverades var fullständigt oätlig. Vinerna va bra dock

Bryter trenden här med mitt låga antal flygningar, hoppas det blir fler nu när jag tänker satsa fullt ut på poängsamlandet.

1. Hur många flygningar har du gjort? 8 st
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? Ej räknat
  3. Vilka flygbolag har du flugit? BA, CEB, EK
  4. Nya flygplatser besökta under året? MPH
  5. Nya flygbolag testade under året? BA, CEB
  6. Nya besökta länder? England, London
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 20 nätter ungefär, inkl AirBnB
  8. Bästa hotellvistelse? Fairways & Bluewater Boracay
  9. Sämsta hotellvistelse? Inget dåligt hotell.
  10. Bästa reseminnet? Måste ändå vara Boracay och Manila.
  11. Sämsta reseminnet? Haft bra resor.
  12. Största överraskningen? Inget riktigt överraskande.
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2025? Vill få grepp om poängsamlandet och förhoppningsvis uppnå en 2-4-1 som jag kan använda 2026.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2024? Inte fått möjlighet att nörda ner mig så mycket om resor, poäng, försäkringar om jag inte börjat hänga på BC.

1. Hur många flygningar har du gjort? 65 (det går neråt)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? ca 75,500
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Air Canada, United, Swiss, Air Baltic, BRA - sorterade från många flyg till få
  4. Nya flygplatser besökta under året?ATH (Aten), CVG (Cincinnati), RIX (Riga)
  5. Nya flygbolag testade under året? Air Baltic
  6. Nya besökta länder? Lettland, och två nya stater (Kentucky, Ohio) i USA
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 56
  8. Bästa hotellvistelse? Westin Bayshore, Vancouver. Mycket fint rum, och vem kunde tro att det skulle vara så trevligt att sitta och titta ut på sjöflygplan som lyfte och landade samtidigt som man konsumerade sin lufthansa-kompensations-champagne.
  9. Sämsta hotellvistelse? Courtyard New York Fifth Avenue. Inte imponerad av hiss-under-renovering med 20+ minuters väntetid i rusning. Tur man bara fick 8e våningen så det gick att ta trapportna - för en gångs skull ett bra utfall att det inte blev någon uppgradering.
  10. Bästa reseminnet? Lite ö-tur utanför Aten efter en lång vecka med 14-timmars arbetsdagar.
  11. Sämsta reseminnet? Ständigt framknuffad försening på inrikesflyg i USA, flera gånger. Stark runner-up är den otroligt dåliga hanteringen från kundservicen på Radisson, upprepade gånger - även om det inte har med själva resan att göra utan deras numera usla bonusprogram.
  12. Största överraskningen? Hur mycket bättre Moxy Athens var jämfört med Divani Caravel Athens, trots att Divani kostade mellan 3 och 4 ggr så mycket.
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2025? Ska väl äntligen kunna hitta en Skyteam award?!
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2024?
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen? United Polaris ORD. Den kommer saknas.
  3. Sämsta loungen? SAS kontraktslounge i Aten - visserligen inget fel på loungen i sig, men extremt överfull och lång väntetid på sittplats.

1. Hur många flygningar har du gjort? 19 (lägst antal sedan 2016?!)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 28.111
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, EVA, Austria Airlines, Eurowings, Bangkok Airways, Thai Airways, KLM, Air France
  4. Nya flygplatser besökta under året? Koh Samui (USM), Phuket (HKT), New York (JFK)
  5. Nya flygbolag testade under året? EVA och Bangkok Airways
  6. Nya besökta länder? 0
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 64
  8. Bästa hotellvistelse? Renaissance Koh Samui Resort & Spa
  9. Sämsta hotellvistelse? Chada Lanta Beach Resort
  10. Bästa reseminnet? Ko Ngai, Thailand. Kristallklart vatten och att på eftermiddagen kunna gå och leta krabbor/sjöstjärnor på botten med lill-grabben är absolut topp 3 på många år.
  11. Sämsta reseminnet? Ko Ngai, Thailand. Att käka en risig Pad Kra Pao och bli sängliggandes i två dagar.
  12. Största överraskningen? Borde egentligen inte vara en så stor överraskning, men hur enkelt det blivit att Ö-hoppa i Thailand genom Online-biljetter/QR-koder. Av någon anledning trodde jag att utveckling helt stått still i Thailand och att bokningssystemen för färjor mellan öarna var kvar i “fysiska biljetter köpta med cash” som för 10+ år sedan.
  13. Annat "första gången" under året? Helikopter från JFK till Manhattan. Smidigare transfer har jag aldrig varit med om. Omkring 25–30-minuter från dörrarna öppnas på planet på JFK till bli erbjuden ett glas vin i baren mitt på Manhattan. 200 dollars, Well spent!
  14. Mål för 2025? Åtminstone 2 nya länder måste besökas.
Bonusfrågor:
  1. Bästa loungen? Virgin Atlantic Clubhouse JFK. Grymma Chicken Wings och utmärkt service.
  2. Sämsta loungen? American Express Centurion Lounge JFK. Jag hade höga förväntningar men helt fullsatt, dåligt utbud av mat och varmt som attan.

1. Hur många flygningar har du gjort? 78
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 72 139 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Swiss, LOT, Lufthansa, Ethiopian, United, Brussels, Finnair, Qatar, Pegasus
  4. Nya flygplatser besökta under året? Prag, Pristina, Tallinn, Robe (Etiopien), Auckland
  5. Nya flygbolag testade under året? Pegasus
  6. Nya besökta länder? Tjeckien, Kosovo, Albanien, Etiopien, Nya Zealand
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ~60
  8. Bästa hotellvistelse? Hyatt Regency Zurich Airport
  9. Sämsta hotellvistelse? Holiday Inn Express Denver Downtown
  10. Bästa reseminnet? Halvmarathon med SAS
  11. Sämsta reseminnet? För många tidiga morgonflyg
  12. Största överraskningen? Handskrivna boardingkort på inrikesflyg i Etiopien
  13. Annat "första gången" under året? Bonusresa med SkyTeam
  14. Mål för 2025? Spendera mer poäng. Forsätta förnya EBD och hålla i Senator

Toppen