Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 15,973
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, TUIfly
Nya flygplatser besökta under året? : BEG, OSD, RHO, VNO, NAP
Nya flygbolag testade under året? : TUIfly
Nya besökta länder? : Lettland, Serbien
Antal hotellnätter/övernattningar? : 50-tal
Bästa hotellvistelse? : Känns som inga i år, idel skithotell...
Sämsta hotellvistelse? : Tajt mellan Holliday Inn vid Linate eller hotellet vid Natobasen i Neapel. Båda var riktigt sunkiga.
Bästa reseminnet? : Bröllop i italien vid Lado d'Iseo
Sämsta reseminnet? : 1.5 vecka i Kaunas, Litauen på ett lerigt fält - på en halvt raserad militärbas
Största överraskningen? : Hur bra maten var på all-inclusive var på Rhodos med familjen.
Annat "första gången" under året? : Första borttappade bagaget på nedresa, första missade anslutningsflighten och första hyrbilsskadan... Phew. Allt dock föredömligt ersatt LH resp. Amex.
Mål för 2019? : Fler privata resor (helst med wakeboard) och inte bara jobbresor till sunkiga ställen
Detta hade inte hänt utan BC under 2018?: Hade nog inte haft koll på 261/2004 och därav hade jag nog inte claimat mitt missade flyg (och missat €400)
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 53 078
Vilka flygbolag har du flugit? : Ryanair (FR), Blue Air (0B), Air New Zealand (NZ), Citilink (QG), Ethiopian (ET), Bangkok Airways (PG), Jetstar Pacific (BL), EasyJet (EZY), SAS (SK), Turkish (TK), Singapore (SQ), Vietnam Airlines (VN), AirAsia (AK), Thai AirAsia (FD), China Eastern (MU), Qantas (QF), Jetstar (JQ), BRA (TF)
Nya flygplatser besökta under året? : Hong Kong (HKG), Yangon (RGN), Mandalay (MDL), Krabi (KBV), Koh Samui (USM), Addis Ababa (ADD), Mahe (SEZ), Male (MLE), Colombo (CMB), Dili (DIL), Wellington (WLG), Napier-Hastings (NPE), Auckland (AKL), Queenstown (ZQN), Christchurch (CHC), Stuttgart (STR), Aarhus (AAR), Berlin-Schönefeld (SXF)
Nya flygbolag testade under året? : Blue Air (0B), Air New Zealand (NZ), Citilink (QG), Ethiopian (ET), Bangkok Airways (PG), Jetstar Pacific (BL), EasyJet (EZY)
Nya besökta länder? : Myanmar, Seychellerna, Östtimor, Nya Zeeland, Maldiverna, Sri Lanka, Hong Kong
Antal hotellnätter/övernattningar? : 90+
Bästa hotellvistelse? : Eden Island på Seychellerna
Sämsta hotellvistelse? : Nåt sunkigt ställe vid flygplatsen på Bali vars namn jag inte ens lagt på minnet, inte att rekommendera.
Bästa reseminnet? : Tre veckor i en van på Nya Zeelands sydö, och att se luftballongerna lyfta på morgonkvisten över Bagan i Myanmar,
Sämsta reseminnet? : En femtimmars bussresa i norra Shan State i Myanmar som blev 22 timmar med en buss som gick sönder 4 gånger.
Största överraskningen? : Hade lyckats boka fel datum på ett flyg DAD-SGN, kom till flygplatsen och blev halvt snopen. Slutade med en ombokning till Business och några timmars häng i den mediokra loungen i Da Nang.
Annat "första gången" under året? : Första gången i Afrika.
Mål för 2019? : Försöka hinna till minst 5 nya länder.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Poängintjäning, resmönster och reapriser på flyg. Mycket bra som kommer från denna sidan!
Då har nog allt kommit in i flygminnet, missade att pers med 1300 miles, men andra gången jag kommer över 100 000 miles.
Hur många flygningar har du gjort? : 64
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 105 075
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Cathay, British, Etihad, Sri Lankan, Alitalia, Malaysian, Qatar, Avianca, LAN, Air Lingus
Nya flygplatser besökta under året? : Belfast
Nya flygbolag testade under året? : Air Lingus
Nya besökta länder? : Nej
Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 70
Bästa hotellvistelse? : Var nog uppgradering till hörnsviten på St Regis i Bangkok
Sämsta hotellvistelse? : Förskonad från riktiga bottennapp
Bästa reseminnet? : Med familjen till Machu Piccu och Titikakasjön vid nyår
Sämsta reseminnet? : Är väl någon av tågförseningarna mellan Skövde och Stockholm
Största överraskningen? : Kommer inte på någon, börjar nog blir avtrubbad Vänta lite, alltid tillgång till WiFi på enklare restauranger och hotell i Peru.
Annat "första gången" under året? : 6 h bussresa över höglandet i Peru
Mål för 2019? : Hålla status hos BA och Marriott
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Inget specifikt. Allt som hänt bygger på tidigare kunskap från BC
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Mina tre timmar med gänget i HK
Bästa loungen: Cathay Wing/Pier HKG
Sämsta loungen: Hmm, det fanns ingen One World Lounge i Lima
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 74613.
Vilka flygbolag har du flugit? Qantas, Sri Lankan, Virgin Australia, SAS, Finnair, Cathay, Etihad
Nya flygplatser besökta under året? AAR, CMB, HKG
Nya flygbolag testade under året? Sri Lankan Airlines
Nya besökta länder? Sri Lanka
Antal hotellnätter/övernattningar? 45+
Bästa hotellvistelse? Inget speciellt spännande.
Sämsta hotellvistelse?
Bästa reseminnet? Jobbresa till Sverige med australiensisk kollega. Kul att få visa Sverige, och kul att det snöade!
Sämsta reseminnet? Nyårsvistelse på Gili Islands. Samtliga I sällskapet blev matförgiftade vid olika tillfällen. Jag svimmade på restaurang av uttorkning. Min sambo svimmade på flighten till Jakarta och flygvärdinnorna förstod inte engelska och brydde sig inte nämnvärt. Obehagligt.
Största överraskningen? Hur trångt stolen är på Finnair A350. Gillar den verkligen inte.
Annat "första gången" under året? Första resan över 17h, i ekonomi (PER-LHR)
Mål för 2019? Flyga hem ett EBG/D.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? Har inte varit speciellt aktiv, men det hoppas jag skall ändras nu.
Hur många flygningar har du gjort? : 78 flygningar vid årets slut
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 118 632 miles
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Turkish Airlines, Lufthansa, Brussels Airlines, Singapore Airlines, LOT Polish Airlines, Austrian Airlines, SWISS, British Airways, Air France, Norwegian, BRA, Aerolinas Argentinas, Finnair
Nya flygplatser besökta under året? : AUS, KRK, KIX, ICN, LAX, LIN, PMI, EZE, USH
Nya flygbolag testade under året? : Aerolinas Argentinas
Nya besökta länder? : Sydkorea och Argentina
Antal hotellnätter/övernattningar? : 31 hotellnätter, resterande nätter på resor har varit hos familj/vänner och AirBnB.
Bästa hotellvistelse? : Marriott New York Downtown. Blev uppgraderad till ett fint hörnrum med utsikt över Hudson River. Riktigt bra frukost dessutom som serverades i en riktig restaurang, tillskillnad från de vanliga halvsunkiga bufféerna.
Sämsta hotellvistelse? : Ibis Buenos Aires Congresso. Första vistelsen på ett Ibis hotell och tyvärr hade jag förväntat mig mer av ett hotell kopplat till en kedja. Kommer aktivt att hålla mig borta från Ibis framöver.
Bästa reseminnet? : När jag fick chansen att köra min drömbil BMW M2 i Tyskland i somras.
Sämsta reseminnet? : Inga dåliga reseminnen rakt av, men Polen är ett land som jag totalt har tröttnat på.
Största överraskningen? : Hur makalöst vackert det är i Patagonien.
Annat "första gången" under året? : Första gången i Singapore Airlines First Class, och tjänade ihop min första Amex 2for1 voucher.
Mål för 2019? : Återkvalicifera till Miles&Smiles Elite Plus och besöka några nya länder. Vilka länder exakt har jag inte bestämt.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Resa till Austin med vändande flygplan och göra två long hauls i Economy back-to-back hade jag aldrig fått för mig att göra om inte det vore för BC.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Tokig mileage run till Austin med ett femtiotal poängnördar från BC/Flyertalk.
Bästa loungen: Måste faktiskt säga Amex Lounge by Pontus på Arlanda. Mycket bra mat och service från personalen, skäl nog att behålla mitt Amex Platinum som jag för övrigt är väldigt nöjd med.
Sämsta loungen: Sala VIP på Mallorca. Loungen är dekorerad som ett stort lekrum och dåligt utbud av mat/dryck.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? :
Vilka flygbolag har du flugit? : LH, Norwegian, Eurowings, Lot, Sas
Nya flygplatser besökta under året? :
Nya flygbolag testade under året? :
Nya besökta länder? :
Antal hotellnätter/övernattningar? :
Bästa hotellvistelse? : Sofitel Frankfurt opera
Sämsta hotellvistelse? : Jobbresa
Bästa reseminnet? : London, fantastiska restauranger.
Sämsta reseminnet? : Warszawa, tråkig stad och massa stora bilvägar.
Största överraskningen? : Hur kass vissa hotell program är, snålt med uppgradering. Hur kasst SAS eurobonus är. 65 pers går förbi i prioboarding med status, men det är max 17pers som betalt för dyrare biljetter.
Annat "första gången" under året? : Go-around, lounger, vaska 2 flygbiljetter, använt min kortförsäkring.
Mål för 2019? : Försöka nå status på LH, kanske blir någon segment run under året eller styra om flygbolag. Status på annan hotellkedja.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Guldstatus på hotellkedja, nyfikenhet att testa lounge
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Läsa spännande reserapport vid en mellanlandning utan lounge access, tiden flög iväg.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 77 000
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS. BRA, Lufthansa, Asiana, ANA, Air China, Batik, Austrian, United, Nam, Singapore, Thai
Nya flygplatser besökta under året? : VIE, LJB (Komodo Airport), ULN (Ulan Bator), MCO (Orlando), VNO (Vilnius)
Nya flygbolag testade under året? : Nam, Austrian
Nya besökta länder? : Mongoliet, Litauen och Österike
Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 50
Bästa hotellvistelse? : Radisson Waterfront
Sämsta hotellvistelse? :
Bästa reseminnet? : Dyksafari kring Komodo
Sämsta reseminnet? : Bromma är trots ombyggnaden fortfarande hemsk
Största överraskningen? :
Annat "första gången" under året? : Övervåningen på 747. Dreamliner. F med Singapore
Mål för 2019? : Tror att jag nöjer mig med EBG i år. Att göra minst en förstaklassresa är också ett mål
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Jag har gjort tre långa bonusresor i år. Dessa hade utan all hjälp och alla tips här förmodligen varit mycket sämre optimerade.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 150,821
Vilka flygbolag har du flugit? : KLM, SAS, Air France, Delta, Ryan Air, Wizz, Easyjet, British Airways, Sun Air, Singapore Airlines, Turkish Airlines, Asiana, Thai, TAP, White Airways
Nya flygplatser besökta under året? : LIS, ICN, SIN, LTN, KUL, BVA,
Nya flygbolag testade under året? : British Airways, Sun Air, Singapore Airlines, Asiana, Easyjet, White Airways,
Nya besökta länder? : Korea, Singapore, Malaysia, Litauen, Montenegro,
Antal hotellnätter/övernattningar? : över 150
Bästa hotellvistelse? : Den jag är på nu ör sjukt bra. Le Mériden Kuala Lumpur, men The Warehouse i Singapore var galet nice
Sämsta hotellvistelse? : Ingen direkt dålig iår, varit lite kompensation
Bästa reseminnet? : Alla resor med tjejen är supertrevliga men sommarens alla resor själv i Asien var coolt med!
Sämsta reseminnet? : Asianas customer service på ICN. Snacka om språkbarriär
Största överraskningen? : Sun Air
Annat "första gången" under året? : Första gången med British Airways Gold, KLM Platinum och Eurobonus Diamond på samma gång. Även första året med Marriot/SPG Platinum. Även tjänat in högsta status i 4 olika hotellprogram samma år för första ggn = Det måste bli mindre resor i jobbet framöver!!!
Mål för 2019? : Resa mindre i jobbet och mer privat Utesluta SAS så mkt som möjligt från resmönstret pga. får dålig intjäning för mig som reser på billigast biljett.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Alla roliga stunder med vänner
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Avis hyrbilar!
Bästa loungen: British Airways Galleries First och Le Mériden Club Loungen här i Kuala Lumpur
Sämsta loungen: Skavsta Men den fyller en trevlig funktion för mig!
Med en flygning kvar att göra från Kuala Lumpur till Penang så kan jag summera året.
Mkt roliga resor, mycket tråkiga jobbresor och 400h i luften total...
För mkt tid iväg från tjejen så får se hur jag styr nästa år, även om man måste göra många resor i jobbet.
Galet mkt roliga resor planerade privat 2019 så det kommer i vilket fall bli ett fint reseår det med