Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året: 55 181
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Turkish Airlines, China Eastern Airlines, KLM, Air India, Jet Airways, Thai Airways, Asiana
Nya flygplatser besökta under året? : Amman, Delhi, Silchar, Guwahati, Seoul-ICN, Edinburgh.
Nya flygbolag testade under året? : Asiana, Jet Airways, Air India
Nya besökta länder? : Indien, Jordanien
Antal hotellnätter/övernattningar? : 52
Bästa hotellvistelse? : InterContinental, Amman
Sämsta hotellvistelse? : Hotel Riviera, Guwahati
Bästa reseminnet? : Mitt första besök i Lufthansa First Class Terminal i Frankfurt
Sämsta reseminnet? : Fastnade i ankomsthallen i Peking i 5 timmar. Hade långt byte men transferdesken kunde inte skriva ut ett nytt boardingkort åt mig så att jag kunde passera vidare in till flygplatsen, och jag hade inte packat kläder för Peking-vädret i december så kände inte att det var ett alternativ att åka in till stan på transit-visum heller. Så fick vänta snällt där tills transferdesken kunde få ur sig ett boardingkort och jag kunde ta mig in till flygplatsen.
Största överraskningen? : Vaknade upp helt utan bakfylla efter 6 timmar i FCT följt av 9 timmar i Lufthansa First.
Annat "första gången" under året? : Lufthansa First, FCT i Frankfurt och Asiana First
Mål för 2019? : Att få till en bonusresa till Japan.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Alla ljuvliga upplevelser i First.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: När jag känt mig helt vilse bland alla olika rutter och kabiner och genast fått hjälp här med erfarenhet och tips på vad man ska välja.
Bästa loungen: Förutom FCT då som jag upplevde för första gången i år så var Asianas First Lounge i Seoul en trevlig överraskning. Hört mycket dåligt om den, och visst liknade den mer än business- än en first-lounge, men den gav i alla fall ett fräscht intryck. Verkade vara relativt nyrenoverad och de hade ett fint utbud av koreansk sprit samt en nacho-station med salsa och smält ost. Vad mer kan man begära? Trevliga stolar också.
Sämsta loungen: Air India (DEL). Flugor överallt, hårt inplastade mackor.