Senaste nytt

Ditt reseår 2018

mha321

Medlem
Då var årets sista avslutad, så närsom på de återstående 2 hotellnätterna, så det går att summera.
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 95
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 84309
  3. Vilka flygbolag har du flugit? :SAS, Lufthansa, Air Canada, Widerøe, NetJet, BRA, Swiss, Norwegian, ANA, Amapola
  4. Nya flygplatser besökta under året? : BNN (Brønnøysund), LIN (Milano Linate), LIS (Lissabon), MHQ (Mariehamn), MXP (Milano Malpensa)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Amapola (flög för BRA)
  6. Nya besökta länder? : Portugal
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? :91, och 2 kvar
  8. Bästa hotellvistelse? :Prince Sakura Tower, Tokyo, följt av Radisson Blu Alcron, Prague.
  9. Sämsta hotellvistelse? :Hotel Müggelsee Berlin. Helt klart öststatsvarning på det.
  10. Bästa reseminnet? :First ANA First
  11. Sämsta reseminnet? :Ett par avbrutna och inställda resor pga hälsoskäl på hemmaplan
  12. Största överraskningen? : Att Lufthansa har mycket bättre tofflor i First Class än ANA. Inte så stor trej kanske, men ska man vara trogen stereotyper så borde ANA vara bättre på det.
  13. Annat "första gången" under året? : Första ANA first, första LH FCT, första krädes-supervisor i USA immigrations, första prioritypass (!), EBG for life.
  14. Mål för 2019? : På något sätt behålla både Radissin Platinum och Marriot Platinum Premier...
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : First class award.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Oplanerat (kort) möte i loungen i BRU efter ölhelgen är väl den enda som varit...
  2. Bästa loungen: FCT Frankfurt följt av United Polaris SFO
  3. Sämsta loungen: SAS ARN T4 och BRA Lounge BMA
 
  1. Hur många flygningar har du gjort?
    23 (0 tjänsteresor)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
    26476
  3. Vilka flygbolag har du flugit? :
    SAS, Lufthansa, Thai, Tomas Cook
  4. Nya flygplatser besökta under året? :
    SFO, SIN, LED
  5. Nya flygbolag testade under året? :
    Thai
  6. Nya besökta länder?
    Singapore och Ryssland.
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? :
    37
  8. Bästa hotellvistelse? :
    Four Seasons Lion Palace, St Petersburg. Det finns 5-stjärnigt och så finns det 5-stjärnigt! *****
  9. Bästa reseminnet? :
    Royal First Class med Thai i A380 CDG - BKK. Bila i Kalifornien var även något som jag nu bockat av på min bucket list.
  10. Sämsta reseminnet? :
    Umeå Airport, flygplatsen gud glömde. Även Thai business 777 var en medioker upplevelse.
  11. Största överraskningen? :
    Att jag hamnade på en charter till Gran Canaria. Ni som beklagar er över att SAS är dåliga på prioboarding borde testa Tomas Cook...
  12. Annat "första gången" under året? :
    Formel 1-resa, first first, första "ensamsemestern", första BMWn.
  13. Mål för 2019? :
    Award till Mexiko eller Colombia. Vinna en budgivning i Vasastan utan att gå i personlig konkurs.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? :
    First first! TACK FÖR ALLT BC!
Bonusfrågor:
  1. Bästa loungen:
  2. Thai First Class Lounge BKK följt av Amex Centurion Lounge SFO. Även Pontus förtjänar lite kredd!
  3. Sämsta loungen:
    Star Alliance First Class Lounge CDG. Undermåligt. Obemannad. Trasig kaffemaskin. Buller från ombyggnation.
Gott nytt år alla flygtokar :)
 
1. Hur många flygningar har du gjort? : 57 stycken. En kraftig minskning jämfört med förra året. Av dessa utfördes 47 stycken i jobbet och 10 stycken privat. Economy/GO: 52, Economy Premium/PLUS: 4, Business: 1
Trots den totala minskningen så har antalet resor i Economy Preminum/PLUS och Business class varit konstant, kanske för att det är svårt att flyga ännu färre. :):p
2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 68 028 Miles (2,7 varv runt jorden) Bara drygt 40% av totala antalet Miles från året innnan. Till stor del beror detta på att mitt resemönster ändrats och att jag inte bara flyger mindre men också kortare sträckor.
3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Austrian, China Eastern, Etihad, Swiss, Brussels Airlines, Turkish, Thai, Singapore airlines, Air India, Jet Airways, IndiGO, Norwegian, United
4. Nya flygplatser besökta under året? : RDU, BDQ, IXU, KRN, AGP
5. Nya flygbolag testade under året? : IndiGO, Norwegian
6. Nya besökta länder? : Har inte haft nöjet att besöka några nya länder i år. :(
7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 79 hotellnätter (varav 42 stycken inom Accor) + 5-6 övernattningar då jag bott hos släktingar och vänner.
8. Bästa hotellvistelse? : Sofitel Abu Dhabi Corniche. Alltid bra service, god mat och trevliga rum.
9. Sämsta hotellvistelse? : Detta beror på hur man ser på det. Om jag mäter alla utifrån samma måttstock så var ”Welcom Hotel Rama International” i Aurangabad, Indien, det sämsta hotellet jag bott på under 2018.
Av hotell där man kanske har lite högre förväntningar så var det faktiskt inget som gjorde mig besviken.
10. Bästa reseminnet? : Resorna med familjen (Malaga, New York, Stockholm och Kiruna). Det är visserligen mer omständligt, men betydligt roligare att resa med familjen.
11. Sämsta reseminnet? : Har inget riktigt dåligt reseminne i år.
12. Största överraskningen? : En helt oväntad OpUp till Business på Swiss. Visserligen inom Europa, men ändå. Detta händer ju normalt sett aldrig mig.
Att jag lyckades återkvala till Platinum på Accor.
13. Annat "första gången" under året? : Inget "Första gången" som är direkt värt att nämna.
14. Mål för 2019? : Återkvala till EBG för att inte bryta min kedja mot Lifetime Gold.

Uppföljning av mål 2018: Målet var: ”Att lyckas behålla mitt EBD samt att behålla Platinum status på Accor.”

Med tanke på att mitt resemönster ändrats så var målet ganska tufft satt. Jag har faktiskt lyckats återkvala till Platinum på Accor, men mitt EBD ryker nog sin kos. Tidigare år så har jag alltid lyckats återkvala i november/december men nu behöver jag 30 000 poäng på två månader och jag har inga resor inbokade just nu. Ett Amex Elit skulle visserligen ge mig 20 000 poäng men jag är tveksam till om jag ens kommer att kunna flyga in de andra 10 000 poängen.

15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : -

Bonusfrågor:
16. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla reserapporter.
17. Bästa loungen: Av de lounger jag besökt i år så är topp tre följande lounger, utan inbördes ordning: Turkish lounge i Istanbul, EVA air lounge i Bangkok samt Singapore airlines lounge i Bangkok.
18. Sämsta loungen: King Amlet lounge i Billund och Sala VIP T3 i Malaga. (Båda PP lounger) Ingen av dessa båda lounger är någon höjdare och kvalificerar med råge som sämsta lounge jag besökt i år.
 

Ystad

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 12 (bara privat - var lite fler när jag jobbade...)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 16769
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Swiss, Lufthansa, Air France, Blue Air
  4. Nya flygplatser besökta under året? : PTY
  5. Nya flygbolag testade under året? : Blue Air
  6. Nya besökta länder? : Panama
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 17
  8. Bästa hotellvistelse? : Intercontinental Bucharest (har bott där en del - alltid lika bra tycker jag - inte minst söndagsbrunchen)
  9. Sämsta hotellvistelse? : Radisson Blue Waterfront Stockholm (egentligen inte dåligt - men lika själlöst som de flesta moderna "businesshotel"
  10. Bästa reseminnet? : "After working week" kväll med amerikanska "nybyggare" på Tikka bar i Boquete, Panama
  11. Sämsta reseminnet? : Att bli "övergiven" på Malmö C av Skånetrafiken vid midnatt när jag tog sista tåget från Kastrup till Hässleholm
  12. Största överraskningen? : Den fantastiska naturen runt vulkanen Baru, Panama
  13. Annat "första gången" under året? : åkte Premium Economy med Air France (ingen höjdare direkt)
  14. Mål för 2019? : besöka Östafrika för första gången
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : kan inte peka på något specifikt - men alltid lika kul att hämta inspiration här
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: reserapporterna - speciellt kanske de som görs i "realtid"
  2. Bästa loungen: Lufthansa Business Lounge Munchen Terminal 2 - Satellit
  3. Sämsta loungen: SAS gold lounge Kastrup (egentligen inte dålig - men lite "tråkig" - gammal som jag är saknar jag fortfarande den gamla SAS loungen som försvann för en 10-15 år sedan - riktigt bra käk där...)
 
  1. Hur många flygningar har du gjort? :
    64, varav 49 revenue och 15 award.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? :
    59945
  3. Vilka flygbolag har du flugit? :
    SAS, Lufthansa, Asiana, ANA, Thai, Norwegian
  4. Nya flygplatser besökta under året? :
    AMS (Schiphol - Amsterdam))
    BKK (Suvarnabhumi - Bankok)
    CGD (Charles de Gaulle - Paris)
    GDN (Lech Wałęsa - Gdansk)
    HND (Haneda - Tokyo)
    ICN (Incheon - Seoul)
    LPA (Aeropuerto de Gran Canaria)
    MUC (Franz Josef Strauss airport - München)
    NRT (Narita - Tokyo)
  5. Nya flygbolag testade under året? :
    ANA, Asiana, Thai
  6. Nya besökta länder? :
    Polen & Nederländerna (om man bara räknar det som ett besök om man bott minst en natt på orten)
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? :
    211:
    Scandic: 79
    Nordic Choice: 72
    Radisson: 35
    Hilton: 6
    Övriga: 19
  8. Bästa hotellvistelse? :
    Hilton LAX. Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig när jag kom dit, men hörn-rummet som jag som dåvarande HHG fick var kanon, med utsikt över flygplatsen.
  9. Sämsta hotellvistelse? :
    Scandic Norra Bantorget. Fick ett (tråkigt) rum i en helt annan byggnad ett par kvarter från hotellet. Ingen recognition som Red Level eller något.
  10. Bästa reseminnet? :
    Resan till Las Vegas (CES 2018). Det var den (i andras ögon) första knepiga resan jag gjorde, men definitivt inte den sista.
  11. Sämsta reseminnet? :
    Att sitta på hotellrummet, med vinterjacka på och ändå frysa - på Kanarieöarna - var varken något jag hade väntat mig eller tyckte var roligt. Hoppas på bättre lycka 2019.
  12. Största överraskningen? :
    Scandic Alvik. Betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig. Speciellt när jag blev uppgraderad till en av sviterna på takvåningen.
  13. Annat "första gången" under året?
    - SAS Guld - Nådde det både med legs och baspoäng.
    - Scandic Red level - Tack vare ett erbjudande om fasttrack (5 vistelser med dubbla nätter)
    - Nordic Choice Platinum - Tecknade ett Choice Master card vilket hjälpte mig att nå NCP tidigare än annars.
    - Radisson Rewards Platinum - Har sprungit omkring och bytt hotell för att få ihop antalet vistelser snabbare. Får nog ändå säga att det var värt besväret.
    - Första gången jag flög Asiana First
    - Första gången jag flög ANA First
    - Första gången jag flög Thai First
    - Första gången jag flög A380
  14. Mål för 2019? :
    Sy ihop en resa till San José i sommar, då jag hoppas få till något leg i LH F med tillhörande besök i FCT. Saknar stället... Resan är en 40-årspresent till "fröken Onelifetolive"
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? :
    Resan till CES. Fantastiskt roligt. Själva besöket på mässan har jag @Brandten att tacka för. Resan i sig och routingen jag fick till hade aldrig blivit av utan BC.
    Oerhört tacksam!
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
    Hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig vilka fina kommentarer jag skulle få på min första reserapport. Fyra First och en Business (och två Plus) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
    Väldigt roligt.
  2. Bästa loungen:
    FCL på MUC. Var i båda och kan inte riktigt bestämma mig för vilken som var bäst. Den ute i E-piren (?) för utsikten kanske.
  3. Sämsta loungen:
    Oklart... T4 på Arlanda kanske. Alternativt Café loungen på MMX nu på slutet. Finns ju knappt något kvar där, annat än vatten.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

mjulven

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 18
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 30388
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, KLM
  4. Nya flygplatser besökta under året? : LPI, AMS, BOS
  5. Nya flygbolag testade under året? : KLM
  6. Nya besökta länder? : Nederländerna
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 14
  8. Bästa hotellvistelse? : Elite Hotel Savoy, Malmö. Blev uppdragerad till ett mycket större rum än jag betalt för.
  9. Sämsta hotellvistelse? : Clarion Arlanda, dom drog extra på kortet vid båda tillfällena av oklar anledning. Löste sig per mail båda gångerna.
  10. Bästa reseminnet? : Besökte JFKs presidentmuseum. Mycket bra museum om hans liv, om än lite kortfattat kan jag tycka.
  11. Sämsta reseminnet? : Reste statuslöst med KLM i ekonomi. Att resa statuslöst är verkligen inte lika skoj.
  12. Största överraskningen? : Löjrommen som SAS serverar delar av året i Businessclass, riktigt gott
  13. Annat "första gången" under året?: -
  14. Mål för 2019? : Återkvala till EBG. Skriva min första reserapport här på forumet.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Jag hade som vanligt aldrig rest i Business eller haft loungeaccess.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla dessa reserapporter. Fantastiskt roligt att läsa.
  2. Bästa loungen: Av de jag besökte så måste jag säga Turkish på IAD, bra plockmat och bra bar.
  3. Sämsta loungen: SAS guldloungen på CPH under renoveringen.
 

igelkotten

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 45
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 60 089
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Norwegian, TAP, Thai, Aegean, Ryanair, Finnair, Tiger Australia, British Airways, Czech Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? : LIS, SYD, MEL, RIX, BOS, LCA
  5. Nya flygbolag testade under året? : TAP, Tiger Australia, Czech Airlines
  6. Nya besökta länder? : Australien, Portugal, Cypern
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : Runt 30-40
  8. Bästa hotellvistelse? : 18 Micon St, boutiquehotell i Aten.
  9. Sämsta hotellvistelse? : Airport Inn Gatwick
  10. Bästa reseminnet? : Resa på TAP error fare till BOS. Sträckan OSL-LIS, ensam med 3 vänner där vi tömde baren ombord.
  11. Sämsta reseminnet? : -
  12. Största överraskningen? :
  13. Annat "första gången" under året? : Bokade första Eurobonus-awardresan i år.
  14. Mål för 2019? : Utforska Asien och testa de Star Alliance-bolag där jag ännu inte testat.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Min awardresa SIN-MUC-ARN-OSL-BLL-CPH-SIN som bokades.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
  2. Bästa loungen: United på LHR.
  3. Sämsta loungen: Thai i BKK.
 

ekf

Medlem
13. Mål för 2018? : Fler små korta resor i norden, lyckas få till en awardresa till Nya Zeeland över jul/nyår

Och här sitter jag nu på stranden i Stillwell Bay i Abel Tasman National Park, nyligen hitkommen från äventyr på nordön. Jag börjar således 2019 med att utforska sydöns västkust... Tack till alla här på BC som lärt mig hur man fixar och trixar med sina poäng och bokningar så att jag fått till en av drömresorna på min bucket list mitt i högsäsong!
79AEF83E-819A-4F94-BC91-63EA8FE183C9.jpeg

  1. Hur många flygningar har du gjort? : 37
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 33102
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS (SK), Lufthansa (LH), Austrian Airlines (OS), Fly BMI (BM), Brussels Airlines (SN), Ryan Air (FR), Singapore Airlines (SQ), Flyg BRA (TF), Swiss Air (LX), Thai Airways (TG)
  4. Nya besökta länder? : Island, Förenade Arabemiraten, Thailand, Nya Zeeland
  5. Nya flygplatser besökta under året? : Keflavik (KEF), Hamburg (HAM), Dubai (DXB), Stockholm-Skavsta (NYO), Krakow (KRK), Stocholm-Bromma (BMA), Bangkok-Suvarnabhumi (BKK), Singapore-Changi (SIN), Auckland (AKL)
  6. Nya flygbolag testade under året? : Swiss Air (LX), Flyg BRA (TF), Thai Airways (TG), Singapore Airlines (SQ)
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 57 övernattningar
  8. Bästa hotellvistelse? : Novotel Auckland Airport, inget extraordinärt alls egentligen, men med tanke på priset (Expedia flash sale 90% off) var det svårslaget som helhet
  9. Sämsta hotellvistelse? : 100 Iceland Hotel, Reykjavik. Inte jättedåligt, men helt klart inget jag bokar igen.
  10. Bästa reseminnet? : Det måste vara från igår, när Interislander-färjan gled in i Tory Channel/Queen Elisabeth Sound och de veckra vyerna bara vällde över mig.
  11. Sämsta reseminnet? : När jag, i lägenheten som grabbhelgsgänget hyrt i Krakow, lugnt och försiktigt på morgonen dag 2 sätter mig på sängkanten och sängen brakar sönder... Hyresvärden/hotellchefen fick laga den med en brödback och lite packtejp i väntan på en ny...
  12. Största överraskningen? : Att flyga med Austrian gav mig så mycket ”charter-feeling”. Har bl.a. aldrig varit med om maken till långsam boarding, låter bli att spekulera i varför.
  13. Annat "första gången" under året? : Longhaul Business Class med andra än SAS
  14. Mål för 2019? : Inget särskilt, resa lite vanliga kortresor i närområdet och klura på vilket av bucketlist-resmålen som står på tur härnäst
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Ölfestival i belgiska Brygge/Brugs/Bruges, och resan till NZ som jag är ute på just nu
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse : Ingen enskild, men återigen stort tack till alla er som satt ihop alla reserapporter. Det är väldigt uppskattat.
  2. Bästa loungen : SilverKris Terminal 3 i Singapore
  3. Sämsta loungen : Lufthansa i Dubai
 
Last edited:

Erikhaka

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 25
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 23 400 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Singapore Airlines, Lufthansa, Brussels Airlines, Austrian, SAS, Norwegian, LOT, Air Baltic, Wizz, KLM,
  4. Nya flygplatser besökta under året? : PVG, DPS, SJJ, TLL, SKP, RIX
  5. Nya flygbolag testade under året? : LOT, Air Baltic, Wizz
  6. Nya besökta länder? : Indonesien, Estland, Lettland, Bosnien, Sarajevo, Kroatien, Makedonien, Montenegro, Serbien, Albanien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : c. 45
  8. Bästa hotellvistelse? : Inget hotell men nästan: Sumberkima Hills Retreat, Bali
  9. Sämsta hotellvistelse? : Hotel Thomas i Le Cannet. Svårt med hotell under MIPIM och detta var ingen höjdare.
  10. Bästa reseminnet? : 50 cm puderåkning i Hochfugen den 2 januari är svårslagen samt road trippen på balkan med grabbgänget.
  11. Sämsta reseminnet? : Maten på balkan
  12. Största överraskningen? : Hur många nya länder jag besökte.
  13. Annat "första gången" under året? : -
  14. Mål för 2019? : EBG, fortsätta att besöka fler nya länder samt mer weekendresor.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Hela familjen i C till Asien
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Det har varit några riktigt bra reseberättelser under 2018
  2. Bästa loungen: Silverkris Changi T3
  3. Sämsta loungen: -
 
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 144 st (två Alaska och en AirBaltic annars väldigt trogen *A).
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 133 393 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Swiss, Austrian, United, Alaska, Thai, AirBaltic
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Washington DC (IAD), Timisoara (TSR), Belgrad (BEG), Peking (PEK), Hamburg (HAM)
  5. Nya flygbolag testade under året? : AirBaltic, en av mina bästa upplevelser i business inom Europa.
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Gissningsvis drygt 90 st.
  7. Bästa hotellvistelse? : Upplevelsemässigt en hytte i Å längst ut på Lofoten och standardmässigt en juniorsvit på Hilton Sukhumvit i Bangkok.
  8. Sämsta hotellvistelse? : 12 grader på rummet i NY, tyvärr förträngt namnet på hotellet (bokat via jobbets resebyrå, aldrig mer!)
  9. Bästa reseminnet? : Ovan nämnda Lofotenresa, otrolig natur och löjligt bra väder, 26 grader varmt och klarblå himmel.
  10. Sämsta reseminnet? : Internationell transfer i Peking, kort connection och tre säkerhets/passkontroller med otroligt ’Kinesisk’ personal.
  11. Största överraskningen? : Hur väldigt mycket bättre Swiss är än Lufthansa i business, både på short och long.
  12. Annat "första gången" under året? : -
  13. Mål för 2019? : Färre short-haul och fler long.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : BC-träffen i Barcelona som var fantastiskt trevlig.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Naturligtvis alla reseberättelser, fortsätt!
  2. Bästa loungen: United Polaris på EWR.
  3. Sämsta loungen: ARN T4 i rusning med ståplats annars valfri United Club i USA.
 
Toppen